Szerintem nincs olyan fiatal, aki ne vágyott volna arra, hogy a nyáron legyen egy menő kabriója. Jó hír, hogy manapság ezek nem elérhetetlen járgányok, már 1 millió forintért lehet találni rendezett, még több éven át használható darabokat. Ha kíváncsi vagy, mik az ajánlott típusok, mikre kell ezeknél figyelni és mi az a 4 szempont, amit feltétlenül be kell tartani a vásárlás során, olvasd el ezt a cikket:
1. Opel Astra G Bertone Cabrio
Szerintem, ha ma valaki bankrablás után észrevétlenül el akar tűnni, az egy szürke G Astrával indul útjára, hiszen ember nincs, akinek feltűnne egy ilyen szembejövő kocsi. Hiába, azzal azért nem lehet megvádolni a típust, hogy látványos lenne, pedig a megjelenésekor még igen divatosnak számítottak a vonalai.
Szerencsére a Bertone műhelyéből kikerült kabrió jobban átvészelte az elmúlt éveket, nyugodtan mondhatjuk, hogy a tető megfosztása igen jót tett a formatervnek, az olasz gyártósoron készült Astra Cabrio a mai napig szemrevaló jelenségnek számít. A típus megjelenésekor mindent tudott, ami elvárt volt a kategóriában, így léteznek olyan darabok, amikben xenon fényszóró, navigáció, kihangosító, illetve ESP is van.
Persze 1 millióért egyáltalán nem biztos, hogy ezek benne lesznek, sőt, nem is javaslom, hogy ilyesmiket keress. Bár a G Astra alapvetően egy tartós konstrukció, azért 15-16 évesen az elhanyagolt darabok már nagyon hasfájósak lehetnek és igen változatos problémákkal szórakoztathatják a tulajdonosaikat. Ez különösen akkor lehet kellemetlen, ha egy bőrüléses, extrás példányt vásárolsz, abban a reményben, hogy te lehetsz a nyár császára, a paripa pedig többet tölt a szerelőnél, mint a ház előtt.
Ha teheted, 1.8-as motorral szerelt darabot válassz, mivel ez dinamikusan mozgatja az autót és nem jellemzőek rá a használtpiacon népszerű, alumíniumblokkos 2.2-es erőforrás gyengeségei. Szerencsére a karosszériára már egyáltalán nem jellemző az F Astrát érintő rozsdásodási hajlam, de egy 10 évesnél idősebb autót mindenképpen alaposan körbe kell nézni. A legjobb, ha egy márka- vagy szakszervizben alaposan átvizsgálják, de ha esetleg erre nincs lehetőséged, akkor a kerékjárati ívek, az ajtók alja és a küszöb az, amiket a leginkább érdemes megnézni.
2. Peugeot 206 CC
Nők millióit ejtette rabul az 1998-ban megjelent Peugeot 206, így több mint 9 millió példány készült a városba tervezett kisautóból. Bár Franciaországban már 2012-ben leállt a 206-os gyártása, Iránban a mai napig készül a modell, összesen pedig 8 ország gyártósorairól gördültek le a dizájnos kisautó egyes példányai.
Ennek fényében egyáltalán nem véletlen, hogy a használtpiacon is rendkívül népszerű a típus. Bár elsősorban a 3 és 5 ajtós variánsokból van bőség, sokan keresik még a kombi, illetve a kabrió kiviteleket is. Ez utóbbit CC, azaz Coupe Cabriolet névre keresztelték és az egyik legolcsóbb, keménytetős, 4 személy szállítására alkalmas autó a piacon.
Alapvetően ez is egy bevált, a szerelők által jól ismert modell, típushibának leginkább a hamar elhasználódó hátsó híd számít. A tűgörgős szerkezet állapotát legegyszerűbben onnan lehet felismerni, ha rugózáskor nyikorgó hangok jönnek hátulról, esetleg ferdén állnak a hátsó kerekek. A hibás alkatrész cseréje felújítottra körülbelül 70-80 ezer forintba kerül. Ne hallgass az eladóra, ha csak egy szilentre fogja a nyikorgást, szinte biztosan a híd az!
A 206-osok többi része tartósnak számít. Fontos, hogy a vásárlás előtt alaposan kipróbáld, hogyan működik a tető. Az ellenőrzés során javasolt beázás-nyomokat is keresni, hiszen előfordulhat, hogy valahol már nem tökéletes a 10 évesnél is idősebb szigetelés. Ilyesmiért nem is kell egyből otthagyni a kiszemelt járgányt, viszont biztosan jó alkualapot jelent. Természetesen itt is érdemes megvizsgálni a G Astránál már említett küszöböket, kerékjárati íveket és az ajtók alját, de akárcsak a 90-es évek óta gyártott francia autók többsége, a 206 sem egy rohadós fajta.
