50 éves az autó, ami megmentette a BMW-t a csődtől

Forradalmi, legendás, menő, szenvedélyes, stílusos, praktikus, élvezetes vezetni, sportos, kifejezetten gyors. És még sorolhatnánk a jelzőket, hogy körül írjuk a BMW 2002-t. Az apró, kétajtós, négyszemélyes, hátsókerék-hajtású kocsi idén ünnepli az 50. születésnapját, ezért úgy döntöttünk, egy rövid visszatekintés keretében felelevenítjük BMW egyik legmeghatározóbb modelljének történetét.

Nem egyszerű feladat kiemelni egyetlen autót egy több, mint 100 éves gyár történetéből. Kiváltképp, ha szinte minden modellje maradandót alkotott a maga idejében. Ám nem pusztán azért esett a választásunk a BMW 2002-re, mert a sorozat első példányai pontosan 50 éve gurultak le a gyártósorról, hanem mert a bajor cég felemelkedésének egyik fontos sarokkövét jelentette a kétajtós szedán.

Kezdjük az elején…

A II. világháborút követően BMW 1947-ben kapott engedélyt arra, hogy folytathassa a motorkerékpár-gyártást. Az első háború utáni modelljük az R24-es volt, amit 1948-ban dobtak piacra. Ám a bajoroknak egészen 1952-ig kellett várniuk, hogy ismét engedélyezzék számukra az autógyártást. Első autójuk az 501 névre keresztelt luxusautó volt, ami a háború után lassan éledező gazdasági körülmények között a legtöbb ember számára megfizethetetlenül drágának bizonyult. Az 50-es évek folyamán a BMW folyamatosan bővítette a palettáját szedánokkal, kupékkal, kabriókkal és sportautókkal. De szükségük volt egy, a tömegek számára is megfizethető modellre: ez lett az Iso licence alapján készített Isetta, melyet 1954-ben mutattak be. A kétszemélyes mikroautóból 160 ezer darabot készítettek, ami a gyár első igazán sikeres modellje volt. Ám az Isetta népszerűségének ellenére a BMW a csőd közelébe került, a szorult helyzetből pedig az Isetta négyszemélyes verziója sem tudja kirángatni a céget.

bmw_isetta_250_300.jpg

A roppant népszerű, ám kevésbé jövedelmező BMW Isetta

Mivel nem igazán kínálkozott más lehetőség a túlélésre, 1959-ben a BMW menedzsmentje komolyan fontolóra vette, hogy az egész céget eladja a Daimler-Benznek. Ekkor érkezett Herbert Quandt, aki már addig is a BMW 30%-át birtokolta. És bár pénzügyi tanácsadói határozottan óva intették tőle, Herr Quandt újabb 20%-ot vásárolt a cégből, amivel ő lett a BMW többségi tulajdonosa. Ezzel nemcsak megmentette a BMW-t, de egyúttal elindította a megújulás és a siker útján.

Új időszámítás

Az új korszak az 1961-es Frankfurti Autószalonon kezdődött. Itt mutatták be azt az 1500-as BMW-t, amely a Neue Klasse („új osztály”) első példánya volt, egyben az 5-ös sorozat – ami az E12-vel kezdődött – őse is.

bmw1500frontseit.JPG

A Neue Klasse első tagja, az 1500-as

A Neue Klasse alapjaira készült és indult útjára a 02-es széria, egy kisebb, kompaktabb, sportosabb, és főleg olcsóbb, kétajtós autókat kínáló sorozat, amelynek első példánya a 1600-02 névre keresztelt modell volt. Az 1,6 literes, 84 lóerős, M10-es motorral szerelt autó az 1966-os Genfi Autószalonon mutatkozott be.

Helmut Werner Bönsch, aki a gyártástervezésért felelt a BMW-nél, valamint Alex von Valkenhausen, az M10-es motor tervezője és fejlesztője, mindketten kaptak egy-egy 1600-02-est személyes használatra. És mindketten – bár egymástól totálisan függetlenül – 2 literesre cserélték az autóban dolgozó 1,6-os erőforrást. Mikor erre rádöbbentek, közös javaslattal álltak elő, mondván, a BMW-nek el kellene készítenie a 02-es nagyobb motorral szerelt változatát. Ráadásul Max Hoffman, az amerikai importőr nagyjából pont ugyanekkor jelezte a bajoroknak, hogy az óceán túlpartján komoly igény mutatkozik a 02-es egy erősebb, sportosabb verziójára. Így született meg 50 évvel ezelőtt 1968-ban az egyik legikonikusabb BMW, a 2002-es.

bmw-2002-1635_12.jpg

A 2002-es

A 2 literes, négyhengeres, 101 lóerős motorral szerelt modell rendkívül népszerű lett. Szinte azonnal kínáltak egy izmosabb változatot 2002 ti (Turismo Internazionale) néven, dupla Solex karburátorral, és 119 lóerős teljesítménnnyel. 1971-ben érkezett a mechanikus befecskendezős 2002 tii (Turismo Internazionale Iniezione) immár 130 lovas ménessel a motorháztető alatt, majd 1973-ban bemutatkozott a BMW első szériagyártású turbós autója, a 2002 Turbo. A 2002 tii-ben használt 2 literes motor KKK feltöltőt kapott, melynek köszönhetően 170 lóerőre gyarapodott a teljesítménye. Ám a ’73-as olajválságnak köszönhetően mindössze 1.672 darabot készítettek belőle.

bmw_2002_tii_1968_10.jpg

Természetesen a szedán kivitel mellett 1971-től elérhető volt a Touring változat is. Ekkor még csak a háromajtós, ferdehátú felépítményt takarta a megnevezés, melyet 1987-től a kombik örököltek meg. És szintén ’71-től kínálta a BMW a stuttgarti Baur céggel közös munkájának eredményét, a 2002 Cabrioletet. Ez a 4.210 darabos széria volt az első, mely a Baurra oly jellemző félkabrió felépítéssel készült.

A 02-es szériát egészen 1975-ig gyártották (kivéve az 1977-ig készített 1502-est), ekkor váltotta le a 3-as sorozat első példánya, az E21-es. A 2002 hatalmas siker volt, összesen 336.907 darab készült belőle. Ezen kívül készült még 36.663 darab 2002-es automata váltóval, 16.448 ti, 38.703 tii, 1.672 Turbo és 4.210 Cabriolet is.

bmw_2002_tii_1968_12.jpg

Az idén 50 éves 2002-es tehát a BMW történetének egyik legmeghatározóbb példánya. Az egyik első azok közül a modellek közül, melyek kirángatták a bajorokat a gödörből és segítettek nemzetközi szinten is népszerűvé tenni a márkát.

(Van még két modell a BMW palettáján, amelyek szintén kerek jubileumot ünnepelhetnek idén, de azokról majd egy kicsit később emlékezünk meg…)