Korábbi cikkünkben tanácsot adtunk ahhoz, mit érdemes ellenőrizni egy 5 éves autón. Ezúttal a kicsit idősebb, 10 éves autót használók, illetve vásárlók számára nyújtunk segítséget. Öt olyan területet emelünk ki, amelyek ellenőrzésével megelőzhetők a költségesebb javítások és problémák. Lássuk, mire fordítsunk figyelmet egy 10 éves autónál!
1. Karosszéria (korrózió)
Az autógyártás elmúlt évtizedei során jelentős fejlesztések történtek a karosszéria terén is. A rozsdavédelem összehasonlíthatatlanul jobb és tartósabb, mint korábban. Mindez persze akkor marad így, ha sérülésmentes felületről beszélünk. A mélyebb karcolások, horzsolások nagy veszélyt jelenthetnek a rozsda szempontjából. A sérült, védtelen részeken, illetve a szakszerűtlenül javított vagy fényezett elemeken könnyen felütheti a fejét a korrózió.
A karosszéria időszakos és alapos átnézésével még időben felfedezhetjük az oxidációs folyamat első jeleit. Általában a leginkább veszélyeztetett részek, az első kerékdobok hátsó része, a műanyag védőbetét mögött. Maguk a kerékjárati ívek, a küszöb és az ajtók alsó része, illetve pereme is jellemző rozsda gócpont lehet. A még csak felületi tüneteket könnyen semlegesíthetjük például a Loctite rozsdaátalakító spray segítségével. Használatával nem csak megköthetjük a kezdődő rozsdásodást, hanem egy speciális, alapozásra is alkalmas védőréteget képezhetünk a kezelt felületen.
2. Futómű
Konstrukciótól függően egy személyautó futóműve több-kevesebb alkatrészből tevődik össze. Ezek meghibásodása azért is problémás, mert már egyetlen részegység nem megfelelő állapota kihathat a többi részre is. Ha kopogást, nyikorgást és egyéb gyanús hangokat hallunk a futómű felől, akkor okkal gyanakodhatunk valamilyen problémára. Sokat számít az autó használati módja és helye, hiszen egy rossz minőségű úton vagy terepen extra terhelést kapnak az alkatrészek is. Az esetek többségében a stabilizátorpálcák, a lengőkar szilentek és a gömbfejek cseréje jön el a leghamarabb.
Bizonyos esetekben egyszerű szemrevételezéssel is látható, ha gond van és ilyenkor jobb mihamarabb megejteni a cserét. Ha csak halogatjuk a dolgot, rosszabbul járunk, mivel egyetlen hibás alkatrész is hatással van a többire. Jó példa erre a hibás lengéscsillapító, amely túlzott mértékű gumikopást is okozhat. Ha eljön a csere ideje, akkor minőségével, tartósságával és kedvező árával a Würtemberg futóműalkatrészek széles választéka áll rendelkezésünkre. Ráadásul minden Würtemberg futóműalkatrészre egységesen 3 éves kiterjesztett garanciát vállal a gyártó. Fontos, hogy bizonyos futómű egységeket kizárólag párban szabad kicseréltetni, ezt tartsuk szem előtt!
3. Vezérlés, segédhajtás
10 éves korban az autók többsége elérkezik oda, hogy a szíjas vezérlést cseréltetni szükséges. A láncos vezérlés jóval hosszabb élettartamú, a szíj esetében ez érthető okokból rövidebb. A vezérlés cseréjét különösen nem ajánlott halogatni, mert a szíj elszakadásával egy nagyon költséges motorfelújítás lesz a végeredmény. Ellentétben a láncos meghajtással, itt általában nincs is előjele a problémának, persze a szíj állapota is árulkodó lehet. Csere esetén minőségi alkatrészt válasszunk, mint amilyen a német Contitech vezérléskészlete. Ez a szett nem csak tartós és megbízható működést garantál, hanem tartalmaz minden szükséges cserélendő részegységet is. Vezérléscsere esetén ne feledkezzünk meg a vízpumpáról és a kapcsolódó egyéb alkatrészekről sem (görgők, feszítők), ezzel elkerülve a későbbi hibákat.
Ejtsünk néhány szót egy kevésbé sűrűn emlegetett dologról, a segédhajtásról. Ez ugyancsak nem örökéletű rendszer, hiszen szíjas megoldásról beszélünk. A legtöbb esetben a gyártók itt is megadnak csereperiódust, ettől függetlenül szemrevételezéssel érdemes ellenőrizni a szíj állapotát. Hasonlóan a vezérléshez, itt sem elegendő csupán a szíj cseréje, a görgőkből és a feszítőegységből is új szükséges. Az összes szükséges alkatrészt egyetlen szettben megtaláljuk az INA hosszbordás ékszíjkészleteinek dobozában. Ezzel megbízható és minőségi alkatrészeket szereltethetünk be az autónkba.
4. Kuplung
A kuplung vagy más néven tengelykapcsoló tipikusan olyan alkatrész, amelyhez nem lehet konkrét csereperiódust meghatározni. Itt ugyanis a kopás, és ezáltal a csere ideje elsősorban a bal lábunktól is függ. A használati mód és hely fontos tényező, hiszen városi környezetben a kuplung sokkal nagyobb terhelést kap, mint például az autópályán. Ez egy olyan alkatrész, ahol a cserét igazán még halogatni sem lehet, mivel mozgásképtelenné válik az autónk. Ráadásul még a váltót is megrongálhatjuk vele, ami jóval költségesebb javításhoz vezet. A gyárival egyező minőségű, méretpontos és megbízható LUK komplett kuplungszettekkel viszont problémamentesen közlekedhetünk tovább az utakon.
5. Automataváltó-olaj
Sajnos máig létező tévhit sokaknál az „élettartamolaj”, azaz amit soha nem kell cserélni. Nos, ez kézi váltó esetében sincs így, de automataváltóknál komoly és költséges problémákkal szembesülhetünk, ha ehhez ragaszkodunk. Az automaták esetében a váltó működtetését és vezérlését is a kenőanyag végzi, így ennek cseréje létfontosságú. Az autógyártók többsége erre is meghatároz egy ajánlott csereperiódust, ha esetleg mégsem, akkor legkésőbb 100 ezer kilométerenként erősen ajánlott ezt elvégeztetni. Fontos a megfelelő feltöltési mennyiség és a gyártó által előírt specifikációk betartása a károsodás elkerülése érdekében. Az automataváltó-gyártóként is ismert japán Aisin csúcsminőségű váltóolajai kifogástalan kenést és működést biztosítanak autónk váltója számára.
Noha egy 10 éves autó sem számít igazán idősnek, azért érdemes nagyobb figyelmet fordítanunk bizonyos területekre. Fontos az időben való hibafelismerés, hiszen ezzel komolyabb meghibásodásokat, ezáltal drága javításokat is megelőzhetünk. Akár használt autó megvásárlásáról, akár a saját autónkról van szó, a teljeskörű, alapos átvizsgálás mindenképp ajánlott. Ehhez pedig szakszerű segítséget kaphatunk a Garvisor.com közösségi szervizkereső és értékelő oldalon. Néhány kattintással megtalálhatjuk a számunkra legmegfelelőbb szakműhelyt.