Mit tegyél, hogy ne romoljon meg az üzemanyag az autódban!

Mit tegyünk akkor, ha a jelenlegi helyzetben otthonról dolgozunk és nem valószínű, hogy egy hónap alatt ki fog fogyni az autónk tankjából az üzemanyag? Megmutatjuk, hogyan előzhető meg, hogy megromoljon az E10-es benzin és mit tölthetünk dízelmotoros autónkba az üzemanyagellátó rendszer védelme érdekében.

Mit kell tudni az E10-es benzinről?

2020. január elsejétől a hazai kutakon is megemelkedett a 95-ös benzinben a biokomponens aránya, az eddigi maximum 5%-ról legfeljebb 10%-ra. Ez azoknak, akik ritkán használják autójukat, azért jelenthet gondot, mert míg az E5-ös üzemanyagnál a forgalmazók általánosan több hónapnyi szavatosságot határoznak meg, addig az E10 esetén ez lényegesen rövidebb.

e10-fuel-advice-2017_0.jpg

Nem véletlen, hogy nemcsak a gépjárműipar, de a különféle, benzines kisgépgyártók (Stihl, Husqvarna) is azt javasolják, hogyha tehetjük 1 hónap alatt használjuk el az E10-es üzemanyagot, illetve amennyiben egy ideig nem használjuk a gépet, ürítsük ki a tankot. Ha ugyanis az üzemanyag megromlik, ragacsos lerakódás keletkezik a tankban. Amennyiben ezt felszívja az üzemanyagszivattyú és eljut a motorba, a befecskendező rendszer számos eleménél rendellenes működést idézhet elő.

Így marad hosszabb ideig használható az E10

Ennek megelőzésére több cég is készített különféle üzemanyag adalékot. Ilyet kínál például a német Liqui Moly. Az általuk gyártott, E10 Additive névre keresztelt adalék segít az üzemanyag szerkezetétének stabilizálásában. Egyszerűen fogalmazva, ettől tovább megtartja eredeti szerkezetét a benzin. Nem keletkezik kocsonyás lerakódás, illetve nem válik ki belőle a víz sem. Emellett olyan tisztítóadalékokkal látják el, amelyek segítenek az üzemanyagrendszer tisztításában és megakadályozzák a korrózió kialakulását az üzemanyagrendszer és a motor különböző komponenseiben.

do-oil-fuel-additives-really-work_hack.png

Erre szükség is van, hiszen az E10-es benzin a hagyományos E5-ös benzinnél jobban igénybe veszi az autó gumialkatrészeit, amely idősebb autóknál akár üzemanyag szivárgáshoz is vezethet. Ráadásul az E10-nek az E5-ösnél lényegesen jobb a vízmegkötő képessége.

Amennyiben kíváncsi vagy, autód elviseli-e az E10 benzint, ajánljuk az alábbi német oldalt, ahol egy gyors ellenőrzés megmutatja, hogy járművedet felkészítették-e az új típusú benzinre.  Azoknál az autóknál ahol a gyártó nem támogatja az E10-es üzemanyagot, de a tulajdonos így is biztosra akar menni, választhat olyan benzinstabilizátor adalékot, amely a hagyományos, E5-ös benzin élettartamát is megnöveli, illetve megakadályozza a korrózióképződést az üzemanyagrendszerben.

Dízel autóm van, mit tölthetek bele?

A benzines mellett a dízelautókhoz is elérhetőek különféle, teljesítményjavító és tisztító adalékok. Ezek megtalálhatóak többek között a Liqui Moly és a Total kínálatában. Elsősorban az üzemanyagellátó rendszer tisztításában segítenek, amely különösen fontos a modern, közvetlen-befecskendezéses dízelmotoroknál. A Common-Rail rendszerek ugyanis 2000 bar csúcsnyomással is üzemelhetnek, így komoly károsodást okozhat a legapróbb szennyeződés is.

62eaa50910aa4d9956ef76ec7dc47369.jpg

Azonban nem kell ahhoz fém vagy por, hogy szennyeződjön a gázolaj.  A kutak üzemanyagtartályainak feltöltésekor, a gázolajjal együtt beáramló levegő és a felszíni hőmérsékletnél lényegesen hűvösebb felületek találkozásakor létrejöhet páralecsapódás. Az így keletkező vízpára alaposan összekeveredik a gázolajjal. A vízpára pedig a gázolajjal együtt az üzemanyagtankba jutva rövid idő alatt korróziót idézhet elő a tank vagy az üzemanyagrendszer alkatrészein. Emellett elszaporodhatnak a tankban a különféle baktériumok, amelyek eltömíthetik az üzemanyagszűrőt.  Az ilyen szennyeződések eltávolításában segítenek a dízeladalékok, illetve megelőzik, hogy lerakódások képződjenek.

A cikk a Bárdi Autó támogatásával készült el.