Gyöngy az ocsú között

Autós találkozókra járni tök jó dolog: eltöltesz egy kellemes napot a barátokkal, rég nem látott ismerősökkel a benzingőzben, szeretett vasaitokat simogatva. Természetesen a legtöbb kilátogató autó – hacsak nem egy kimondott veterán találkozóról, vagy Concours d’Elegance-ról van szó – nem számít éppen különlegesnek, vagy ritkaságnak. De azért időnként az ocsú közé csak odakeveredik egy-egy gyöngyszem is.

Mert egy igazi benzinvérű számára az is nagy örömöt jelent, hogy vannak lelkes őrültek, akik veszik a fáradságot, hogy időt, energiát és pénzt áldozzanak arra, hogy egyedibbé – mondhatni a saját képükre – formáljanak egy hármas Volkswagen Golfot, egyes Swiftet, ne adj isten egy Ladát, de az mégiscsak egy szívet melengető érzés, ha valaki egy kihalófélben lévő kocsit ápolgat. Főleg, ha az adott modell egy ritka, limitált széria egyik darabja. Mint például ez az Opel Calibra is, ami első ránézésre a laikus szemlélőnek nem sokat mond. De ha jobban szemügyre vesszük, árulkodó lehet az Opel Motorsport logó a kocsi mindkét oldalán és a csomagtartón is, a középkonzolon elhelyezett plakettből pedig kiderül, hogy bizony egy igazi autóversenyző legenda tiszteletére született és mindössze 997 darabot gyártottak belőle. Ez a Keke Rosberg Edition.

img_7274x.jpg

Sajnos a legtöbb hazai Calibrát a tuninghuszárok a Halálos Iramban jegyében fossá tuningolták. Fröccsöntött lökhárítók, csavart küszöbök, anyu vasalójából eszkábált szpojlerek, diszkós felnik és vállalhatatlan flip-flop fényezés jellemezték a hazai állományt. Nem is csoda, hiszen egy dögös formavilágú, sportos kúpéról volt szó, amihez ráadásul megfizethető áron lehetett hozzájutni. Éppen ezért ma már csak nagyítóval lehet találni értelmes, gyári állapotú darabokat belőle. Pláne, hogy egy nagyon ritka példányról beszélünk.

img_7288x.jpg

A történet a ’80-as évek végén kezdődött, mikor is az Opel megirigyelte a japán sportkupék sikereit és a cég vezetői úgy gondolták, ők is szeretnének egy szeletet a képzeletbeli tortából. A projektet a GM tervezője, Wayne Cherry és Erhard Schnell vették a kezükbe. Ők álmodták meg az „A” Vectra alapjaira készült, háromajtós kasztnit, ami a megjelenése pillanatában, 1989. június 10-én a legjobb aerodinamikai hatékonysággal rendelkező, nagy szériában gyártott kocsinak számított 0,26-os légellenállási együtthatójával. Ezt a rekordot mintegy tíz évig sikerült megtartani, a Honda Insight és az Audi A2-es 1999-es megjelenéséig (mindkettő 0,25-öt tudott).

img_7307x.jpg

Nyilván a vevőket nem kifejezetten ezekkel a számokkal sikerült meggyőzni, sokkal inkább a roppant tetszetős formavilággal és a motorok teljesítményével, hiszen az alapnak számító 2 literes, 8 szelepes erőforrás is 117 lóerőt tudott. Ugyanez a blokk 16 szeleppel már 152 lóerőt teljesített, a turbós verzió pedig 207 pacival repítette a kasztnit. Szóval mentek, mint a veszedelem.

Ám kétségtelenül a legkülönlegesebb az alig 240 ezer elkészült Calibra közül az a 997, amit a 1982-es Formula-1-es világbajnok, Keke Rosberg tiszteletére dobott piacra a gyár 1994-ben. No, nem azért, hogy az F1-ben elért sikerei előtt tisztelegjenek. Ugyanis Rosberg a ’90-es évek elején-közepén az Opel gyári versenyzője volt az ős-DTM-ben (ez még Deutsche Tourenwagen Meisterschaft néven futott 1984 és 1996 között) és elévülhetetlen érdemei voltak a gyár sikerességében.

17bb502e7ac9496c5239e3ff563c1331.jpg

Szóval persze, tök jók a mai modern autók, telezsúfolva mindenféle vezetést könnyítő elektromos kütyüvel (lassan már saját magukat irányítva), de ha az autózás igazi élményére vágysz, akkor ebben tutira megtalálod. Gyönyörű formaterv, gyári sportfutómű, ízléses ültetés, bivaly motor. Ha nem vigyázol, letépi az arcodat. És természetesen a limitált példányszám. Kicsit olyan, mintha az egyik utolsó fekete orrszarvút, vagy bengáli tigrist őrizgetnéd otthon a garázsban. Csak ez gurul. De még hogy. Mi pedig roppantul örülünk, hogy van olyan lelkes fanatikus, aki megmentsen az utókor számára egy Keke Rosberg Edition Calibrát. Sőt, néhanapján csap vele egy kört a városban, vagy elviszi találkozókra, hogy mások is gyönyörködhessenek benne.

img_7293x.jpg