Öreg autók modern szívvel

A restaurálás legfontosabb célja a műalkotások állapotának megóvása, élettartamának meghosszabbítása és esztétikai értékének a megőrzése ” – áll a Wikipédia restaurálásról szóló szócikkének bevezetőjében. Amikor klasszikus, szép állapotú autókról beszélünk, a leggyakrabban ilyen, restaurált példányokra gondolunk. Ezek eredeti (vagy legalábbis korhű) motorjukkal, karosszériájukkal és utasterükkel igazi időkapszulák, hiszen visszarepítenek minket abba az évtizedbe, amikor készültek.

Ez viszont azt is jelenti, hogy sok esetben lassúcska motor, gyenge fékrendszer és kevés kényelmi extra várja a sofőrt, ami nem mindenkinek van az ínyére. Ezért terjed egyre jobban az angolul csak „Restromods”-nak nevezett felújítási forma, amely során a  klasszikus autó új extrákat kap. Így kerülhet 50-60 éves autóba modern turbómotor, négytárcsás fékrendszer, navigáció, és légkondicionáló. Legújabb írásunkban 6 ilyen típust mutatunk be, amelyek szakértő felújításnak hála még jobbá váltak, mint amikor eljöttek a gyártósorról:

Mechatronik Engineering M-Coupe/M-Cabrio

slideshow-2-_01.jpg

Az 1960-as évek autóipari csúcsát jelentette a Mercedes W111 kódnevű zászlóshajója, amelyből a szedán mellett kupé-kabrió kivitel is készült. A német, elképesztően igényes restaurált autóiról ismert Mechatronik ez utóbbiakból készítette el az M-Coupe illetve M-Cabrio névre keresztelt típusokat. Ezek, a teljes körűen felújított autók a legendás, Friedrich Geiger nevével fémjelzett, gyönyörű karosszériával és modern erőforrással illetve technológiákkal érkeznek.

slideshow-4-_01.jpg

Akárcsak a kupé, úgy a kabrió meghajtásáról is egy 354 lóerős, 5,5 literes AMG motor gondoskodik. A makulátlan, teljesen felújított autók emellett blokkolás- és kipörgésgátlót, hárompontos biztonsági övet és olyan extrákat is kaptak, mint például a navigációval is felszerelt fedélzeti egység. Egy ilyen autó természetesen nem olcsó, 400 ezer euró (127 millió forint) körüli összeget kell otthagynia a Mechatroniknál annak, aki beállna egy ilyen stílusikonnal a garázsába.

Singer 911

04-singer-911-sonoma-540x320.jpg

A Singer 911 az, ami akkor lett volna az eredeti Porsche 911, ha nem az 1960-as, hanem a 80-as években tervezik meg. A Singer 911 alapja ugyanis nem más, mint egy 1989-1994 között gyártott 964-es sorozatú Porsche 911, amit úgy restaurálnak és építenek bele csúcstechnológiát, hogy közben az ősi előd formájával öltöztetik fel az autót. A kaliforniai csapat a felújítás során a karosszériaelemek többségét szénszálas panelekre cseréli, amelyeket úgy formálnak meg, hogy az összhatás ne az 1989-es, hanem az 1964-es modellt idézze.

singer-1994-porsche-911-minnesota-rear-three-quarter-in-motion-03.jpg

Az autó emellett a 911 963-as generációjának váltóját és kormányművét is megkapja a felújítás során. Attól függően, hogy mit kíván a kedves vásárló, a hátsó motortérbe egy 300 vagy egy 350 lóerős 3,8 literes vagy egy 400 lóerős 4 literes erőforrás is kerülhet. A léghűtéses erőforrásokat a Singer tervezői modernizálják, így egyedi főtengelyt, hengerfejet, fojtószelepet építenek be a blokkba. Bónuszként pedig minden egyes Singer 911 egy egyedi, az ikonikus Fuchs-felnit idéző alufelni szettet kap. Nem meglepő, hogy egy ilyen autó 8 hónap alatt születik meg, a várólista pedig jelenleg meghaladja a 10 hónapot is.

