5 hiba, amit sok autós elkövet télen

Elérkezett az év utolsó hónapja, ezzel együtt pedig egyre több autós szembesül azzal, hogy reggel kaparni kell a jeget, fel kell kapcsolni a lámpát és végérvényesen fel kell tenni a téli gumit. Vannak azonban olyanok, akik szerint ez hülyeség. Nos, most róluk lesz szó:

1. Takarítani? Minek!

Mostanság egyre többször csúszik mínuszba éjjelente a hőmérő higanyszála, így reggel sok autótulajdonos szembesül azzal, hogy az autója jeges. Ez még nem is akkora gond, de igen gyakori, hogy a türelmetlen sofőrök gyakorlatilag azonnal elindulnak és maximum egy sávnyi részt takarítanak le a szélvédőn. A helyzetet tovább nehezítve sokszor még az oldalsó üvegek/tükrök tisztításával sem foglalkoznak, így pedig inkább afféle találós játékká válik a közlekedés. Fontos, hogy a tetőről is le kell söpörni a havat, ellenkező esetben ugyanis egy erősebb fékezés során történhetnek meglepetések.

Különösen azért bosszantó ez, mert ha a tulajdonosok megfelelően felkészülnek, legfeljebb 2-3 perc az egész művelet. Mi azt javasoljuk, hogy már most készítsd be az autódba ezeket:

1. jégoldó, amivel lefújhatod gyorsan az enyhén havas-jeges ablakokat. Ha nem központi záras a kocsid, akkor egy zároldó is jól jöhet.

2. jégkaparó, ha a jégpáncél vastagsága miatt a folyadék csak nagyon lassan fejtené ki hatását

3. seprű vagy kefe hogy gyorsan lesöpörhesd a havat. Ezzel kapcsolatban fontos tudni, hogy hagyományos, háztartási seprűt nem szabad használni, mivel károsíthatja a fényezést! Csak kifejezetten autósoknak készült, puha sörtéjű eszközt vásároljunk!

2. Nem kell téli gumi

Minek téli gumi, régen sem kellett! – ugye, hogy hányszor hallottuk már? Ezek az emberek persze azt nem veszik figyelembe, hogy régen a Trabant is jó volt, ma pedig azért kevesen akarnak egy 26 lóerős autóban utazni.

img-20131215-wa0023.jpg

Gyakori tévhit, hogy a téli gumi csak havas időben jó, egyébként minden más esetben csak ront az autó teljesítményén, irányíthatóságán. Erről szó sincs, a téli gumit ugyanis hideg időhöz tervezik, vagyis a keveréke még 0 fok alatt is megfelelő, míg egy nyári gumi ilyenkor már kemény, nem biztosít elég tapadást. Ehhez hozzájön még az eltérő mintázat is, a téli gumit ugyanis úgy alakították ki, hogy a felületén lévő, sűrűn elhelyezkedő apró lamellák, mély kapaszkodóblokkok még a havas, csúszós útfelületen is biztosítsák a megfelelő tapadást.

A témakörrel már foglalkoztunk a Cartárson, az erről szóló írást ide kattintva olvashatod el.

3. Minek lámpa?

Aki már járt utcán az elmúlt hetekben, nem lepődik meg azon, hogy télen később kel a nap és hamarabb is sötétedik. Ez pedig azt jelenti, hogy reggel, munkába menet és már délután 3-4 órától is szükség van a lámpák felkapcsolására.

headlight-requirement.jpg

Csakhogy ez sok esetben nem történik meg, gyakorlatilag napi szinten találkozunk olyan autóstársakkal, akik úgy gondolják, hogy reggel 7-kor, szürkületben már olyan éles a látásuk, mint egy F1-es versenyzőnek, így nem is kapcsolnak lámpát. Mindez viszont azt jelenti, hogy az autójuk észrevétlen marad, ami például egy jobbkezes kereszteződésnél okozhat meglepetéseket, hiszen a többi közlekedő nem számít rájuk. A nappali menetfény ugyan segít a dolgon, de igazán a tompított lámpa felkapcsolása jelent megoldást.

4. Én jobban tudok vezetni!

Ugye te is ismered azokat a jellemzően Oroszországban készült felvételeket, amelyeken az látható, ahogy a havas, jeges utakon elrepülnek a figyelmetlen vagy épp gyorsan hajtó sofőrök? Mivel nálunk a fedélzeti kamerák használata nem kötelező és ilyesformán nem is elterjedtek ezek a videók, ezért könnyen azt hihetjük, hogy itthon azért jobb a helyzet. Pedig egy-egy rosszabb napon az ember könnyen úgy érezheti, hogy megszámlálhatatlanul sok, önjelölt F1-pilóta közlekedik útjainkon.

how-not-to-wipe-out-when-driving-through-snow-13-gifs-151.jpg

Mondanunk sem kell, hogy  ez különösen a csúszós, hideg időben jelent veszélyt. Nem egy és nem két esetben hallottuk már, hogy a türelmetlen sofőrök azzal érveltek, hogy ők tudnak vezetni és különben is, “sietniük kell”. A skála másik felén pedig az örökös rettegők foglalnak helyet, azok az emberek akik esőben legfeljebb a megengedett sebességhatár felével közlekednek, gyakran a belső sáv kellős közepén.

Azért, hogy pontosan tudd, te és az autód mikre képes, javasoljuk egy téli vezetéstechnikai tréning elvégzését. Egy ilyen, 1-2 órás tanpályás kurzus is sokat segít, hiszen megtapasztalhatod, milyen az, amikor az autód megcsúszik, illetve sokat tanulsz a vészfékezésekről és a kikerülő-manőverekről is.

5. Tavasszal már költöttem a kocsira, most minek?

Kiégett lámpák, elkopott fékbetétek, rosszul beállított futómű: dolgok, amelyek nyáron is problémásak, de a téli rossz időben különösen sok gondot okozhatnak. Márpedig sok tulajdonos semmi energiát nem fektet autója téli felkészítésébe, ami könnyen ahhoz vezethet, hogy egy műszakilag eleve problémásabb darabbal vág neki a hideg időnek.

edited-winter-driving.jpeg

A téli felkészítés ugyanis nem csak annyiból áll, hogy felrakjuk a téli gumit, a fékek, futómű és a karosszéria vizsgálata is ajánlott, ha azt szeretnénk, hogy járművünk mindig maximálisan biztonságos legyen. Ne feledkezzünk meg az akkumulátorról sem, ha nem szeretnénk egy hideg reggelen beindulni képtelen autónkat a parkolóban hagyni.