Négyévszakos gumik: váltsunk vagy ne váltsunk?

A gumiabroncsok rendkívül fontos szerepet játszanak a biztonságos vezetésben, hiszen az autók irányíthatósága nagymértékben függ a gumi tapadásától az utakon. A különböző időjárási körülmények azonban kihívásokat jelentenek a vezetőknek és emiatt ahhoz igazodva, szezonálisan cserélik az abroncsokat. Az autógumi gyártók azonban számtalan innováció után kifejlesztették a megoldást, a négyévszakos gumikat.

A négyévszakos gumiabroncsok az elmúlt időszakban egyre népszerűbbé váltak az autósok körében. Ahogy az elnevezése is sugallja, ezeket akár egész évben használhatjuk. De mi a különbség egy négyévszakos gumi és egy téli vagy nyári abroncs között? Vajon működőképes és biztonságos megoldás egy négyévszakos gumiabroncs?

Előnyök

Az első négyévszakos abroncsok már több évtizede, még az 1980-as években jelentek meg, de azóta számos fejlesztésen estek át. A technológia olyan mértékben fejlődött, hogy ma már megéri egy négyévszakos gumit választani. Legyen szó száraz vagy nedves időjárásról; európai, amerikai vagy ázsiai klímáról, a négyévszakos gumik hatékony megoldást kínálhatnak sokak számára. Az ilyen gumik fő előnye az, hogy az évszakok változásakor nem kell cserélni az abroncsot.

Képesek alkalmazkodni a változó időjárási körülményekhez, beleértve a nedves, a száraz és a havas útviszonyokat is. Ez azt jelenti, hogy egy négyévszakos gumiabroncs használatával pénzt takaríthatunk meg, hiszen nem kell évente kétszer kifizetni a gumiszerelési (és tárolási) díjakat. Emellett a négyévszakos gumiabroncs jó választás lehet azoknak az autósoknak, akiknek kevés hely áll rendelkezésre a garázsban vagy egyáltalán nem rendelkeznek garázzsal.

Hátrányok

Bár a négyévszakos abroncsoknak több előnye is van, számos esetben megvannak a maga korlátai. Általános jellemzőjük, hogy nem olyan hatékonyak, mint a kifejezetten téli vagy nyári abroncsok, amelyeket teljesen hozzáigazítanak az adott időjárási körülményekhez. Ez azt jelenti, hogy a tapadási és egyéb tényezők általában nem érik el a kifejezetten évszakra fejlesztett abroncsok teljesítményét. Igaz ugyanakkor, hogy a legújabb fejlesztésű négyévszakos gumik lemaradása már egészen kis mértékűre csökkent.

Ezt elsősorban a mintázatuk okozza, hiszen egyszerre kell megfelelniük a meglehetősen eltérő nyári és téli követelményeknek. Nehéz feladat egy olyan gumiabroncs felületet kialakítani, amely egyszerre kiváló vízelvezető, ugyanakkor hóban és jégben erősen tapad. Ezen felül legyen alacsony gördülési ellenállása, csekély zaja és még hosszan sorolhatnánk. Ezen követelmények sokszor egymásnak ellentmondó megoldásokat igényelnek, innen fakadnak ezen gumiabroncsok korlátozott képességei.

Hogyan döntsünk?

Számos tényezőt kell mérlegelnünk, amikor eldöntjük, hogy négyévszakos gumikat akarunk-e használni. Azok a sofőrök, akik relatíve keveset és nagyrészt városban használják az autójukat, egy jó lehetőség lehet, ha a négyévszakos gumi mellett teszik le a voksuk. Akik többet és akár hegyes-dombos vidéken is járnak, nekik érdemes megmaradni a nyári-téli gumiszettnél és azok szezonális cseréjénél.

Mindazonáltal, a legfontosabb az autózás és az autós biztonsága szempontjából az, hogy tudatosan válasszunk gumiabroncsokat. Megfelelő tapadási, kopási, fogyasztási és egyéb fontos tényezők figyelembevételével, valamint az időjárás és a klíma szerepét mindig tartsuk szem előtt döntésünk meghozásánál. Sose legyen kizárólag az ár a döntő, érdemes vásárlás előtt alaposan tájékozódni, mert nem csak a pénztárcánkat, hanem akár egy balesetet lehetőségét is kockáztathatjuk egy rossz választással.