5 dolog, amire figyelj a használtautó-vásárlás során!

Az elmúlt években többször is volt szerencsém segédkezni ismerősök/barátok/családtagok használtautó vásárlásában. Tapasztalataim szerint ilyenkor a legtöbbeket az érzelmek vezérlik, a racionalitás pedig háttérbe szorul. Bár kétségtelen tény, hogy egy „új” autó vásárlása nagy élmény, azért a számlák befizetése, a biztos egzisztencia fontosabb egy csábító extránál vagy egy menő márkanévnél.

Valószínűleg neked sem ismeretlenek a „2000-ért tankold tele” vagy a „jó lesz ez még”, esetleg a „használt fékbetéted van-e” szövegek, amik ennek a jelenségnek a mintapéldányai. Ezek az emberek ugyanis messze a saját valóságuk fölül választottak maguknak autót, így 20-a után már a tankolás is komoly problémát okoz, nemhogy egy esetleges költséges javítás. Természetesen nem azokról van most szó, akiknek szükségük van egy autóra, ám szerények az anyagi lehetőségeik, hanem a kivagyi Jóskákról. Te ne legyél ilyen!

Gondold át, mit engedhetsz meg magadnak

Szép dolog a szerelem, de egy autó esetén ez igencsak költséges lehet. Ne feledd, 1 millió forintért, kaphatsz egy 2007-es Opel Astrát és egy 2002-es E39-es 5-ös BMW-t is. Bár utóbbi minden szempontból jobb autó, ez a szervizelésen is meglátszik, az autó valószínűsíthetően rosszabb állapotáról nem is beszélve.

Épp ezért, csak addig nyújtózkodj, amíg a takaród ér. Általánosan elmondható, hogy a vételáron felül legyen még 1-200 ezer forintod, hogy a kötelező szervizt a szerelőd azonnal elvégezhesse az autón. Persze ez akár a töredéke is lehet a várható költségeknek, hiszen egy használt prémium autó tartogathat meglepetéseket.

transport-mechanic-auto_repair-mechanics_bill-bill-garage-mban4530_low.jpg

Az újkorában drága extrák ugyanis használtan sem olcsók, különösen, ha valamilyen speciális dologról van szó. Ezért azt javaslom, hogy alaposan gondold meg, szükséged van-e a sportfutóműre, elektromosan állítható ülésre, vagy akár egy automata váltóra. Az autó új korában csábító extrái így igazi pénznyelővé válhatnak, és megeshet, hogy az 1,5 milliós, valaha felsőkategóriás kocsid egyik pillanatról a másikra az értékének a harmadát/felét kitevő szervizt követel tőled. Ezért szoktam azt mondani, hogy egy luxusautó mindig luxus marad, függetlenül attól, hogy épp mennyiért kelletti magát a kereskedő faháza előtt. Ha már fejben összeállítottad, hogy milyen igényeid vannak és tudod, mi az, amit fenn is tudsz tartani, kezdődhet a nézelődés.

Türelem rózsát terem!

Nem kell sietni! Ugyan vannak kivételes esetek, amikor elsőre sikerül egy tuti vételt megcsípni, de az átlag sajnos az, hogy egy igazán jó autóra csak több darab megnézése után akad rá az ember. Épp ezért, hogy biztos legyél abban, hogy miket is kell nézni egy autón, a vásárlás előtt olvass utána az adott típusoknak az interneten.

carsearch.jpg

Mára gyakorlatilag percek alatt találhatsz több, átfogó használt tesztet az egyes modellekről, így gyorsan képbe kerülhetsz azzal kapcsolatban, hogy melyik motort szabad megvenni, mik a típushibák és hogyan viselkedik az adott jármű. Az internetes olvasgatás már csak azért is javasolt, mert így megtalálhatod a különféle, típusspecifikus fórumokat is, ahol akár még eladó autóra is akadhatsz!

Mielőtt azonban személyesen is meglátogatod a kiszemelt járgányt, telefonálj, még akkor is, ha kereskedőhöz indulsz. Sokat segíthet, ha már a személyes találkozó előtt is képet kapsz az autóról és nem utazol hiába.

