Van mit ünnepelni: 10 autós jubileum 2017-ben

Az óra megállíthatatlanul ketyeg. Ez pedig azt jelenti, hogy minden évben újabbnál-újabb sikeres és/vagy népszerű modellek érkeznek el egy-egy fontos mérföldkőhöz, okot adva az autózás szerelmeseinek az ünneplésre. Az idei év sem jelent kivételt, így most összeállítottunk egy listát az említésre méltó évfordulókról.

Természetesen a lista elég hosszú és nem csupán ez a tíz modell érkezett kerek jubileumhoz 2017-ben, de igyekeztünk úgy válogatni, hogy mindenki találhasson szívének kedves vasat a Fiat 500-tól a Ferrari F40-ig.

Lancia Delta HF Integrale – 30 éves

de91f5decea20b8d0e397f56d21d2c78.jpgBár a brutális erővel rendelkező, turbófeltöltős, összkerékhajtású raliautó fogalmával még az Audi Quattro ismertette meg a világot, de a Lancia Delta alapjaira épülő Integrale vitathatatlanul tökélyre fejlesztette ezt a koncepciót. A maga idejében mindenkit lesöpört a rali pályákról, így nem is csoda, ha ez a modell számított – és számít a mai napig is – a 80-as évek egyik elévülhetetlen ikonjának. Az Integrale szinte azonnal sikeres tudott lenni, hiszen az összkerékhajtás és a kiváló úttartás mellett már az 1987-ben bemutatott nyolcszelepes verzió is 185 lóerős teljesítményre volt képes.

Land Rover Freelander – 20 éves

32454lr.jpgA Freelander bemutatása egy nagyon fontos pillanata volt a Land Rover történetének. A cég ezzel a stílusos, kompakt modellel igyekezett felvenni a harcot az olyan népszerű újdonságokkal szemben, mint például a Toyota RAV4-es. Mondanunk sem kell, az eredeti Freelander (1997-2006) hatalmas sikert hozott. Ízlés szerint elérhető volt három- és ötajtós, benzines vagy dízel változat is. Sőt, akár 2,5 literes, V6-ossal is kérhetted, ha arra vágytál, hogy 175 lóerővel a motortérben szeld az utakat.

Porsche 928 – 40 éves

1979_porsche_928_296.jpgA 928-ast 1977. márciusában mutatták be a Genfi Autószalonon és azonnal az Év Autójának választották Európában. A Porsche új zászlóshajójából 18 éves pályafutása alatt mintegy 61 ezer darabot adtak el világszerte. Ugyanakkor a 928-ast aligha lehet a klasszikus Porsche hagyományok őrzőjének tekinteni, hiszen a vízhűtéses, 4,5 literes, V8-as motorját előre építették be, ám a közel 50-50%-os súlyelosztás, a kiváló kezelhetőség és nem utolsósorban az a minimum 240 lóerő bőven kárpótolt mindenkit. A majdnem két évtized alatt természetesen számtalan fejlesztés történt, így már 5,4 literes, 350 lóerős verzióban is elérhető volt, mielőtt 1995-ben befejezték a gyártását.

Peugeot 405 – 30 éves

056a9edc8da487f9df61a563f5fc4af0.jpgKétség sem fér hozzá, hogy az 1987. júliusában piacra dobott 405-ös nem a mai listán legérdekesebb/legizgalmasabb darabja. Ám a Peugeot szempontjából kiemelt jelentőséggel bír, hiszen ezzel a modellel sikerült betörniük a „céges autó” szektorba, ami a franciáknak roppant fontos volt, arról már nem is beszélve, hogy a 205-ös és a 309-es hagyományait követve rengeteget adtak el belőle. Sőt, a Porsche 928-ashoz hasonlóan szintén bezsebelte az Év Autója címet Európában. A rali változata pedig 1989-ben és 1990-ben megnyerte a Párizs-Dakar ralit.

Fiat 500 – 60 éves

fiat_500-1957-1975_r18.jpgValószínűleg nem is sejtették a Fiatnál, hogy az 1957-es Fiat „Nuova” 500-as formájában – nemcsak a kor, de – minden idők egyik legnépszerűbb olasz klasszikusát sikerült elkészíteniük. Kevesebb, mint 3 méteres hosszával és 479 (a későbbi fejlesztések során már 499) köbcentis, kéthengeres, léghűtéses motorjával a legkisebb Fiatot elsősorban városi használatra szánták, mára azonban egy kultikus veteránautóvá vált. Sajnos az eredeti modellhez viszonyítva, az idén már tíz éves, 2007-es, újragondolt 500-as (akárcsak az új Bogár és az új Mini) már csak nyomokban tartalmaz bármit abból a stílusból és bájból, ami a nagy múltú elődöt jellemezte.

