5 meghökkentő autós extra

Sokszor nem is gondolnánk, miféle különleges extrák vagy megoldások kerülnek az autókba. Mostani írásunkban 5 meghökkentő dolgot gyűjtöttünk össze, amelyek az elmúlt évtizedekben hagyták el az autógyártók boszorkánykonyháit:

Amikor a Subaru üléseket tett egy teherautó platójára

Egy autó, amit a mirelitcsirke-botránynak köszönhetünk. Az 1960-as évek elején ugyanis a német fogyasztók igencsak rákaptak az amerikai mirelit-csirkékre. Nem nehéz kitalálni, hogy ez nem volt ínyére a német farmereknek, akik elérték, hogy ezeket az ételeket 50%-os adóval sújtsa a kormányzat. Több sem kellett az amerikai döntéshozóknak, ők is kiszúrtak egy kicsit a németekkel, sőt, nyugodtan mondhatjuk, hogy minden más nemzettel is: hoztak egy törvényt, ami 25%-os vámot rótt ki a külföldön gyártott kisteherautókra.

007.JPG

Ez, hogy finoman fogalmazzunk, nem jött jól a Subarunak, a japán vállalat ugyanis nem tudta megoldani, hogy az Egyesült Államokban szereljék össze a Brat kisteherautóit. Mivel a vám gyakorlatilag eladhatatlanná tette volna a teherautókat, ezért a tervezőknek ki kellett valamit találni. Nyugodtan mondhatjuk, hogy hibátlanul teljesítették a feladatot: fogták a kisteherautót, rácsavaroztak 2 műanyag ülést a platóra és innentől személyautóként árulták a típust. Arról persze nem szól a fáma, hogy ez biztonságilag mennyire volt kifizetődő, mi azért nem ülnénk egy ilyen autóban (vagy autón?), még egy kis koccanás során sem.

Ha hirtelen jégkockára van szükséged

Fagyasztó az utastérben: nem, nem arról van szó, hogy kiváló klímával látta el a Toyota a Van névre keresztelt egyterűjét (bár ez bizonyára így van), hanem arról, hogy a japán gyártó ténylegesen egy fagyasztót helyezett el a vezető mellett. A cipősdoboz méretű készülék hűtését a klímarendszer biztosította.

toyota-van-ice-maker.jpg

Akárcsak egy mélyhűtő esetén, úgy az elsősorban jégkocka-készítésre kitalált „Ice Maker” belsejében is hűtőközeggel feltöltött csöveket vezettek végig. Arról nincs információ, hogy a készülék mekkora sikert aratott, de az biztos, hogy olyan óriási népszerűségnek nem örvendett: a Toyota a Van utódjában, a Previában még elérhetővé tette az eszközt, de azután leálltak a gyártásával.

Lemezlejátszó az autóban

Az biztos, hogy ma minden hipszter kedvenc autós kiegészítője lenne a Chrysler Highway Hi-Fi. Ez ugyanis nem más, mint egy autós lemezlejátszó. Ugyan az ember azt gondolná, hogy a lemezlejátszó és az autó nem kompatibilis egymással, de a Chrysler tervezői megoldották a feladatot. A Highway Hi-Fi 1956-ban jelent meg, ahhoz pedig, hogy utazás közben se akadozzon a muzsika, speciális olvasófejet, illetve lemezt használtak. A megoldás legnagyobb problémája az volt, hogy a hagyományos 7 colos lemezek 33 1/3 fordulat/perc-es sebességéhez képest a Highway Hi-Fi-be tehető lemezek lassabban,  16 2/3 fordulat/perccel forogtak. Ez magyarul annyit jelentett, hogy a hagyományos ,otthon is hallgatott lemezeket nem játszotta le a készülék, vagyis külön kellett az autóhoz vásárolni a speciális lemezeket.

highway-hi-fi-open-and-closed.jpg

A Highway Hi-Fi-t a CBS fejlesztette, így a lemezeket is ők szállították, tehát nem meglepő, hogy csak a CBS kínálatában megtalálható előadók dalait adták ki a különleges lejátszóhoz. Bár a Chrysler szinte az összes típusába (így a Plymouth, a DeSoto, a Dodge és persze maga a Chrysler) elérhetővé tette a lejátszót, az emberek nem haraptak rá, így alig 3 év után megszüntették az árusítását.

