A Wikipédia szerint a forgalmi torlódások akkor alakulnak ki, ha a forgalom a rendelkezésre álló útkapacitásokhoz képest nagyobb teret igényel; ezt a pontot általában telítettségnek nevezik. Azonban a legtöbben – különösen, ha éppen az autónkban ülve csigalassúsággal araszolunk – már sokkal kevésbé civilizált formában utalunk erre a jelenségre.
Bár távolról sem megnyugtató, de hazánk legforgalmasabb városa, Budapest még csak megközelíteni sem tudja (hála Istennek) a világ legforgalmasabb és a dugóktól leginkább terhelt városait. Sőt, ha csak Európát nézzük, fővárosunk akkor is mindössze a 22. helyet foglalja el, ami természetesen engem sem vigasztal, amikor reggelente 3 méter/órás tempóval vánszorgok a Hungária körúton. Szóval el lehet képzelni, milyen borzalmas lehet a helyzet azokban a városokban, melyek világviszonylatban a top10-et alkotják, név szerint:
- Mexikóváros (Mexikó)
- Bangkok (Thaiföld)
- Jakarta (Indonézia)
- Csungking (Kína)
- Bukarest (Románia)
- Isztambul (Törökország)
- Csengtu (Kína)
- Rio de Janeiro (Brazília)
- Tainan (Tajvan)
- Peking (Kína)
Most összeszedtük a történelem eddigi legbrutálisabb dugóit, melyek már nem is pusztán csak csúcsidőben csordogálások voltak, hanem még vánszorogni sem lehetett és az utak szabályos parkolóvá változtak. Lássuk hát:
Bethel, New York, USA: 1969. augusztus:
Ez a háromnapos fennakadás 1969. augusztus 15-től 18-ig tartott és jóval többről szólt, mint a történelem egyik legnagyobb dugója. Ugyanis ebben az időben nagyjából félmillió ember próbált eljutni Max Yasgur híres, 600 holdas farmjára, ahol ekkor rendezték a Woodstocki Zenei és Művészeti fesztivált. Pillanatok alatt 30 kilométeres dugó alakult ki, amit tovább súlyosbított, hogy a legtöbben egyszerűen csak otthagyták a teljesen beállt út kellős közepén az autóikat és gyalog indultak tovább, hogy három napon keresztül élvezzék a zenét és a békét (és a szakadó esőt, a sarat). Mivel több, mint tízszer annyian érkeztek, mint amennyivel a szervezők előzetesen kalkuláltak, így a fellépőket helikopterrel kellett a helyszínre szállítani és onnan el, hogy elkerüljék a forgalmi fennakadást.
Lyon-Párizs, Franciaország: 1980. február:
Ezt az esetet máig úgy tartják számon, mint minden idők leghosszabb dugója, ami a téli vakációikról Párizsba hazatérni vágyók hordáinak és a zord időjárás kombinációjából született és mintegy 175 kilométer hosszúra nyúlt. Valószínűleg egyszerűbb lett volna, ha autózás helyett mindenki hazasíel.
Kelet- és Nyugat-Németország, 1990. április:
Azt követően, hogy a Berlini fal a „kelet” és a „nyugat” között leomlott, a húsvéti ünnepek idején rengeteg német érezte úgy, eljött az idő, hogy ismét felvegyék a kapcsolatot rég nem látott rokonaikkal, barátaikkal, akik a fal másik oldalán ragadtak. 1990. április 12-én nagyságrendileg 18 millió autó szeretett volna átkelni az immár nyitott határon, ott, ahol naponta átlagosan félmillió kocsi haladt át.
Tokió, Japán: 1990. augusztus:
Több mint 15.000 autóból állt az a 135 kilométer hosszú dugó, ami a Japán nyugati részén, a Hjógo és Siga prefektúrákat összekötő autópályán alakult ki 1990. augusztus 12-én. Az „O-bon”-ról, az úgynevezett Halál Fesztiváljáról (ilyenkor a családok összegyűlnek és tisztelettel adóznak őseik emléke előtt) hazaérkezők tömegei szembe találták magukat a városból egy tájfun riasztás miatt kifelé áramlókkal.
New York City, New York, USA: 2001. szeptember:
A World Trade Center ellen szeptember 11-én elkövetett terrortámadás után New Yorkot gyakorlatilag lezárták. A hidakon és az alagutakban csak a mentők, a tűzoltók és a rendőrök közlekedhettek, a tömegközlekedés szünetelt és minden más járműforgalmat leállítottak. Mi több, az összes éppen levegőben lévő repülőgépet leszállították és nem engedtek egyet sem felszállni, aminek következtében közel egymillió utazó ragadt a földön.
45-ös államközi autópálya, Texas, USA: 2005. szeptember:
Ahogy a Rita hurrikán közeledett Houstonhoz, a hatóságok 2005. szeptember 21-én felszólították a lakosságot, hogy hagyják el otthonaikat. 2,5 millió ember indult útnak, hogy hamarosan egy brutális 160 kilométer hosszú dugó alakuljon ki a 45-ös államközi autópályán. A fennakadás 48 órán keresztül tartott és egy-egy autó átlagosan 24 órát töltött teljesen mozdulatlanul vesztegelve.
Peking, Kína: 2010. augusztus:
Képzeld el, hogy beragadsz egy 100 kilométer hosszú dugóban, ami elképesztő 12 napon keresztül tart. Pontosan ez történt azokkal a szerencsétlen autósokkal, akik 2010 augusztusában arra vállalkoztak, hogy a Pekinget Tibettel összekötő autópályán jutnak el céljukhoz. És ezt a brutális fennakadást még csak nem is útlezárás, baleset, vagy természeti katasztrófa idézte elő, sokkal inkább az a rengeteg kamion, melyek különféle útépítéshez szükséges alapanyagot szállítottak Pekingbe, ironikus módon azért, hogy segítsenek csökkenteni a torlódásokat ezen az autópályaszakaszon.
Chicago, Illinois, USA: 2011. február:
2011. február 1-én kis híján rekordnak számító 51 centi hó hullott a Szeles városban. A vihar leginkább a délutáni és koraesti csúcsforgalom idején volt a legintenzívebb. A legbalszerencsésebbek azok voltak, a Lake Shore Drive-on – melyről egyébként gyönyörű kilátás nyílik a Michigan-tóra – a Chicago belvárosa irányából tartottak észak felé. A rossz időnek köszönhetően több baleset is történt, melyek először csak lassították, végül teljesen megakasztották a forgalmat. A fennakadás több mint 12 óráig tartott és a végére a kavargó hó szinte a szélvédő vonaláig betakarta azokat, akik ottragadtak.
Moszkva, Oroszország: 2012. november:
Ez az eset is az időjárás számlájára írható. 2012. november 30-án egy hóvihar betakarta a Szentpétervárt Moszkvával összekötő M-10-es autópályát és három napra teljesen lehetetlenné tette a forgalmat. A hatóságok az út szélén sátrakat állítottak fel, ahol a pórul járt autósoknak menedéket és pszichológiai tanácsadást kínáltak.