Ez egyben azt is jelenti, hogy ha már több helyen is visszaköszön a rozsda, valószínűleg cudar élete volt és párszor már találkozott vele a biztosító kárszakértője. A motorok tekintetében a legtöbb erőforrással nincs komoly gond, egyedül az 1.6-os, 110 lóerős, NFU motorkódú változatot kell elkerülni, ezekkel ugyanis sok gond van. Ha választani kell, akkor egy megbízhatóbb, de az 1.6-osnál jóval ritkább 2 literes kivitelt vinnék haza.
3. Golf IV Cabrio
Eredetileg 1993-ban jelent meg a Golf III Cabrio, amely egészen 2003-ig volt gyártásban, ezzel túlélte az alapját adó sima változat kifutását is. Mindez egy gyors modellfrissítésnek köszönhető, amikor a 4-es orrát, más formájú hátsó lámpát és új kormányt kapott a már 5 éve piacon lévő modell. Az 1998-as facelift tehát nem változtatta meg alapjaiban a verdát, azonban mégis sikerült modernebb, „divatosabb” külsejűvé varázsolni a járművet.
Hazánkban újonnan nem sok Golf IV Cabrio-t helyeztek forgalomba, így az itthoni kínálat nagy része külföldről érkezik. Mint minden, külföldről behozott autó esetén, itt is érdemes a korábbi javítások felől érdeklődni, a szervizkönyvet vagy szervizszámlákat kérni. Ha ez nincs, lehet gyanakodni, hogy valószínűleg a német exportkínálat egyik, nem túl acélos darabjával állunk szemben. Egy rendezett előéletű, folyamatosan karbantartott példány ugyanakkor nem tartogat sok meglepetést, így jól választva még több nyarat is kiszolgál egy 4-es Golf Cabrio.
Volkswagenhez méltóan a motorkínálat rendkívül széles, az alapot jelentő, 1.8-as 75 lóerős aggregáttól a kétliteres, 115 lovas motorig találunk szívó benzines erőforrásokat. Ha nyáron inkább a PD TDI-k selymes (khmm…) hangját hallgatnád, akkor a 90 és 110 lovas, 1.9-es dízelmotorok közül választhatsz. A motorkínálat mindegyike tartós, megbízható darab, de én leginkább egy 100 lovas 1.6-os vagy egy 115 lovas 2 literes benzinmotor közül választanék.
4. Renault Megane 1 Cabrio
1996-tól egészen 2002-ig volt piacon a Megane 1, amelyből 5 ajtós, kombi és kabrió is készült. Számunkra most természetesen a Cabrio kivitel az érdekes, amelyből hazánkban két tucat, kedvező árú példányt kínálnak eladásra.
Nem meglepő, hogy a Golfhoz és az Astrához hasonlóan a Megane Cabriok sem voltak a magyar piac kedvencei, így fordulhat elő, hogy a 25 eladó autóból alig kettőt helyeztek elsőként itthon forgalomba. Bár hazánkban sokan idegenkednek a Renault-tól, a Megane 1 egyáltalán nem sikerült rosszul, bár azért itt is akadt néhány gyermekbetegség. Ezért főleg az 1999-es modellfrissítés utáni darabok ajánlottak!
Amire készülni kell, az a típushibának számító gyújtótrafó-meghibásodás, ez sajnos a legtöbb példányt érinti. Az oka a kortársaihoz képest hosszúnak számító, 60 ezres gyertyacsere-periódus, ami sajnos idő elött tönkreteszi ezt az alkatrészt. Emellett figyelni kell a vezérlésre is, bár a gyár először 120 ezer/5 év, később pedig 100 ezer/4 éves élettartamot szabott meg, a szakértők szerint a biztonság kedvéért érdemes 70-80 ezer után lecserélni a komplett szettet. További előnye a 2. sorozatú Megane 1-eseknek a javított, rádiófrekvenciás kulcs is, ennél már nem jelentkeznek a régebbi modelleket sújtó, nyitási problémák.
A motorválasztékot tekintve szerintem a legjobban az 1.6-os, illetve a kétliteres benzines illik a Megane-hoz, a 16 szelepes erőforrások megbízhatóak és ha odafigyelsz a vezérlésre, illetve a gyújtótrafókra (például a vásárlás után cseréled őket), hosszú időn keresztül hatékonyan üzemelnek.
