Olcsó kisautót keresel? 5 típus, amiből jót kapsz 800 ezer forintért!

Pár évvel ezelőtt 800 ezer forintból egy klíma nélküli, lassú kisautót lehetett vásárolni. Napjainkban szerencsére már szó sincs ilyesmiről, ezért az összegért ugyanis 4 csillagos töréstesztű, klímás, legalább két-, de akár négylégzsákos, ABS-szel szerelt autót lehet kapni. Persze a biztonság és az extralista egy dolog, ha az embernek egymilliója sincs autóra, a fenntartási költségek is sokat számítanak. Most úgy gondoltam, bemutatok nektek 5 olyan kisautót, amelyek szerintem olcsón fenntarthatók és egyszerűen találsz hozzájuk minőségi, utángyártott alkatrészt.

Fontos, hogy az alábbi írás főképp a típushibákat tartalmazza, tehát az olvasottak sok darabnál előfordulnak. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a kiszemelt autó is szenved majd tőle, csak jobb, ha tudod, mikre érdemes felkészülni.

Suzuki Swift 3. generáció

2004 végén mutatták be és 2005-ben került piacra az első, minden szempontból modern itthoni Suzuki, a 3. generációs Swift. Akkoriban virágzott a „nullásba elviszem” hitelkorszak, így ellepték hazánk útjait az apró gömböc Swiftek, amelyek hol jó, hol sajnos igen viszontagságos körülmények között élték mindennapjaikat. Ez egyben előnye és óriási hátránya is a típusnak, mivel a rengeteg megkímélt darab mellett igen sok elhanyagolt is kelleti magát a kereskedések telephelyein.

Mivel a kisautó igen jól tartja magát, ezért ha nagyon elhasznált érzést kelt a kiszemelt darab, érdemes otthagyni, mivel valószínűleg megjárta már párszor a hadak útját. Nemcsak a látszólagos egyben lét, a rozsdamentes karosszéria is fontos, a típus ugyanis nem hajlamos a rohadásra. Egy rozsdagond volt a Swifteknél, 2009-ben ugyanis a 2005 és 2008 között gyártott autókat hivták vissza, mivel a csomagtérben lévő szőnyeg anyaga a levegővel érintkezve olyan reakciót indított el, ami korrodálta a fémet.

suzuki-swift_vvt-2005-1280-0d.jpg

Ezt a részt tehát feltétlenül nézd meg, ha ugyanis ez rozsdás, nagy esély van rá, hogy az autó nemcsak ezen, de a többi visszahíváson sem járt. Volt ugyanis ilyenből egy pár.. Említésre méltó például a 2008-as eset is, amikor a 2007 ősze és 2008 tavasza között gyártott autókat küldték be egy kis pihenésre a szervizekbe, mivel az üzemanyag-cső borítása megsérülhetett. A 2005-ös és 2006-os autók pedig a kézifékkar hibája miatt szorultak utólagos ellátásra.

Sok Swiftet érint még az ABS-kocka problémája is. Lényegében arról van szó, hogy sokan a gyártói előírások totális figyelmen kívül hagyásával nem cserélték le 2 év után a fékfolyadékot. Mivel az elhasználódott folyadék vizet szív magába, ez korrodálta a fékkör alkatrészeit. Az eredmény? Beesik a fékpedál!  Szerencsére a fékhatás nem szűnik meg, de így is rendkívül veszélyes, hiszen a sofőr aligha számít erre. Természetesen a hibát ismerik már a szakemberek, a felújítás 60-70 ezres tétel, míg az új kocka körülbelül 300 ezer forintba kerül. Bontottat felejtsd el, idő kérdése és ott is előjön ez a hiba.

suzuki-swift-2005-1280-38.jpg

Az 1.3-as motoroknál gyakori még a váltó nyelestengely-csapágyának meghibásodása is, ezt a váltó búgásából lehet észrevenni. Az alulméretezett alkatrész nem drága, de munkaigényes a cseréje, így egy ilyen javítás nem áll meg 80 ezer alatt. Maga a motor egyébként egy jól sikerült darab, ahogyan a váltó is dicséretet érdemel, hiszen pontosan kapcsolható. Az 1.5-ös motort nem érinti a váltóhiba, de mivel rendkívül ritka és csak a fullos, GS-szinthez volt elérhető, ezért igazán nem valószínű, hogy egy ilyen darab belefér a 800 ezres kategóriába. Nem éri meg a dízelekkel foglalkozni, hiszen a kis Fiat eredetű motor nem épp a jó híréről ismert, ráadásul mivel újkorában tetemes felárral árulták, igen ritka is a használt piacon.