West Coast Defender

west-coast-defender-1090891-twobyone.jpg

Szigorú amerikai törvények és egy klasszikus angol autó: ezek kellettek ahhoz, hogy létrejöjjön a West Coast Defender, amely nem más, mint egy Land Rover Defender alaposan felújított kivitele. Az amerikai törvények miatt ugyanis rendkívül nehéz olyan, 25 évnél fiatalabb autót forgalomba helyezni, amelyet nem árulnak az országban.

west_coast_defender_land_rover_defender_90_first_drive_23.jpg

Márpedig a Land Rover Defender forgalmazását 1997-ben leállították odaát (nálunk 2016-ig futott a típus!), így egy új Defender megvásárlása óriási összegbe került volna. Erre találta ki Matt Perlman, a Los Angeles-i autóépítő a West Coast Defendert, a vállalkozása pedig kifejezetten öreg, 25 évnél idősebb Defenderek felújításával foglalkozott. Amíg ment a cég, addig több száz öreg Defender éledt újjá: nem elég, hogy teljesen restaurálták őket, de GPS-t, teljes bőrkárpitot, LED-menetfényeket, prémium hifi-rendszert és okostelefonos csatlakoztathatóságot is kaptak. Természetesen egy ilyen művelet nem volt olcsó, 90-115 ezer dollár (24-31 millió forint) közötti összeget kértek egy-egy átalakított járgányért.

Eagle E-Type

original.jpg

Nem mondhatnánk, hogy az Eagle csapata ma kezdte az autórestaurálást, a vállalat ugyanis már több, mint 3 évtizede újít fel elképesztő minőségben Jaguar E-Type-okat. Az angol gyártó szakemberei minden egyes autót több, mint 500 óra alatt újítanak fel és varázsolnak egyedire, a megrendelő igényei szerint.

eagle_low_drag_gt_16_0.jpg

Ez azt jelenti, hogy a klasszikus, 60-as években gyártott autóba légkondicionáló, riasztó, hifi, szervokormány, egyénileg konfigurált motorvezérlő-elektronika és természetesen erős, tárcsákkal lassító fékrendszer kerül. Igaz, ami igaz, egy ilyen átalakításnak meg is kérik az árát: egy Eagle E-Type 2-400 ezer font, azaz 70-140 millió forint közötti áron vihető haza.

Congleton Service Range Rover Classic

classic-range-rover-conglet.jpg

Amíg korábban a West Coast Defender csapata a klasszikus Land Roverek felújításával foglalkozott, addig a Cogleton Service-nél a Range Rover Classic modelljeinek újjáélesztésén munkálkodnak. Az angol szakemberek semmit nem bíznak a véletlenre: munkájuk során nemcsak felújítják, de alaposan fel is javítják a Range Rovereket.

black-lwb-web-gallery.jpg

Így kerül a motorháztető alá egy 330 lóerős V8a-s benzinmotor, ZF automata váltó, az utastérbe egyedi, a vevő igényeire szabott bőrkárpit, zajszigetelés és hifirendszer. Ráadásul a gyenge halogén izzókat akár LED vagy Xenon fényszórók is válthatják, de kulcsnélküli indítás és tolatókamera is szerepel az extralistán. Egy-egy ilyen Range Rover persze már nem a használt, hanem az új modellek árával versenyzik, az angol manufaktúra 40-50 ezer fontot (14-18 millió forint) is elkér egy autóért.

Alfaholics Alfa Romeo 105

21-1.jpg

Egy 105-ös (Giulia) Alfa Romeo és 3000 munkaóra: ez a két legfontosabb összetevője annak a receptnek, ami az Alfaholics autóinak megszületéséhez kell. Az angliai vállalat ugyanis a patinás olasz autógyártó 1962 és 1978 között gyártott Giulia típusának szedán, kupé és kabrió kiviteleit alakítja át, méghozzá elképesztő minőségben. A képeken például a GTA-R 290 típus látható, amely 2,3 literes, 240 lóerős TwinSpark motort kapott, szénszálas karosszéria-elemeket szereltek rá és az utastérben Recaro ülések várják a szerencsés sofőrt.

8.jpg

Természetesen itt is a vevő a király, így minden Alfaholics autó az adott ügyfél elvárásai szerint készül. A tervezők a leggyakrabban egy kettő vagy 2,3 literes TwinSpark erőforrást építenek a legendás karosszériába, de ha az ügyfél úgy kívánja, állítható futómű, szervokormány, légkondicionáló és szénszálas karosszériaelemek is felkerülhetnek a megrendelőlapra.

Esetleg másról olvasnál? 

Nem mindenki autógyártással kezdte (2. rész)

Le a tetővel: 5 keménytetős kabrió 1,5 millió forintig

Minek nevezzelek: 6 különleges nevű autó