Mire figyelj, ha Daewoo Kalos autót vásárolsz?

A Daewoo 2000-es évek eleji modelloffenzívájának az egyik alapját a 2002-ben bemutatott Kalos adta: a dél-koreai kisautó kedvező árának és olasz formatervének köszönhetően a hitelboom-időszakának egyik kedvelt modellje lett. Gyártása 9 éven át tartott, az évek során több alkalommal is új nevet kapott a típus 2004-től Chevrolet Kalos, 2006-tól pedig Chevrolet Aveo néven találhattuk meg a szalonokban.

Egy alkalommal, 2008-ban pedig pedig alapos ráncfelvarráson esett át, innentől feltűnőbb külsővel és jobb minőségű beltérrel várta a vásárlókat. Megemlítenénk még, hogy 2006 után egy megújult szedán kivitelt is választhattak a vásárlók. A választékra tehát sohasem lehetett panasz, de azért ne lepődjünk meg a szerényebb extralistával rendelkező autókon, hiszen akárcsak nyugaton, úgy hazánkban is főképp az alacsonyabb keresetűek választották a Kalost.

Sok a fapados példány

Ennek fényében rengeteg a keveset futott bácsiautó: nem kell meglepődni az alapmotoros, klíma nélküli, ABS-t és elektromos ablakokat is nélkülöző modelleken.  Jó hír viszont, hogy az extrásabb darabok gyakran alig drágábbak fapad társaiknál. Sőt, mivel az autó eredetileg is nagyon olcsó volt, egy extrás modell is gyakran egy német-japán konkurens alapmodelljénél is kedvezőbb áron vásárolható meg.

0-836641.jpg

Az első lépés: a karosszéria és a beltér ellenőrzése

Ha megvan a kiszemelt Kalosod, feltétlenül figyelj oda a korrózióra: különösen a küszöbök és a sárvédőívek érintettek, de előfordulhat rozsda az ajtók alján és a futómű alkatrészein is.  Érdemes a beltérben is vizsgálódni: Sok, a szabad ég alatt tárolt autónál megfigyelhető, hogy idővel kifakulnak a beltéri műanyagok, különösen az ajtókárpitok felső részén és a műszerfalon. Bizonyos alkatrészek tartóssága sem mondható túl jónak: többek között az irányjelző, illetve ablaktörlő kapcsoló számít az egyik gyenge pontnak, idővel kikopnak, nem reagálnak megfelelően. Javítani nem lehet, a probléma kizárólag az alkatrész cseréjével orvosolható.

daewoo_kalos_hatchback_3_2002_interior-photos_o_daewoo-kalos-hatchback-3-doors-2002-model-interior-photos-0.jpg

Előfordulhat még a kinyitható pohártartó beragadása is: ezt is érdemes ellenőrizni a próba során. Maga az alkatrész itt sem drága, de jó alkualap lehet. Jó hír viszont, hogy a kárpitok jól bírják a strapát, ahogyan a műanyag kormány és a váltókar is jó állapotú marad még magasabb futás esetén is.

Figyelj, hogy mennyi benzin van a tankban!

Van a Kalosoknak egy érdekes problémája, amelyre mindenképp érdemes odafigyelni: gyakran előfordul, hogy nem világít az üzemanyag-visszajelző lámpa. Ugyan a szintjelző működik, de a fényjelzés nem villan fel: aki figyelmetlen, könnyen kiürítheti a tankot. Ezt egy szenzorhiba okozza: a gond az, hogy külön a szenzor nem cserélhető, a javítás csak az üzemanyag-szivattyú cseréjével lehetséges.

Egyszerű, bevált motorok

Motorikusan önmagukban sok meglepetést nem tartogatnak a Kalosok/Aveók: az alapot az 1.2-es, 8 szelepes 72 lóerős motorja jelenti, de népszerű volt még a 83 lóerős 8 szelepes 1.4-es, illetve később  a 16 szelepes, 94 lóerős 1.4-es is. Fontos tudni, hogy ezek szíjas motorok, 2005-ig 60 ezer vagy 4 év, ezután pedig 90 ezer vagy 6 éves vezérműszíj-csereperiódussal. A modellfrissítés után elérhető volt láncos 1.2-es 16 szelepes motor is, ott értelemszerűen akkor kell cserélni a vezérlést, amikor már csörög induláskor.
0-836654.jpg

EGR-szelep és lambda szonda hibák

A legtöbb erőforrásnál gond lehet az EGR-szeleppel: a kipufogógáz-visszavezetésért felelős alkatrész elkoszolódik, ilyenkor rángathat az autó, illetve felvillan a check engine lámpa is. Szintén ennek a lámpának a kigyulladását okozhatja a lambda szonda hibája is: ez a probléma is különösen sok Kalos tulajdonos életét nehezíti meg. Ha egyenletlen alapjáratot tapasztalunk, vagy az autó röviddel indítás után le is áll, az az alapjárati léptetőmotor hibájára utal: itt is csak a csere segít.

juratek-brake-judder-20_1.jpg

A kedvező árú Juratek termékekkel olcsón megoldható a Kalos fékalkatrészeinek cseréje. 

Mivel egy alapvetően városban használt kisautóról van szó, nem kell meglepődni azon, ha a vásárlás után költeni kell a fékekre. Jó hír, hogy egy kiváló ár-érték arányú Juratek féktárcsa + fékbetét szett sem drága, így körülbelül 20 ezer forintból megoldható a fékcsere.

Reméljük, hogy ezzel az írással segítettünk és ha Kalos mellett döntesz, könnyebben találod majd meg a kínálatban a megfelelőt. Azt javasoljuk, hogy amennyiben szerelőt keresnél a közeledben, használd a GarVisor-t, ahol egyszerűen és gyorsan találhatsz szakértő segítséget.

A cikk a Bárdi Autó támogatásával készült el.