A leg-ek világában sosem a racionalitás, a megfontoltság és a visszafogottság az uralkodó, sokkal inkább az exhibicionizmus és a maximalizmus uralja a terepet. Legyen szó akár a világ legmagasabb épületéről, a világ legragyogóbb ékszeréről vagy a világ legdrágább autójáról, a „leg” mindig kiemelkedik.
Mostani írásom apropóját a Rolls-Royce adta, a neves brit gyártó ugyanis most leleplezte a világ legdrágább új autóját. Az egyedi rendelésre készült kétüléses kupé árcéduláján nem kevesebb, mint 10 millió font, azaz 3,5 milliárd forint áll, ezzel pedig magabiztosan szerezte meg a világ legdrágább új autója címet. De vajon milyen, méregdrága autók kerültek piacra az elmúlt években? Ennek néztem utána:
10. Bugatti Chiron – 2,5 millió dollár
A kezdetben 1000, majd 1200 lóerős Veyron után nagyot kellett gurítania a Bugattinak, így a Chiront már egy szédületes, 1500 lóerős erőmű mozgatja. A 8 literes W16-os motor nem meglepő módon olyat gyorsul, hogy maga alá gyűri a betont, a 100km/h elérése alig 2,5 másodpercig tart, a végsebesség pedig elméletileg 435 km/h (egyelőre még senki nem merte kipróbálni). Az autó ennek megfelelően nem olcsó, egy Chironért legalább 2,5 millió dollárt, azaz 690 millió forintot kell fizetni.
9. Pagani Huayra BC – 2,6 millió dollár
Milliók rajonganak a Pagani Huayra gyönyörű formájáért és V12-es AMG eredetű motorjáért. Horacio Pagani és csapata azonban nem elégszik meg ennyivel, ezért tavaly bemutatták a Huayra még vadabb verzióját, a BC-t. Ismertetőjegyei közé tartozik a hatalmas aktív hátsó szárny, az új spoiler készlet és néhány, az aerodinamikát segítő kiegészítő is.
Persze ennek meg is kéri az árát a Pagani, egy Huayra BC 2,6 millió dollárba, azaz 718 millió forintba kerül. De venni már nem tudsz belőle, mivel a tervezett 20 darabos mennyiséget már eladták!
8. Ferrari Pininfarina Sergio – 3 millió dollár
Amikor a pénz nem számít és nem akarsz tucat-Ferrarit, akkor az olasz gyártó készít valamit, amiből garantáltan nem jön szembe másik. Ilyen a Pininfarina dizájnerei által megalkotott Sergio is, amely nem más, mint a 458 Italia alaposan módosított verziója.
Az új, lenyűgöző külső és az átalakított beltér ugyanazt a 4,5 literes, 562 lóerős V8-asat takarja, mint ami a „széria” 458 Italiaban is megtalálható. A hátsókerék-hajtású Sergio-ból összesen 6 darab készült, az egyes példányok pedig 3 millió dolláros, azaz 830 millió forintos áron találtak gazdára.
7. Bugatti Veyron Mansory Vivere – 3,4 millió dollár
A Bugatti Veyron már önmagában sem tartozott az elérhető árú autók közé, de azért a Mansory úgy érezte, ideje megfejelni még néhány extrával az 1200 lóerős járművet. Így került szénszálas karosszéria, újragondolt, még több karbon elemet tartalmazó belső tér, spoiler készlet, új hűtőrács és LED lámpa az autóra.
Ezekkel az autó ára elképesztő, 3,4 millió dollárra nőtt, azaz egyetlen példányért 940 millió forintot kellett fizetni. Ez bő 1 millió dollárral több, mint amennyit egy hagyományos Veyron Grand Sportért kért a francia gyártó. Azt gondolom, igényes anyagok ide vagy oda, azért ebben rendesen benne van a Mansory profitja.
6. Lykan Hypersport – 3,4 millió dollár
Dominic Toretto a Halálos Iramban 7 egyik legemlékezetesebb jelenetében három felhőkarcolón ugratott át egy szupersportkocsival. Nos, ez az autó nem más, mint a Lykan Hypersport volt, amely a libanoni W Motors műhelyéből gördült ki. Az ékszerekkel díszített fényszóróval, „lambó-ajtóval” és futurisztikus belső dizájnnal gyártott autóba a Porsche 3,7 literes, duplaturbós, 780 lóerős motorja került.
Nem meglepő, hogy nemcsak Dominic Toretto, de Abu Dhabi rendőrségének is elnyerte tetszését a járgány, így egy példányt vásároltak is a flottájukba. Segítségével alig 2,8 másodpercbe telik, hogy az autó elérje az óránkénti 100 km/h-s sebességet. Ez persze nem olcsó, az idén tavaszig gyártott sportautó egyetlen darabjáért 3,4 millió dollárt, azaz 940 millió forintot kértek.
