Régi-új autók: modellek, amik több évtizede készülnek

Egy átlagos autó modellcikklusa 6-7 év, ezután általában megérkezik az utód. Bizonyos esetekben ugyan előfordul, hogy a jármű gyártásban marad és olcsóbb alternatívaként tovább él utódja mellett, de 9-10 év után általában ilyenkor is búcsút inthetünk a típusnak. Nos, vannak olyan autók, amikhez a kaszás nemhogy 10, de 20 év után sem érkezett meg, most ezekből választottam 6-ot:

Morgan 4/4 1955 óta

luc_4204_0.jpg

Egy autó, amire ha ránézel, egyből a 20-as és 30-as évek bája ugrik be. Pedig közben lehet, hogy alig pár napja hagyta el a gyártósort! Bizony, az angol manufaktúra, a Morgan már több, mint 80 éve, 1936 óta gyártja a 4/4-es típusát, amely 1955-ben egy alapos frissítésen esett át.

1024px-1957_morgan_4_4_series_ii.jpg

Gyakorlatilag ezt a külsőt viselik az új darabok is, azaz a kocsi formaterve jelen formájában is több, mint 60 éves. Ez persze meg is látszik rajta, de pont ezért is keresik még mindig olyan sokan ezt a típust.  A Morgan természetesen az elmúlt években több alkalommal is modernizálta a típust, 2009 óta például egy modern, 1.6-os 110 lóerős Ford erőforrást szerelnek a 4/4-be, amihez egy 5 fokozatú Mazda váltót társítottak.

Uaz Hunter (469) 1972 óta

uaz_469_hard_top.jpg

Aki látott már kelet-európai katonai flottát, az biztosan találkozott az UAZ 469-es típusával. A modell 1972-ben indult hódító útjára és szó szerint rajongókká tette a vásárlókat, méghozzá olyannyira, hogy szabályosan visszakövetelték a kocsit!

uaz-469_real.jpg

A 469-es frissítéseként megjelent Hunter gyártását ugyanis 2015-ben állította le az UAZ, ám a vásárlói visszajelzések alapján úgy döntöttek: 2016-tól folytatják a gyártást. Ennek megfelelően mind a mai napig tudsz venni modernizált 469-est, a Huntert ráadásul hazánkban is árulják, hiszen motorja teljesíti az Euro 6-os normát!

Lada 4×4 (Niva) 1977 óta

1200px-budapest_hungexpo_amts_2017_51.jpg

Április 5-én volt 40 éve, hogy az első Lada Niva legördült a togliatti-i gyár egyik szerelősoráról. A Niva azóta, ha csak visszafogottan is, de fejlődött. A leglátványosabb az 1994-es modellfrissítés volt, amikor a hátsó vízszintes lámpákat függőlegesre cserélték. A típus azóta is a Lada kínálatának részét képezi, bár már biztos, hogy nem sokáig.

365.jpg

A jelenlegi tervek szerint ugyanis jövő ősszel bemutatják a Niva új generációját. Persze ez még azért odébb van, így most annak örülhetünk, hogy Magyarországon immáron nemcsak 3, de 5 ajtós kivitelben is elérhető az itthon 4×4 néven árult típus.

Mercedes G-osztály 1979 óta

mercedes-g63-amg-6x6-sdfks-1.jpeg

1972-ben kezdte meg a Mercedes a G-osztály tervezését, a cél pedig az volt, hogy egy olyan terepjáró szülessen, amellyel bárhol, bármikor célba lehet érni. Érdekesség, hogy az ötlet Mohammad Reza Pahlavi íráni sah-tól származik, akik a korszak legnagyobb Mercedes részvényese volt és úgy gondolta, a csillagos márka számára jól jönne egy, a hadsereg által is használható terepjáró. Az eredeti Geländewagen ennek megfelelően kiválóan elboldogult minden terepen, minőségének és elpusztíthatatlanságának köszönhetően pedig a világ összes pontján hamar népszerűvé vált, jelenleg is 44 ország hadserege használja a katonai kiadásokat.

mercedes-benz_g-wagen_4.jpg

A Mercedes folyamatosan fejlesztette is a modellt, az 1990-es évektől ugyanakkor a hangsúly inkább a luxusra terelődött, így mára egészen elképesztő kiadások születtek az egykor csak a kizárólag a legszükségesebb extrákat tartalmazó típusból. Ez ugyanakkor nemhogy az autó bukásához, hanem épp ellenkezőleg, az elképesztő sikeréhez vezetett, napjainkban ugyanis minden második G-osztály egy AMG kivitel, vagyis legalább 571 lóerős!  Ahogy a Niva, úgy a G-osztály jelenlegi generációjának is meg vannak számlálva a napjai, jövőre ugyanis egy alapos frissítésen esik majd át a modell.

Toyota Land Cruser (J70) 1984

landcruiser_wagon_gxl_vintage_gold_front_940x529.png

1984-ben, 25 év után váltotta le a Toyota a 40-es sorozatot az új, 70-es családdal. Az akkor modernnek számító, vérbeli terepjáró kvalitásait pedig azóta is elismerik a vásárlók, így már 33 éve a Toyota kínálatának oszlopos tagja a modell.

toyota_land_cruiser_70_003.JPG

Az persze tény, hogy a típus távolról sem teljesíti az európai és amerikai előírásokat, így leginkább Afrikában találkozhatunk új J70-es Toyotákkal. Ott viszont a mai napig rengetegen keresik, hiszen nem elég, hogy tényleg mindenen átmegy, belül viszonylag tágas és a klímája még az 50 fokos forrósággal is megbirkózik.

Peugeot 405 1987

1469655622-image.jpeg

Ami ma a Peugeot-nak az 508, azt 1987-ben a 405-ös jelentette: egy tágas, kényelmes és biztonságos középkategóriás modellt. Ráadásul az utolsó, amelyet még az Egyesült Államokban is kínáltak, hiszen 1991-ben a 405-ös kivezetésével tűnt el a márka az USA piacáról. Európában persze nem kényszerültek ilyesfajta lépésre, sőt, a márka egészen 1997-ig árulta a típust.

1200px-peugeot_405_with_canal_in_belgium.jpg

Az ember azt gondolná, hogy ezután röviddel mindenhol leállt a forgalmazás, de ez cseppet sem igaz. Több országban is a 2000-es évek közepéig folytatódott a gyártás, ráadásul Iránban a mai napig gördülnek le 405-ösök a gyártósorról. Mindez az iráni IKCO-nak köszönhető, a többek között Renault és Samand márkák típusait is gyártó vállalat ugyanis Peugeot típusokat is kínál, így a 206-os mellett a 405-ös is megvásárolható a szalonjaikban. Egészen meglepő, hogy alapáron klímát, távirányítós központi zárat és rádiót is szerelnek a típusba, de egynél több légzsákra senki ne számítson, a biztonsághoz másik autót kell venni.