Ford Fiesta ’02

ford-fiesta-2006-1280-02.jpg

A Ford formatervezőinek munkáját dicséri, hogy immár 16 éves a Fiesta 02-es formaterve, az autó azonban mégsem érződik ilyen öregnek. Ebben persze az is segít, hogy ezek az autók jól tartják magukat, vagyis korrózió egy jól karbantartott autón nemigen fordulhat elő. Legfeljebb az ajtók alját és a sárvédőíveket érdemes megnézni, de egy sérülésmentes vagy szakszerűen helyreállított autón így sem valószínű a korrózió.

Jó hír, hogy a karosszéria mellett a beltér elemei is strapabírók, többek között nem jellemző rájuk a korszak Volkswagen betegsége, a hámló műanyag sem. A hazai úthálózatot ismerve persze a zörgéseken ne lepődjünk meg, ez mégiscsak egy kisautó, ennyi idősen már elő-elő fordul nyöszörgés vagy zörgés a beltér elemeinél. Kellemetlen, de egyes autóknál előfordul, hogy letörik a hátsó ülésdöntő füle, így nem tudod lehajtani az ülést. Az sem egyedi, hogy egyik pillanatról a másikra feladja a harcot a csomagtér nyitó motorja, ilyenkor csak a csere jelent megoldást.

ford-fiesta-2006-1280-05.jpg

Fontos tudni, hogy 2005-ben modellfrissítésen esett át a típus, ekkor új, jobb anyagokból készült belteret és némiképp átdizájnolt orr- és hátrészt kapott, illetve természetesen a minőségen is javítottak. 800 ezerért mér bőven elérhetők ilyen autók, így én mindenképp ilyet keresnék. A benzines erőforrások közül én az 1.4-es 80 lóerőset venném számításba. Ez megbízható, jó fogyasztású típus és drága típushibáktól sem kell tartani. Létezik még 60 illetve 70 lovas 1.3-as is, amelyek nem túlságosan acélos teljesítményükről híresek, cserébe viszont láncos vezérlésűek, így egy jól karbantartott darabnál megspórolható a vezérléscsere költsége. Elérhető volt még a 100 lóerős 1.-6os benzinmotor is, sajnos elég ritka és azonos összegért leharcoltabbat kap az ember.

ford-fiesta-2006-1280-03.jpg

A dízelek Peugeot eredetűek, vagyis ugyanazok amit például a 206-osban is megtalálunk. Az 1.4-es itt is bátran ajánlható, ha az ember kis fogyasztással akar autózni, igaz a 0-100-as gyorsulás 15,5 másodperces adata is jól megmutat. A Ford a Peugeot-val ellentétben 90 lóerővel árulta az 1.6 TDCi-t, ez már kellő dinamizmust biztosít, de a fogyasztása így sem szökik az egekbe. Nem árt tudni, hogy az 1.6 TDCi-t a Ford kizárólag kettőstömegű lendkerékkel szerelte, az 1.4-es motornál azonban találkozhatunk egytömegűvel ellátott darabokkal is. Vásárlás előtt érdemes rákérdezni, melyik van az autóban, hiszen az elhasználódásakor nem mindegy, hogy mennyiért lehet cserélni. Szerencsére azért egyik dízel Fiesta motor sem problémás, így a „szokásos” dolgokon kívül (turbó, befecskendező rendszer), azért olyan sok meglepit nem tartogat az autó.

