Nap mint nap találkozunk velük, sokszor azonban mégsem tudjuk, miért hívják így őket: bizony, gyakran egyáltalán nem magától értetődő, hogy hogyan lesz egy autómárka neve Toyota vagy épp Alfa Romeo. Ebben az írásban most arról olvashatsz, hogy hogyan is alakult ki öt, ma világhírű autómárka neve:
Toyota
Napjaink egyik legismertebb autós márkaneve a Toyota, pedig a japán cég nem is autógyártó vállalatként indult, ráadásul a termékeiket kezdetben nem is Toyotának hívták. A szövőszék-gyártóként indult, Sakichi Toyoda által alapított vállalat 1936-ban, Sakichi fiának, Kiichiro Toyodának az ötlete alapján fogott bele az autógyártásba.
Mivel ehhez új leányvállalatot akartak létrehozni (hiszen a Toyoda Automata Szövőszékgyártó Vállalat név alatt furán mutatnak az autók) ezért egy logópályázatot írtak ki, amely során 27 versenyző pályaművét vizsgálták meg. A nyertes logó három karakterből állt amely elnyerte a Toyoda család tetszését.
Azonban kicsivel később úgy döntöttek, hogy a Toyodánál erősebbnek hangzik a Toyota név, ráadásul annak a leírásához 8 ecsetvonásra volt szükség, szemben a Toyoda kilencével. Hovatovább, a 8-ra Japánban szerencseszámként tekintenek, így nem meglepő, hogy miért is döntöttek akkor a Toyota név mellett.
Alfa Romeo
1910-ben született meg az ALFA márkanév, miután Ugo Stella és Alexandre Darraq úgy döntöttek, hogy új nevet adnak a korábban Darracq Italiana néven üzemelő vállalatuknak. Az Alfa rövidítés nem más, mint a Società Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, utolsó négy szava, ami gyakorlatilag Lombardiai Autógyárat jelent.
A dolgok azonban nem alakultak túl jól így 5 évvel később, Nicola Romeo lett a cég vezetője, aki egyúttal tulajdonrészt is vásárolt a vállalatban. Alig 3 évvel később már teljesen az övé volt az ALFA, igaz ekkor épp nem autókat gyártottak, hanem az I. Világháború miatt repülőgép-motorokat és más alkatrészeket készítettek. Az első Alfa Romeo autókig 1920-ig kellett várni, hiszen ekkor jelent meg a már a márka logóját és nevét viselő Torpedo 20/30 HP.
Aston Martin
Bár sokan úgy gondolják, az Aston Martin neve a márka székhelyéhez közel lévő Aston Clinton névhez köthető, erről szó sincs.
A gaydoni márkát alapító Lionel Martin és Robert Bamford ugyanis amatőr bringásként rendszeresen tekert a Buckinghamshire-ben található Aston Hill nevű kerékpáros parkban, így saját autómárkájuk elnevezésekor is visszanyúltak ehhez a a számukra fontos helyszínhez. Ennél kevésbé érdekes az a tény, hogy az Aston Martin márkában a Martin név Lionel Martin vezetéknevének köszönhető.
Skoda
Ha manapság azt mondjuk, Laurin & Klement, az autórajongók egy része biztosan megjegyzi: így hívják a fullos Skodákat. A név maga nem véletlen, a márka tiszteletből nevezi így a legjobban felszerelt autóit. A történet 1895-ben kezdődött amikor Václav Laurin és Václav Klement létrehozták a saját, kerékpárjavító és gyártó üzemüket a mai Mladá Boleslav területén. A páros kezdetben a Slavia név alatt gyártotta új kerékpárjait.
Az üzlet jól ment, ezért négy évvel később úgy döntöttek, hogy már a segédmotoros kerékpárok gyártásába is belekezdenek. Innen már egyenes út vezetett az autókig, az első típusukat, a “Voiturette A”-t 1905-ben leplezték le. Az autó nagy sikert aratott, aminek köszönhetően a cég a nemzetközi piacon is terjeszkedni kezdett. Hasonlóan jövedelmező volt Emil Skoda karrierje is, aki 1869-ben megvásárolt egy alig 10 éves cseh vállalatot, majd átnevezte és fokozatosan kibővítette annak portfólióját.
A Skoda Works ennek köszönhetően hajókat, repülőgépeket és mozdonyokat is gyártott, ám az autópiacra csak azután lépett be, hogy 1925-ben megvásárolta az addigra már nemzetközileg is elismert Laurin & Klement vállalatot.
Jaguar
Sir William Lyons és William Walmsley 1922-ben alapította meg a Swallow Sidecar Company-t. Termékeik (így nemcsak autók, de oldalkocsik is) az elkövetkező években az SS név alatt kerültek piacra, 1935-től pedig több sportos modelljük is megkapta a Jaguar nevet.
Nem meglepő módon a névváltást nem a Jaguar név átütő sikere, hanem inkább a II. Világháború után kínossá vált SS név okozta, mivel ezt az emberek többsége a cseppet sem szép emlékű Schutzstaffellel azonosított. Épp ezért 1945-től teljes egészében elhagyták az SS-t és a vállalat a továbbiakban Jaguar név alatt dobta piacra a típusait.
Esetleg másról olvasnál?
Kompakt kombi 2,5 millióig? Ezt az 5 típust feltétlenül nézd meg!