Kérd a szervizkönyvet

Az előélet igazolásához tartozik a folyamatosan vezetett szervizkönyv. Azonban mint az életben oly sok minden mást, ezeket is hamisítják. Ezért az átolvasás során ne csak az elvégezett revíziókkal kapcsolatos információkra figyelj, de arra is, hogy milyen a pecsétek minősége és a szövegek állapota. Ha egységes, ugyanolyan színűek, biztos lehetsz abban, hogy azt a közelmúltban készítették, kifejezetten azért, hogy az eladásra ily módon is felkészítsék a járművet.

servicebook.jpg

Fontos megemlíteni, hogy egyre inkább terjedőben van a digitális szervizkönyv, a Mazdák például 2007, míg a Mercedes-Benz autói 2008. óta nem kapnak valódi szervizkönyvet. Ilyenkor a tulajdonost/kereskedőt kérjük meg, hogy szerezze be a márkaszervizből az autó előéletére vonatkozó információkat. A legtöbb esetben ugyanis ezeket csak a tulajdonosnak adják ki a gyártók.

Amennyiben nincs mód a papír alapú vagy a digitális szervizkönyv megtekintésére (vagy azért, mert nem márkaszervizbe hordták az autót vagy egyszerűen csak elhagyták), akkor sem kell feltétlenül otthagyni az autót. Ebben az esetben próbálj meg számlákat kérni, így megbizonyosodhatsz arról, hogy mikor miket cseréltek ki. Ha semmi sincs, akkor érdemes elgondolkodni azon, hogy tovább folytasd a keresést. Azért olyan is előfordulhat, hogy mégis megfelel az autó, az ár is megfelelő. Mivel az ördög sohasem alszik, ilyenkor feltétlenül vidd el el egy állapotfelmérésre.

Ellenőrizd le a kilométerfutást

Immáron több mint 5 éve, 2012 januárja óta rögzítik elektronikusan a járművek kilométeróra-állását. A műszaki vizsgákon rögzített, illetve az adásvételi szerződéseken található adatokat így egyszerűen lekérdezhetjük a KEKKH szolgáltatásán keresztül. Ráadásul 625 forintért nem is egy, hanem rögtön két autó kilométeróra állását meg tudod nézni.  Közel 1 éve már mobilon is le tudod kérdezni a kiszemelt autó óraállását, ehhez elég letölteni az Androidra és iOS-re elérhető Autoszkóp alkalmazást. A szolgáltatás hátránya, hogy csak Ügyfélkapuval működik, de a tapasztalatom az, hogy mindenkinek van egy ismerőse, aki használ Ügyfélkaput, így szinte biztosan lesz, aki segít.

kilometerora.jpg

Külföldről érkezett a kiszemelt autó? Ebben az esetben nem sokra mész az Autoszkóppal, helyette az AutoDNA.hu-t javaslom. Itt 2-5 ezer forint körüli összegért egy alvázszám beírása után igencsak részletes információkat kapsz a jármű előéletéről. A Hollandiából érkezett daraboknál például gyakori, hogy még az árverésre készített fotókat is le tudod tölteni, így pontosan láthatod, miket javított ki a kereskedő az eladás előtt.

Ne maradjon el az állapotfelmérés

Ahogyan már említettük, a felkészültség sok pénzt megspórolhat számodra a vásárlás során. Épp ezért, hacsak nem márkaszervizben vagy professzionális szakszervizben hirdetik az adott járművet, javasolt elvinni egy állapotfelmérésre a kiszemelt gépkocsit. Ezáltal elkerülhetnéd azt, hogy egy esetleges, rejtőzködő hiba később több százezer forintos kárt okozzon Neked.

automuhely.jpg

A márkaszervizben dolgozó szakember ugyanis nagy eséllyel tudja, hogy mik az adott típus hibái és az átvizsgálás során azokat ellenőrzi majd. Emellett azt is megtudhatod, hogy az autón tényleg elvégezték-e az állítólagos szervizeket, illetve, hogy a jármű részt vett-e a kötelező visszahívásokon. Ennek az ára szerviztől függően 10-20 ezer forint körül alakul, azaz a töredéke annak, amit egy rossz döntés után rákölthetünk a friss szerzeményre.

Amennyiben ezeket betartod, úgy nagy eséllyel egy rendezett előéletű autóra teszel szert, ami hosszú ideig kiszolgál majd.

Olvasnál még?

Olcsó kisautót keresel? 5 típus, amiből jót kapsz 800 ezer forintért!

Hogyan hirdesd az autódat