Erre figyelj, ha 3. generációs (2011-2018) Ford Focus-t vásárolsz!

Nem ez az első alkalom, hogy Ford Focus-ról írunk a Cartárs blogban. Korábban a második generációt bemutattuk, mint használtautót, jelen cikkünk pedig az eggyel újabb, azaz harmadik generációról szól. Hasonlóan az elődjéhez, ez is igen népszerű, kedvelt és keresett modell, céges és flotta autóként is kedvelt volt. A hatodik generációs Fiesta után ez is globális világautóként mutatkozott be 2010 végén, az első példányok 2011-ben kerültek piacra. A világ számos pontján, köztük Németországban, USA-ban, Kínában, Oroszországban, de még Argentínában is gyártották. Az alábbi videóban egy 2011-es, ötajtós, 1.6-os Ecoboost (182 lóerős) motorral szerelt példányt ismerhettek meg közelebbről. Olvass tovább és megtudhatod, használtautóként mennyire jó vétel a harmadik generációs Ford Focus!

Jelentős változást hozott a harmadik széria a Focus életében, hiszen formavilágban és műszaki tartalomban is komoly előrelépés történt. A sziluett hasonlít ugyan a korábbi generációkra, de azoknál jóval újabb, modernebb és ennyi év után sem hat öregnek. A változó piaci igények miatt 3 ajtós és kabrió már nem készült belőle, csak 5 ajtós, kombi és szedán. Helyette megjelent a hasonló műszaki alapokra épülő C-Max és Grand C-Max egyterű, utóbbi már 7 ülést és tolóajtót is kapott. Jellegzetes formai elem a három részből álló hűtőrács, a vámpírfogakra hasonlító szélső elemekkel. Szépen ívelt az 5 ajtós teteje, illetve itt a hátsó lámpa is látványosabb, a másik két karosszériával sokkal visszafogottabb megjelenésű az autó.

Forrás: Bárdi Autó

Bő 3 év után, 2014-ben eljött a ráncfelvarrás ideje, amely legkönnyebben az új orr-részről ismerhető fel. Az Aston Martinokra emlékeztető, krómozott hűtőmaszk és a módosított fényszórók, valamint lökhárító letisztultabb látványt nyújt. Hozzányúltak a hátsó lámpákhoz is, az utastérben megjelent az érintőkijelzős SYNC multimédia, illetve a motorkínálat változott az Euro 5-6 átállás miatt. A régebbi Focus-okkal szemben a harmadik generáció sokkal jobb, tartósabb rozsdavédelmet kapott. Szabad szemmel, az utcán állva viszont nem látunk mindent, tehát az átvizsgálás nem maradhat el. Egy megbízható és jól felszerelt szervizben könnyen felfedik magukat a rejtett problémák vagy eltitkolt sérülések nyomai. A megfelelő műhely kiválasztásában segítségünkre lesz a Garvisor.com közösségi szervizkereső és értékelő oldal. Kitűnő, ötcsillagos törésteszttel büszkélkedhet a Focus, alapáron hat légzsák és menetstabilizátor is jár, tehát biztonságban utazhatunk vele.

Forrás: Bárdi Autó

Nem szokványos a Focus beltere sem, a kissé kaotikus műszerfal és környéke megszokást igényel. Szépek az ezüst csőben ülő műszerek és azok mutatói, a középkonzolra pedig zsákszám kerültek gombok. Majdnem a szélvédőnél egy kisméretű kijelzőn jelennek meg a rádió és kihangosító információi és beállításai. A később megjelent SYNC rendszer ezt és a rengeteg gombot is leváltotta. Sajnos a magyar nyelv hiányzik és nem a legstabilabb a Microsoft fejlesztette szoftvere sem. A klímát önállóan vezérelhetjük, a gombokkal sem itt, sem a kormányon nem spóroltak. Szokatlan formájú és szokatlan helyen is van a kézifékkar. A gumiborítása tapintásra is kellemetlen, az idő előrehaladtával pedig lemállik, a jobban felszerelt kiviteleknél a bőrhuzattal nem lesz gondunk.