Ha egy váltókar nem elég

8 fokozatú kéziváltó: nem túlzás, a Mitsubishi megcsinálta. A trükk a dologban, hogy nem konkrétan 8 különálló fokozattal hagyta el a gyártósort a jármű, hanem a tervezők beépítettek a 4 fokozatú váltókar mellé egy extra váltókart, amely takarékos vagy dinamikus vezetést tett lehetővé. Minderre a hajtáslánc speciális elhelyezése okán volt szükség. A váltó, a kuplung és a motor elhelyezéséből fakadt az a probléma,hogy  főtengely és a váltó működés közben pont ellentétesen forogtak volna. Azért, hogy ez ne így legyen, szükségessé vált egy plusz tengely beépítése, ez pedig, egy második sebességváltó megszületését eredményezte.

mitsubishi_supershift_001.JPG

Ha már így alakult, akkor pedig kitalálták, hogy lesz egy teljesítmény- és egy fogyasztásorientált fokozat. Attól függően, hogy a kar milyen állásban volt, máshogy viselkedett a jármű. A Twin Stick azonban nem lett óriási siker, a legtöbben ugyanis egyszerűen teljesítményorientált fokozatban hagyták a váltót és úgy használták a járművet.

Egy kormány, amit bárhol nyomsz meg, megszólal a duda

Főképp a régebbi autótípusokra jellemző ,hogy a dudát kizárólag a kormány két szélének nyomkodásával tudjuk életre kelteni (vagy épp az indexkar végén lévő gombbal, a la Citroen Xsara). Ez bizonyos helyzetekben igencsak kellemetlen, hiszen épp dudálnánk, de a kormány nem úgy áll, ahogy kellene, emiatt maximum a műanyagot püföljük. Olyannyira látszik, hogy ez egy régi probléma, hogy már a 60-as években foglalkoztak ezzel: így született meg a Rim Blow névre keresztelt kormánykerék, amelynek különlegessége, hogy bárhol nyomtuk meg a kormány karimáját, mindenhogyan megszólalt a duda.

1970_amc_amx_interior_blue_1.jpg

Ezt úgy oldották meg, hogy a kormánykereket gumibevonattal látták el, amelyekben vezetékek futottak. Ahogyan az ember megnyomta a kormányt, egy elektromos kapcsolat jött létre, így a duda megszólalt.

mump_1205_11_rim_blow_steering_wheel_build.jpg

Itt látszik, hogy hogyan fut végig a dudát megszólaltató gumicsík

Az újítás elsőként 1969-ben a Ford és a GM egyes típusaiban jelent meg, később a Chrylser és az AMC modelljeiben is találkozhattak vele a vásárlók, ám a rendszer megbízhatatlansága miatt hamar felhagytak a gyártással, az utolsó ilyen kormánnyel szerelt autók 1974-ben hagyták el a gyártósort.

Amikor zuhanyzót vehetsz az autó mellé

Mire van szüksége egy átlagos SUV-tulajdonosnak? Zuhanyzóra bizony. Az első generációs Honda CR-V elérhető tartozéka volt a nem kicsit meghökkentő zuhanyzó szett, amely egy vízcsőből, egy tartályból, egy zuhanyfejből és egy szivattyúból állt.

just-to-view-ofv2bgm1.jpg

Azt azért a gyár is érezte, hogy ez kicsit erős, ezért bár tényleg egy összerakható zuhanyzóról volt szó, leginkább sáros csizmák lepucolására és nem tényleges fürdésre ajánlották. De biztosak vagyunk benne, hogy így is volt, aki kipróbálta….