Így készítsd fel autód a télre

Már látótávolságban a karácsony, mindjárt itt a mikulás vagyis rövidesen már benne is vagyunk a télben: ez pedig azt jelenti, hogy ideje autónkat felkészíteni az elkövetkező hónapok kihívásaira. Ebben az írásban most összeszedtük, hogy mikre érdemes odafigyelni, hogy minden rendben legyen:

Gumik

November van, így már eljött az ideje a téli gumi felszerelésének! Ilyenkor nemcsak az abroncs állapotára érdemes figyelni (tehát ne legyen repedezett, vagy sérült), de a mintázat mélységére is! Amíg ugyanis a nyári gumiknál a minimum profilmélység 1,6 mm, addig a téli abroncsoknál ugyanez 4 mm, tehát amíg nyáron még megfelelő egy 3 mm-es abroncs, a téli guminál már csak a vastagabb mintázat megengedett.

Érdemes figyelni a 4 évszakos abroncsokra is, hiába használhatók egyes típusok viszonylag normálisan (a hangsúly a viszonylagoson van!) télen újkori állapotukban, 2-3 mm-es profilmélységgel már azok sem nyújtanak megfelelő biztonságot. Én már csak azért is javaslom, hogy megfelelő téli gumival vágj neki az elkövetkező hónapoknak, mert előfordulhat, hogy egy, általad okozott koccanásnál nem fizet a biztosító az autód javítására. A társaságok ugyanis ilyenkor megtagadhatják a casco-ra való kárrendezést, ha a baleset nyári gumis autóval történt.

tyres-1.jpg

Az abroncs típusa és mintázata mellett a guminyomásra is figyelni kell. Minden autón feltüntetik a megfelelő értékeket, ezeket vagy a B-oszlopon, vagy a tanksapka fedelének belső oldalán találod.  Jó tanács, hogy minden esetben tartsd be a feltüntetett értékeket! Gyakori tévhit, hogy télen a „nagyobb tapadásért” csökkentik 0,5 atmoszférával a guminyomást, de ez csak ront az autó úttartásán és a fogyasztást is növeli.

Akkumulátor

Sajnos télen sokan szembesülnek azzal, hogy az autójuk akkumulátora elért élettartama végére, vagyis egyszerűen nem indul a kocsi. Ha nem szeretnél ilyen helyzetbe kerülni, akkor érdemes megnézni a legtöbb modern akkumulátorban meglévő „zöld szemet”, amely az egyik cella állapotát mutatja.

car-battery_autoserviceprices-com.jpg

Amennyiben a zöld szem világít, úgy az akkumulátor minden bizonnyal rendben van és megfelelően fel van töltve. Általánosan elmondható, hogy egy rendszeresen használt autó akkumulátora 5-6 évig működik. Ez nem azt jelenti, hogy ne találkoznánk 10 évig is hibátlan darabokkal, de 5 éves kor felett fel kell készülni az alkatrész cseréjére.

hydrometer_eye.jpg

Azonban nemcsak az akkumulátor meghibásodása vezethet ahhoz, hogy nem indul a jármű. Gyakran előfordul, hogy az alkatrész a szennyeződött az akkusaru miatt nem adja le a töltést, ahogy az is, hogy egy korábbi szerelés után nem jól rakták vissza. Érdemes ellenőrizni a testpontokat is, ahogyan az sem árt, ha az akkumulátor fedelét szárazra törlőd, hogy a lecsapódó nedvesség ne zárja rövidre az akkusarut.

Lámpák

Nyáron is sokszor találkozunk rosszul beállított fényszórókkal közlekedő autókkal. Mivel télen hamarabb sötétedik és reggel is sokan szürkületben indulnak el otthonról, különösen fontos a lámpák helyes beállítása. A fényszórók ellenőrzését egyszerűen, egy falhoz parkolva teheted meg. Állj meg merőlegesen, körülbelül 10 méterre egy homogén színű faltól és nézd meg, hogyan világítanak a fényszórók.

how_to_adjust_your_headlights_2_headlights_shining_on_wall.jpg

Amennyiben egy sávban világítanak, akkor minden a legnagyobb rendben, azonban ha az egyik feljebb szórja a fényt, vagy épp mindkettő a földet világítja akkor beállításukra van szükség. Mivel az egyes típusoknál eltérő módon lehet beállítani a fényszórót, ezért mindenképpen szakember segítségét javaslom, egy szervizben legfeljebb néhány ezer forintért elvégzik ezt a feladatot.