Fiat Punto (188)

fiat-punto_dynamic-2003-1280-07.jpg

1999-ben jelent meg a nagy sikerű Punto második generációja, amelyet a gyáriak csak 188-as kódnévvel illettek. A típus minden szempontból fejlődött elődjéhez mérten, így tágasabb, biztonságosabb és minőségibb lett. Persze emellett jellegzetesen olasz is maradt a járgány, így apróbb elektronikai anomáliákra azért fel kell készülni. Ami nagy szerencséje a kettes Puntónak, hogy mindenközben rozsdával nem megy a tulajdonosainak idegeire, vagyis még 10-15 évesen is találunk korróziómentes darabokat. 800 ezer forintért tehát ezt a kérdést le is tudhatjuk, hiszen ezért az összegért 2005-06-os Punto 2-t találni, vagyis már a „Classic”-ként emlegetett darabokból válogathatunk. Mindez annak köszönhető, hogy a Fiat a Grande Punto érkezése után is gyártásban tartotta a típust, így egészen 2010-ig készült a 2003-ban kissé elcsúfított orrú kisautó.

Csúnyácska orr ide vagy oda, a motorháztető alatti motorok alapvetően jól illeszkednek a kis olasz járműhöz. Városba tökéletesen elég az 1.2-es 60 lóerős darab is, amely keveset fogyaszt és 2 személlyel még kellő dinamizmussal is viszi a bódét. Lényegesen dinamikusabb, azonban sajnos ritkább is az 1.2-es 80 lóerős motor. Sajnos a 8 és 16 szelepes 1.2-est is sújtja a hengerfej tömítés átégésének problémája, igaz utóbbinál azért ritkábban jelentkezik. Ilyenkor két dolog történhet: vagy a hűtővíz jut be a motorba, vagy, amennyiben az olajkör felé ég szét a tömítés, a motorolaj ég el. Ez a kenés megszűnését eredményezi, ami mint tudjuk, eléggé káros a motorra.

fiat-punto_sporting-2003-1280-04.jpg

A leggyakrabban ez a probléma a hengerfej síkolásához vezet, ami legalább 150 ezer forintos tétel. Mivel sok autónál előfordult, érdemes rákérdezni, esély van rá, hogy már javították. Ha nem, akkor kalkuláld bele a javítás árát, egy vezérlés cserével együtt 100 ezer körüli összeg. Ez a hiba egyébként érinti az 1.4-es 95 lovas benzinmotort is, ami nagy kár, hiszen ezzel a motorral igazán dinamikus kisautó válik a Puntóból. Itt is igaz az, hogy amennyiben a vételkor bekalkulálod a tömítés cseréjét, úgy alapvetően egy megbízható, jó motort kapsz a pénzedért.

Nem hibátlanok a kis, 1.3-as Multijet dízelmotorok sem. Az alacsony fogyasztásuk és jó karakterisztikájukról ismert motorok problémája, hogy bár a Fiat szerint csak 300 ezer km után kell bennük láncot cserélni, ez a valóságban inkább egy osztva kettővel történet. Ha a tulajdonos nem figyel, átugorhat a szelepvezérlés. Még szerencse, hogy a hiba előjele hallható, ugyanis kezdetben elkezd induláskor csattogó hang jönni a motorból. Ennél az erőforrásnál emellett nem árt arra sem figyelni, hogy nem szabad leejtőn/emelkedőn 1-esben vagy rükvercben hagyni a váltót, mindenképpen kézifékkel kell parkolni, ugyanis egyes esetekben előfordulhat, hogy átugrik a vezérlés.

fiat-punto_dynamic-2003-1280-0d.jpg

A beltér a fentebb említett Suzuki Swiftnél azért kevésbé tartós, de egy „megvigyázott” darabnál azért sok rosszra itt sem kell számítani. Zörgések előfordulnak, ahogyan elképzelhető, hogy az ablaktörlőkar is bemondja az unalmast és leesik. Gyakori még a városi parkolást megkönnyítő City-szervó meghibásodása, ilyenkor a nyomásérzékelő romlik el. Mókás, hogy a hiba kezdeti stádiumában egy újraindítás megoldja a gondot, így sokszor inkább PC-set játszanak a tulajdonosok, minthogy kicseréljék az alkatrészt. Szerencsére azonban a beltér maga a korához képest tágas és rengeteg tárolóhely is segíti a tulajdonosokat, nem meglepő, hogy a Puntot minden hibája ellenére a mai napig rengetegen szeretik.