Jaguar X308 – 20 éves

autowp_ru_jaguar_xj_executive_3.jpgHa 1997 egy korszak végét jelentette a Jaguarnál a rendkívül népszerű XJ6-os gyártásának befejezése miatt, akkor az XJ8-as (kódnevén X308) megjelenésének köszönhetően egy új időszámítás kezdetét is szimbolizálja. A hat évig gyártott X308-as generáció a korábbi X300-as alapjaira készült, de már a vadonatúj AJ-V8-as dolgozott a motorháztető alatt 3,2 vagy 4,0 literes változatban. Emellett ott volt a kompresszoros XJR, ami 370 lóerővel kínált még több vezetési élményt, a Jaguartól megszokott luxuskörülmények között.

Ferrari F40 – 30 éves

ferrari-f40-s2834180-1.jpgA modell, amit azért készítettek, hogy megünnepeljék a Ferrari utcai autó gyártásának 40. évfordulóját, idén már 30 éves. Az F40-es a 471 lóerős, 2,9 literes, ikerturbós, V8-asával a kor legerősebb Ferrarijának számított. És egyúttal a legdrágábbnak is. Nulláról százra alig 4,5 másodperc alatt gyorsult és 323 kilométer/órás (201 mérföldes) végsebességre is képes volt. Bár az eredeti tervek szerint csak 400 darabot gyártottak volna belőle, a hatalmas érdeklődésnek köszönhetően erről hamar letettek. Így végül összesen 1311 darab F40-es készült el. Ma nagyjából 1 millió eurót (nagyságrendileg 300 millió forintot) kell letenni az asztalra egy példányért. Már ha van olyan, aki már unja, hogy a világ egyik legszebb és legikonikusabb Ferrarija áll a garázsában.

Saab 99 – 50 éves

saab_99-1977_r5.jpgBár ezt az új generációs Saabot csak 1968-ban kezdték el gyártani, ám mivel hivatalosan az előző év novemberében mutatták be, így joggal van helyen ezen a listán. A 99 megőrízte a Saab híres elsőkerék-hajtását, ám nagyobb és erősebb is volt, mint elődje, a 96-os, köszönhetően az 1709 köbcentis, ex-Triumph motorjának, melyet később 1854 és 1985 köbcentire húztak fel (ekkor már házon belül készült az erőforrás). De a 99-es történetében igazán nagy jelentőséggel a turbós változat 1978-as bemutatása bírt. Ez volt Európa első tömeggyártású turbófeltöltős autója, ami egy különleges pozícióba emeli a Saab 99-est az autózás történetében.

Ford Puma – 20 éves

043837600_1237912074.jpgA Puma korának egyik legalulértékeltebb autójának számít (ami elsősorban rendhagyó formájának köszönhető). A negyedik generációs Ford Fiesta platformjára készített kocsit 1,4-es (90 lóerős), 1,6-os (103 lóerős) és 1,7-es (123 lóerős) erőforrásokkal lehetett beszerezni. Ezek a számok önmagukban még nem lennének elképesztőek. Ám ha figyelembe vesszük, hogy ehhez mindösszesen egy alig valamivel több, mint 1000 kilós, könnyűsúlyú kasztni és kiváló úttartás társul, akkor a Puma egy kifejezetten szórakoztató autó tud lenni. Különösen kanyargós utakon.

Volkswagen Golf IV – 20 éves

volkswagen-golf_iv_mp53_pic_9472.jpgA mára már legendássá vált Volkswagen Golf harmadik ráncfelvarrásának eredményét 1997. októberében tárták a nagyközönség elé. A 4-es Golf pedig tovább öregbítette a márka és a modell hírnevét stílusos megjelenésének és sportos vezethetőségének köszönhetően. Ezt nagyban segítették az olyan verziók, mint a 150 lóerős 1,8T GTi, a szintén 150 lovas, 2,3 literes VR5-ös és a 204 lovas, 2,8 literes VR6-os motorral szerelt modellváltozatok. Majd 2002-ben következett a csúcs, a limitált szériás Golf R32 formájában, amiben egy 3.2 literes, 24 szelepes, 237 lóerős VR6-os motor párosult az összkerékhajtással.