5. Mclaren P1 LM – 3,7 millió dollár
A 2017-es év immáron második legértékesebb új autója nem más, mint a McLaren P1 LM, amelyet a Lazante Motorsports-nak köszönhetünk. A csapat fogott egy már önmagában is különleges McLaren P1 GTR-t, majd „túltolták” és elkészítették a típus legerősebb verzióját.
Az 1000 lóerősre növelt teljesítményű 3,8 literes V8-as, duplaturbós motorral a P1 LM lett a Nürburgring leggyorsabb, utcán is használható autója, hiszen alig 6 perc 43 másodperc alatt ért körbe a Zöld Pokolban. Sikerét nemcsak az erős motorjának, de a 60 kg-mal könnyebb karosszériájának és a módosított, még nagyobb leszorító erőt biztosító karosszériának is köszönheti. Nem véletlen, hogy a Lazante egy P1 LM-ért 3,7 millió dollárt, azaz 1 milliárd forintot kér.
4. Lamborghini Veneno Roadster – 3,8 millió dollár
2013 őszén, a Lamborghini 50. születésnapján mutatta be a Lamborghini a Veneno szupersportautót, amely nem más, mint egy alaposan átalakított Aventador. Az olaszul méregnek nevezett járgány 6,5 literes V12-es motorja 8400-as fordulaton adja le a 750 lóerejét. Ez 50-nel több, mint a „hagyományos” Aventadoré, így az autó rekordgyorsan, 2,8 másodperc alatt éri el a 100 km/h-t.
Egy ilyen autóért nem kevesebb, mint 3,3 millió dollárt kért a gyártó, azaz 926 millió forintért vihette haza az, akinek futotta rá. De ez még nem volt minden, hiszen a Lamborghini egy Roadster verziót is készített a kocsiból. Ennek ára elérte a 3,8 millió dollárt ami több, mint 1 milliárd forint!
3. Koenigsegg CCXR Trevita – 5 millió dollár
Bár Svédország sokak szemében az IKEA és a Volvo hazája, azért a szupersportkocsik világában is képviseltetik magukat, méghozzá nem másnak, mint Christian von Koenigsegg-nek köszönhetően. A svéd úriember ugyanis 1994-ben megalapította a Koenigsegg-et, amely azóta több, különleges sportautóval is megajándékozta a világot.
A legdrágább típusuk nem más, mint a CCXR Trevita, amely nemcsak 4,8 literes, 1004 lóterős V8-as motorja, de különleges fényezése miatt is feltűnést kelt. A svéd vállalat ugyanis szó szoros értelmében gyémánttal fújta le az autót. Pontosabban a karosszéria szénszálas anyagába kevertek gyémántport, így az autó elképesztően látványos módon, csillogó fehér színben ragyog. A három példányban készült CCXR Trevita árcéduláján persze nem kis összeg szerepelt, megjelenésekor, 2010-ben 5 millió dollárt kért a svéd vállalat egy darabért.
2. Maybach Exelero – 8 millió dollár
Egyedi prototípusként, a Fulda gumiabroncsainak reklámozásához készült 2005-ben a Mercedes Benz divíziójának, a Maybach-nak a különleges járműve, az Exelero. Az 1930-as évek különleges dizájnjait idéző luxuskupé egy 700 lóerős, 6 literes, duplaturbós V12-es motort rejt, ami 4,4 másodperc alatt gyorsítja 100-ra hatalmas karosszériát. A különleges járgány áráról megoszlanak a pletykák, de a legtöbbek szerint körülbelül 8 millió dolláros áron talált gazdára néhány évvel ezelőtt.
1. Rolls-Royce Sweptail – 12,8 millió dollár
Legyél gazdag, ne számítson a pénz és akarj egyedi autót: valahogy így született meg a Phantom Coupén alapuló Sweptail. A több, mint 4 évnyi munkával megalkotott, yachtot formázó guruló hajót egy névtelen vásárló rendelte meg az angol gyártótól. Az illető információk szerint nagy rajongója az egyedi tárgyaknak, anyagi helyzetéből kifolyólag pedig nem okoz neki problémát, hogy méregdrágán készíttessen is magának különleges dolgokat.
Ezért 2013-ban úgy döntött, neki lesz egy egyedi Rolls-a. A járműre egészen mostanáig kellett várni, de a végeredményt látva azt gondolom, megérte. A 10 millió fontos, 3,5 milliárd forintos árért egy egyedi műalkotás állhat a vásárló garázsában, amely az évek múlásával nemhogy kevesebbet, de többet fog érni.
Természetesen az imént felsorolt árak a gépjárművek újkori vételárát mutatják. Mivel igazi ritkaságokról van szó, ezért egyáltalán nem ritka, hogy néhány évesen már kétszer annyit érnek, így igazán jó befektetésekről van szó.