Peugeot 206

peugeot-206-2003-1280-05.jpg

1998-ban jelent meg és egycsapásra a Peugeot legnépszerűbb típusa lett a 206-os. Olyannyira, hogy Iránban a mai napig gyártják, napjainkig pedig több, mint 10 millió darab készült. Ez azért nagy előny, mert 800 ezer forintért igen bőséges kínálatból válogathat az érdeklődő, egy klímás, ABS-szel és két légzsákkal felszerelt verzió megtalálása nem igényel túl sok erőfeszítést.  Mivel a kínálat nagy, ezért bátran tudsz válogatni a kombi, az 5, illetve 3 ajtós kivitel között, 800 ezerért már mindből van.  Sőt, akár a kupé-kabrió CC kivitelből is találsz, ha erre vagy kíváncsi, ezt a cikket olvasd el.

Javaslom, hogy amennyiben 800 ezerért keresel 206-ost, mindenképp a 2003-as frissítés utáni darabokból válassz, hiszen itt több ponton is javítottak az autón. Ezek a modellek nem hajlamosak a durva rozsdára, leginkább a toronycsapágyaknál, illetve a csomagtér élénél fordulhat elő korrózió, illetve persze a sárvédőívek és az ajtók alja is megér egy kis figyelmet. Persze sok függ attól, hogy hol töltötte az autó a nyugalmas óráit, egy garázsban tartott darabon még ezeknek sem kellene feltűnnie. Ha viszont nagyon rohad valahol a kocsi, ott biztos lehet abban, hogy törve volt és szakszerűtlenül javították.

peugeot-206-2003-1280-0d.jpg

A stílusos kisautó belül sem hagyja cserben az érdeklődőket, hiszen amellett, hogy külső méreteihez mérten feltűnően tágas, még az anyagok is jól sikerültek. Ez azt jelenti, hogy a váltógombon, a kormányon kívül legfeljebb az ülések szélein fordulhat elő kopás, ez is inkább csak a jobban felszerelt, nagyobb oldaltartást biztosító daraboknál. Ha kopás nem is, zörgés azért van, a műszerfal és az ajtók borítása is hajlamos kisebb-nagyobb zörgésekre. Általában az eltörött patentek okozzák a gondot, ha az embernek van energiája, egy szétszedés, újrapatentezés és összerakás procedúra megoldja a problémát. Ennél több bosszúságot okoz a kormányoszlop kapcsolómoduljának meghibásodása. Ilyenkor vagy az index, vagy az ablaktörlő vezérlése hülyül meg, ez új alkatrész vásárlása esetén körülbelül 50 ezer forintba kerül. Bontottat nem éri meg venni, 10-ből 9 rövid időn belül ugyanazt a hibát produkálja majd.

Az erőforrások tekintetében is hasonló a helyzet, igazán sok meglepetést nem tartogatnak a 206-osok. Egyedül a 110 lóerős, 1.6-os NFU motorkódú erőforrást kell kerülni, az ehhez kapcsolt váltó ugyanis sajnos elég rosszul sikerült darab. Ha mindenképpen erős 206-os kell, ott a 2 literes kiadás, de szerintem az arany középutat az 1.4-es 90 lovas jelenti. Ebből létezik 75 lovas kiadás, városi használatra az is elég, szemben az 1.1-es 60 lovassal, ami 2 személlyel már itt is küzd. Jók a dízelek is, igaz, az 1.4-es 68 lóerős (majd később 71) darab csak alacsony fogyasztásával, semmint dinamikus teljesítményével hívja fel magára a figyelmet. Ez az erőforrás jól sikerült, itt leginkább a gázolajszenzorral lehet gond, ennek cseréje 50-60 ezres művelet. Jobb döntés az 1.6 HDi 110 lóerővel, ez már elég dinamikus, de a fogyasztása is baráti.

peugeot-206-2003-1280-08.jpg

Érdemes odafigyelni a hátsó híd problémájára is, ez ugyanis az összes, korabeli PSA-modellt érinti, így a 206-ost is. Lényegében a torziós rugók okozzák a problémát, ezeknek ugyanis a tűgörgős csapágyai elfáradnak, a kerék pedig bedől. Ezt a hibát ismerik a szervizek, tehát a javítás nem gond, inkább csak az a probléma, hogy egy ilyen művelet 80 ezer forintba kerül.