Ugyan már nem kötelező, de a biztos láthatóság érdekében tarts izzókészletet is a kocsiban, így a kiégett fényszóróizzót vagy féklámpát gyorsan cserélheted. Egy ilyen készlet nem drága, 1-2 ezer forintért már lehet ilyet vásárolni egy minőségi gyártótól.

Fékek

Jó fékre mindig szükség van, de különösen fontos, hogy havas, nyálkás időben hatékonyan lassuljon az autó. Ezért, ha azt tapasztalod, hogy fékezéskor fémes hangot hallasz, akkor irány a szerviz! Ez ugyanis azt jelenti, hogy a betétek már elkoptak és cserélni kell azokat.

kijijiblog_template_brakes-1280x692-c-default.jpg

Nemcsak erre, de a tárcsákra is figyelni kell, mivel ezek a havas, párás időben hamarabb rozsdásodnak. Ezért, ha több napig nem használtad az autód, akkor indulás után az első néhány alkalom során óvatosabban fékezz, hogy a rozsda lejöjjön.

Mindezek mellett hasznos a fékfolyadék cseréje is, mivel erre legkésőbb kétévente sort kell keríteni. Sajnos sokan erre nem figyelnek oda, ami egyes típusoknál (például a 2005-től gyártott Suzuki Swift-nél) problémát okozhat.

Folyadékok

Aki ritkán használja az autóját, az könnyen belefuthat abba, hogy az első, igazán hideg napon megfagy a nyári ablakmosó folyadék. Ez nemcsak azért kellemetlen, mert szétfeszítheti a tartályt, de ha valaki nem figyel, akár még a szivattyút is leégetheti. Épp ezért ajánlott a nyári folyadékot már most télire cserélni. Én ilyenkor teljesen ki szoktam nyomatni a bent lévő nyárit, hiszen egy 5 literes téli ablakmosó folyadék sem drágább 1-2 ezer forintnál.

sbf_coolant_reservoir_1.jpg

Még ennél is fontosabb a hűtőfolyadék megfelelő állapota. Egy fagyálló akkor „jó”, ha a fagyáspontja legalább -25 fok, és nincs az autóban 5 éve. A tévhitekkel ellentétben ugyanis idővel ezt is cserélni kell, a régi zöld folyadékokat 2-3 év után, míg az újabb piros vagy lila szerves bázisú fagyállókat 5 évente.

Nemcsak az élettartam és a fagyáspont, de a hűtőfolyadék helyes szintje is nagyon fontos. Minden autó kiegyenlítőtartályán fel van tüntetve a gyártó által előírt szint. Lapozd át az autód használati útmutatóját, hiszen a kézikönyvben minden esetben fel van tüntetve, hogy hideg vagy meleg motornál kell-e megvizsgálni a szintet.

Karosszéria

Nem csak az autó „belsejének”, de a külsejének az átvizsgálása is fontos. Sok ismerősömnél találkoztam azzal, hogy az őszi időszakban nem szedték le megfelelően az autóra hullott leveleket, ami azt eredményezte, hogy a kocsi szélvédőjének két oldalán elhelyezett vízelvezető csatornák megteltek nedves, összeragadt levelekkel amitől az adott területen fokozottan megnő a korrózió kialakulásának esélye. Ráadásul ezek egy része gyakran a szellőzőrendszerbe is bejut, aminek a vége folyamatos párásodás lesz.

pajeqesa.jpg

Épp ezért még a nagy hideg kezdete előtt ajánlott egy alapos takarítás, amikor nemcsak a vízelvezető csatornákat, de a kerékjárati íveket, küszöböket és mindent, amibe beragadhatott az ősz folyamán levél és más szennyeződés, ki kell pucolni. Emellett kutass korrózió után is, hiszen egy, a közelmúltban kialakult rozsdafolt még viszonylag gyorsan eltüntethető, így megelőzheted a nagyobb baj kialakulását.

Érdemes az ablaktörlőket is ellenőrizni, ha a lapát már csíkoz vagy nyikorgó hangot ad, javasolt újra cserélni. Ez nem egy komoly tétel, ha elég egy középkategóriás darab, már 2-3 ezerből megvan egy pár, de a felsőkategóriás modellek sem kerülnek többe 7-8 ezer forintnál.