Itt a nyár, lépésről-lépésre szabadulunk fel a pandémia okozta korlátozások alól és végre kiszabadulunk a lakásunkból. Mindannyian tudjuk, hogy nyaralás vagy hosszabb út előtt érdemes a szokásosnál is körültekintőbben átnézni az autónkat. De mit is kell ilyenkor ellenőrizni? Ebben segít ez a 13 pontos ellenőrzőlista.
AZ AUTÓBAN ÉS AZ AUTÓ KÖRÜL:
1. Lámpák működése: Ugyan nem kötelező tartozék, de egy izzókészlet beszerzése mindenképpen ajánlott. Ha már bekapcsoltuk a lámpákat, ellenőrizzük a műszerfal és a belső kezelőszervek megvilágítását is. Éjszaka tud igazán hiányozni egy apró rizsszem izzó.
A Bárdi Autó kínálatában elérhető Würtemberg izzók tökéletes fényerőt és maximális élettartamot biztosítanak.
2. Ablaktörlő lapátok állapota: Murphy óta tudjuk, hogy ha egy ablaktörlő csíkozva töröl, akkor azt szemmagasságban teszi. Cseréljük le a sérült vagy elöregedett (megkeményedett élű) ablaktörlőinket.
3. Klímarendszer megfelelő működése: Érdemes a légkondit több nappal vagy héttel az indulás előtt
ellenőrizni, hogy legyen időnk egy esetleges meghibásodás esetén szervizhez fordulni.
4. Kerekek állapota: Otthon, a parkolónkban inkább csak az abroncsok külső részét tudjuk ellenőrizni, hogy nem található-e rajta sérülés vagy szövetszakadásra utaló púp, stb. Emelőn vagy szerelőaknára
állva már a belső oldalát is meg tudjuk vizsgálni. A legbiztosabb viszont az, ha a kerekeink állapotát szervizben méretjük fel. Hiszen ne feledd: csak ezen a négy tenyérnyi felületen tapadunk az úthoz. Állítsd be a megfelelő keréknyomást, amelynek értéke az utasok számától és a jármű terheltségétől függően van meghatározva a gépkönyvben.
5. Kerékanyák szorosságának ellenőrzése: Ezt az ellenőrzést is érdemes szakszervizben elvégeztetni, ahol szükség esetén megfelelő nyomatékkal tudják rögzíteni a kereket. De otthon a jármű szerszámai
között megtalálható kerékkulccsal magunk is el tudjuk végezni ezt a műveletet – bár nem szabályozott nyomatékkal.
6. Fékeknél szivárgások keresése: Ezt a legbiztosabban szervizben tudjuk leellenőriztetni, mivel gyakran még teljesen kifordított kerekek esetén sem látunk be mögéjük. A kerekek mögött ellenőrizzük le az olajcsövek épségét. Amennyiben a csöveken vagy az illesztéseknél olajsarat találunk, forduljunk szervizhez.
7. Kötelező felszerelések megléte, érvényessége: Magyarországon 2 kötelező személyautós tartozék van: az eü. doboz és az elakadásjelző háromszög. Az eü doboz érvényességét mindenképpen érdemes
ellenőrizni, nehogy egy közúti ellenőrzés során derüljön ki a feledékenységünk. Külföldi utazás előtt tájékozódj az adott ország KRESZ előírásairól.
A MOTORHÁZTETŐ ALATT:
8. Szíjak feszessége és épsége: A feszességet szervizben tudják megfelelően meghatározni; illetve automata állítású rendszernél erre gyakorlatilag nincs is szükség. Ha látszódnak a szíjak, nézd át
a szíjak felületét, hogy nincsenek-e rajtuk repedések vagy bármilyen károsodásra utaló nyom.
9. Hűtő ellenőrzése: Ellenőrizzük a hűtőbordákat, hogy nincsenek-e beégve vagy eldeformálódva. A hűtő beömlő oldalán és a kiömlő oldalán is vizsgáld meg, hogy nincsenek-e fagyálló kicsapódásra utaló
nyomok.
10. Folyadékszintek ellenőrzése: A hűtőfolyadék, a motorolaj, a fékfolyadék és a szélvédőmosó mennyiségének ellenőrzése otthon is egyszerűen elvégezhető. Fontos, hogy a folyadékokat csak a „MAX” jelzésig szabad feltölteni.
11. Kuplung működése: Kinyomott kuplung esetén a csörgő hang a szerkezet meghibásodását jelenti.
Ellenőrizd le, hogy nem csúszik-e a kuplung. Ezt otthon legegyszerűbben úgy teheted meg, hogy megpróbálsz a járművel 3. sebességi fokozatban elindulni.
12. Csövek, tömlők, vezetékek állapota a motortérben: Ezt szemrevételezéssel tudjuk ellenőrizni. Ellenőrizzük a csövek és tömlők felületét, ne legyenek repedezettek. Keressünk víz- vagy olajnyomokat.
13. Akkumulátor ellenőrzése: Amennyiben az akkumulátoron található ún. varázsszem, akkor azzal is könnyen ellenőrizhető az akku állapota. De fontos tudni, hogy ez csak 1 cella állapotáról ad visszajelzést. A legpontosabb képet akkor kaphatod, ha multiméterrel megméred az akkumulátor kapocsfeszültségét. Az ideális érték álló motornál, terheletlen akku esetén 12,6V. 12,4V alatt már merült az akkumulátor. Ebben az esetben fel kell azt tölteni. Az indítóáramot is érdemes leellenőriztetni. Ehhez kérd szakember segítségét, aki célműszerrel tudja meghatározni a pontos értéket. Az akkumulátor sarukat is szükséges ellenőrizni. Szulfátosodás (zöldes lerakódás a sarun) esetén tisztítsd meg drótkefével.
+1 TIPP: VONÓHOROG: Tudtad, hogy vonóhorgot akkor is szereltethetsz fel, ha ezért külön nem viszed el a járművet műszaki vizsgára? Az egyetlen megkötés, hogy ha a forgalmi engedélybe nincs bejegyezve a vonóhorog, nem vontathatsz vele.
EZEK IS ÉRDEKELHETNEK:
ÍGY VÁLASSZ MEGFELELŐ IZZÓT AZ AUTÓDBA!
ÍGY CSINÁLD: AUTÓTISZTÍTÁS ÉS FERTŐTLENÍTÉS OTTHON
NE LEGYEN GOND NYÁRON: ÍGY HASZNÁLD AZ AUTÓBA ÉPÍTETT KLÍMÁT!