Skoda Fabia

skoda-fabia-2005-1280-03.jpg

A hazai utcakép egyik jól ismert eleme a Skoda Fabia első generációja, amelyet a cseh gyártó 1999-ben dobott piacra és 2007-ig kínált a vásárlói számára. Nemcsak a hosszú gyártási időszak, de a kedvező árak, a márka pozitív imidzse és persze a hitelboom is segítette a Fabiák terjedését, így manapság óriási kínálatból válogathat az, aki a cseh-német kisautó egy példányát vinné haza.

Mivel az autó akkoriban készült, amikor a Skoda „bizonyító ágon” volt, ezért a korabeli kisautóknál lényegesen nagyautósabb beltérrel rendelkezik. Ennek nagy előnye, hogy még 10-12 évesen is könnyedén újszerű lehet egy Fabia beltere, ha az előző tulajdonosok odafigyeltek rá. Igazán csak a 2004-es frissítés után, a 2-es Octaviából érkező kormány kopik, de az legalább nagyon. Ez sajnos típushiba, tehát nem kell egyből visszatekerésre gyanakodni, ha a 150 ezret futott autóban csúnya a műanyag.

skoda-fabia-2005-1280-08.jpg

Ennél bosszantóbb a gyenge ablakemelő szerkezet, ami azt eredményezi, hogy rosszabb esetben leesik az ablak, óriási csattanással rémítve halálra a sofőrt. Vannak jobb esetek is, akkor „csak” lent marad. Sajnos ez utóbbit három alkalommal is megtapasztaltam, nem jó érzés. Az oka, hogy az ablakemelő szerkezetben egy műanyag elem nem bírja a strapát és eltörik. Erre nem árt rákérdezni, de nagy esélyt látok rá, hogy a 10 éves autókban már cserélve volt, általában 7-8 éves korig előjön a hiba. Ironikus, hogy a fapadosabb, kurblis ablakos autókat nem érinti ez a probléma. Fel kell még készülni az ajtókat érintő beázásra is, a főleg a hátsó ajtóknál jelentkező kellemetlenség a tömítetlenségből fakad. Szerencsére nem drága javítani, (pár ezer forintos tétel), de vétel előtt nézd végig a lábteret, illetve az ajtók alját, vizesedés után kutatva.

A motorokat illetően a benzinesek közön az 1.4-es 75 lovas az ajánlott. Ugyan előfordulhat olajfogyasztás, de nem vészes mértékben. Ennél jobban „olajzabáló” az 1.4-es 100 lovas erőforrás, amely ugyan már elég dinamikusan mozgatja a karosszériát, de mivel a 98-as benzint ajánlja hozzá a gyár, ezért a fenntartása lényegesen drágább a 75 lovasénál. Problémásak az 1.2-es 54 és 64 lóerős HTP motorok, hiszen nem elég, hogy teljesítményük szerény (nem véletlen mondja azt a köznyelv ezekre, hogy Hiába Taposod Paraszt), de még a vezérműlánc is megkeseríti a tulajdonosok életét.

skoda-fabia-2005-1280-0a.jpg

Pontosabban nem is maga a lánc a gond, hanem a hidraulikus feszítő helytelen működése, egyes esetekben ugyanis előfordulhat hogy a nem eléggé megfeszített lánc több fogat is átugrik. Ez például fokozatban parkoltatott autóknál fordulhat elő. Szintén gond van a gyújtótrafókkal is, ahogyan a korai daraboknál a katalizátorral és az EGR-szeleppel is adódnak gondok. A motor egyébként nem barátja az autópályának, így ha tartósan ott utaznál, inkább kerüld el, hidd el, nem lesz jó vége.