5. Ford StreetKa
Már a megjelenésekor is komoly rajongótáborral büszkélkedhetett a Ford StreetKa, a típus pedig a mai napig nagy népszerűségnek örvend. Mindez a divatos külseje mellett a kedvező vételárának is köszönhető, hiszen 1 millió alatt már nagyon szép darabokat kaphatunk a típusból.
A StreetKa egy műszakilag igen megbízható darab, de azért figyelni kell a rozsdásodásra. A korrózió elsősorban a hátsó futóműnél, illetve a tanksapkánál jelentkezik, de általánosan elmondható, hogy az elhanyagolt példányokon szinte bárhol felbukkanhat a barna halál. Ezért a StreetKa-k esetén különösen óvakodj az osztrák kocsiktól, mivel ott a német és magyar szintnél lényegesen jobban sóznak, ez pedig az autókon is meglátszik.
Akárcsak a legtöbb, koros kabriónál, úgy a StreetKA esetén is figyelni kell a beázás-nyomokra, mivel gyakorta előfordul, hogy elöregszik, esetleg letörik egy műanyag elem és máris oda a megfelelő tömítés. Ezt a nyakadba zúduló vízen kívül akár a lábtérben lévő apró tócsa is jelezheti, szóval érdemes figyelmet szentelni rá!
SZEMPONTOK, AMIKRE MINDEGYIK AUTÓ ESETÉN FIGYELJ ODA A VÁSÁRLÁS ELŐTT:
MEGBÍZHATÓ HELYRŐL VÁSÁROLJ
Már a keresgélés során figyelj arra, hogy megbízható, évek óta létező kereskedőtől válassz autót. Sajnos sokan pórul jártak már azzal, hogy telephely nélküli, a szó legrosszabb értelmében nepper kínálatából választottak, akinél nemcsak, hogy a jogszabály által kötelezett szavatosságot nem lehet érvényesíteni, de felhívni sem lehet, hiszen a vásárlás után törölte a telefonszámát.
Sajnos sokan trükköznek azzal is, hogy a külföldről érkezett autót papíron a német/olasz tulajdonos adja el. Mindezt úgy oldják meg, hogy kint, a vásárláskor nem töltik ki a saját részüket, majd itthon a bepalizott vásárló adatait írják be. Az eredmény? Szavatosság nuku, felelősségre-vonhatóság nuku, a becsapott vevő meg futhat a pénze után.
Kereskedő vagy magánszemély? Ide kattintva tudhatsz meg többet arról, honnan érdemes autót venni!
OLYAT VÁSÁROLJ, AMIT FENN IS TUDSZ TARTANI
Szép dolog a szerelem, de ha az általad kiszemelt kocsi fenntartása meghaladja a lehetőségeid, az álomból rövid idő alatt rémálom lesz. Vásárlás előtt ezért tájékozódj, kérdezd meg a szerelőd, illetve nézz körbe például a Bárdi Autó webshopjában is, hiszen így gyorsan képet kaphatsz arról, hogy egy-egy alkatrész mennyibe kerül.
Ha kíváncsi vagy, mik azok a költségek, amikkel minden autó vásárlása után számolni kell, ide kattintva olvasd el az erről szóló cikkemet.
NE A KÍNÁLAT ALJÁRÓL VÁSÁROLJ
Aki böngészte már a használtautós oldalak kínálatát, rövid idő alatt arra a következtetésre jut, hogy az olcsóbb modelleket érdemes elkerülni. Ennek oka egyszerű, a piac igen kegyetlenül áraz, ha valami nagyon olcsó, annak oka van. Ha van 10 elérhető autó, én legalább az 5-iknél kezdeném el a nézelődést! Az ennél olcsóbbaknál ugyanis nagy eséllyel van annyi költeni való, hogy a végén egy drágább, később jobban is eladható autó árát éri el a szervizszámla.
NE KILOMÉTERT, ÁLLAPOTOT NÉZZ!
Ne legyenek illúzióid, az autókat használatra veszik. Persze néha előfordul, hogy egy járgányban 10 évesen van 20 ezer kilométer, de azért ez igen ritka. Óvakodj a visszatekert autóktól, ezért a keresés során nézd meg, hogy hogyan alakul a kínálat átlagos futásteljesítménye. Ha pedig azt látod, hogy mondjuk a 250 ezer kilométeres futásteljesítményű autók között ott egy 80 ezres, kezdhetsz gyanakodni. Ne feledd, egy ellenőrizhető, nagyobb futású autó többet ér egy bizonytalan, alig futottnál!