Szerencsére ennél sokkal jobb tapasztalatokról tudok beszámolni az 1.4 illetve 1.9 PD TDI esetén. Mindkét dízelmotor alacsony fogyasztású és a jó váltó áttételezésnek köszönhetően még hosszú úton sem zavaróan hangosak, legalábbis belül. Az autó mellett állva ugyanis a Pümpe-Düse technológiának köszönhetően rémisztő traktorhangon üzemelnek ezek az autók, de ez legyen a többiek baja.

Itt pedig elolvashatod a korábbi cikkeimben már bemutatott 4 szempontot, amelyeket mindenképp érdemes figyelembe venni, akármelyik típus után is érdeklődj:

SZEMPONTOK, AMIKRE MINDEGYIK AUTÓ ESETÉN FIGYELJ ODA A VÁSÁRLÁS ELŐTT:

MEGBÍZHATÓ HELYRŐL VÁSÁROLJ 

Már a keresgélés során figyelj arra, hogy megbízható, évek óta létező kereskedőtől válassz autót. Sajnos sokan pórul jártak már azzal, hogy telephely nélküli, a szó legrosszabb értelmében nepper kínálatából választottak, akinél nemcsak, hogy a jogszabály által kötelezett szavatosságot nem lehet érvényesíteni, de felhívni sem lehet, hiszen a vásárlás után törölte a telefonszámát.

Sajnos sokan trükköznek azzal is, hogy a külföldről érkezett autót papíron a német/olasz tulajdonos adja el. Mindezt úgy oldják meg, hogy kint, a vásárláskor nem töltik ki a saját részüket, majd itthon a bepalizott vásárló adatait írják be. Az eredmény? Szavatosság nuku, felelősségre-vonhatóság nuku, a becsapott vevő meg futhat a pénze után.

Kereskedő vagy magánszemély? Ide kattintva tudhatsz meg többet arról, honnan érdemes autót venni!

OLYAT VÁSÁROLJ, AMIT FENN IS TUDSZ TARTANI

Szép dolog a szerelem, de ha az általad kiszemelt kocsi fenntartása meghaladja a lehetőségeid, az álomból rövid idő alatt rémálom lesz. Vásárlás előtt ezért tájékozódj, kérdezd meg a szerelőd, illetve nézz körbe például a Bárdi Autó webshopjában is, hiszen így gyorsan képet kaphatsz arról, hogy egy-egy alkatrész mennyibe kerül.

Ha kíváncsi vagy, mik azok a költségek, amikkel minden autó vásárlása után számolni kell, ide kattintva olvasd el az erről szóló cikkemet.

NE A KÍNÁLAT ALJÁRÓL VÁSÁROLJ

Aki böngészte már a használtautós oldalak kínálatát, rövid idő alatt arra a következtetésre jut, hogy az olcsóbb modelleket érdemes elkerülni. Ennek oka egyszerű, a piac igen kegyetlenül áraz, ha valami nagyon olcsó, annak oka van. Ha van 10 elérhető autó, én legalább az 5-iknél kezdeném el a nézelődést! Az ennél olcsóbbaknál ugyanis nagy eséllyel van annyi költeni való, hogy a végén egy drágább, később jobban is eladható autó árát éri el a szervizszámla.

NE KILOMÉTERT, ÁLLAPOTOT NÉZZ!

Ne legyenek illúzióid, az autókat használatra veszik. Persze néha előfordul, hogy egy járgányban 10 évesen van 20 ezer kilométer, de azért ez igen ritka. Óvakodj a visszatekert autóktól, ezért a keresés során nézd meg, hogy hogyan alakul a kínálat átlagos futásteljesítménye. Ha pedig azt látod, hogy mondjuk a 250 ezer kilométeres futásteljesítményű autók között ott egy 80 ezres, kezdhetsz gyanakodni. Ne feledd, egy ellenőrizhető, nagyobb futású autó többet ér egy bizonytalan, alig futottnál!

Esetleg más kategóriában keresgélsz?

A legjobb alsó-középkategóriás autók, amire nem gondoltál! 

Íme a legjobb kompakt autók 1 millió forintért

2 millióért vennél kompakt egyterűt? Ezek a legjobbak!