Forrás: Carpixel (2022.01.13)

Az ilyen kisebb bakikat leszámítva nincs gond az anyagminőséggel és az összeszereléssel sem, jól bírja a strapát a kárpitozás is, legalábbis a szövet. Magasabbaknak is jut elegendő hely az első sorban, a kényelmet fokozhatja, ha deréktámaszos változatot választunk. Nincs ilyen jó dolga a hátsó utasoknak, a lábtér ugyanis hamar elfogy, átlagos magassággal négyen viszont jól elférnek. Ötödik utast a magas kardánalagút és a kevés belső szélesség miatt csak kényszerből vigyünk magunkkal. 365 literrel az ötajtós csomagtere átlagos és a szedán 428, valamint a kombi 490 literje sem kiugró. Utóbbi viszont könnyen és sík padlóval bővíthető, nagyobb csomagokhoz és családi használatra ez, vagy a C-Max/Grand C-Max a legideálisabb. Elég kevés az utastérben lévő tárolórekesz, a váltó környékén például elég kihívás a mobilunkat elrakni valahova. Az akkoriban a Fordhoz tartozó Volvo miatt számos vezetéstámogató rendszer került be a Focus-ba is. Adaptív, távolságtartós tempomat, automata vészfékező, holttérfigyelő is elérhető volt az autóhoz. Elég sokan megrendelték anno a fűthető szélvédőt, ez a fagyos téli reggeleken áldás lehet.

Forrás: Bárdi Autó

A harmadik generációs Focus már teljesen elektromos hajtással is készült, ezt Amerikában gyártották. Csak a már frissített, nagyobb akkumulátoros és gyorstölthető változatot lehetett kapni idehaza 2017-től, ráadásul borsos áron, ezért nem egy gyakori látvány. Ebben a generációban erős túlsúlyban vannak a turbós motorok, a benzinesek is majdnem mind ilyenek. Elsőként fontos megemlíteni a ráncfelvarrás előtti 1.0 és 1.6 Ecoboost változatok súlyos problémáját. A hűtőfolyadék szivárgása okozza a gondot, amiről viszont az autó nem ad visszajelzést. A túlmelegedő motorban a hengerfej deformálódik, az emiatt a szabadba jutó motorolaj a leömlőre folyik, ahol meggyullad és a teljes autó kiégéséhez vezethet. Teljeskörű gyártói visszahívást rendeltek el az érintett modellekre és kicserélték a hűtőrendszer szivárgó alkatrészeit. Ezen felül szintjelző szenzort is beépítettek, ami időben ad visszajelzést, ha baj van.

Forrás: Bárdi Autó

Nem beszélnénk le senkit ezekről a motorokról, ha a visszahívást rendben elvégezték, akkor ez a probléma nem jöhet elő. Ettől függetlenül mindkét változatnál rendszeresen ellenőrizzük a motorolaj és a hűtőfolyadék szintjét. A kisebbik 1.0-s kivitelből a ráncfelvarrás utáni ajánlott, a korai darabokkal voltak egyéb gondok, olajszivárgás, szenzorhibák és motorvezérlő meghibásodások is. Mindezek mellett a 100-125-140 lóerős aprócska blokk korrekt dinamikát és fogyasztást tud. Ha ez kevés lenne, akkor az 1.6-os Ecoboost 150 és 182 lóerejével már határozottan sportosan is haladhatunk. Fontos, hogy olajcserénél csak a gyári specifikációknak teljesen megfelelő kenőanyagot használjunk. A csere intervallumát érdemes a gyári 20 ezer helyett 10-12 ezer kilométerre csökkenteni. A túlzottan nyújtott olajcsere esetén apró darabkák válhatnak le az olajpárában futó vezérműszíjról. Ezek eltömítik az olajszivattyút, amitől megszűnik a kenés és a motor tönkremegy. Az 1.6-ost a ráncfelvarráskor egy azonos teljesítményű 1.5-ös váltotta fel, ami megbízhatóbb, talán ez az egyik legjobb választás az autóhoz.

Forrás: Autoevolution (2022.01.13)

Egyetlen szívóbenzinesként az 1.6-os Ti-VCT jelölésű motort találjuk a Focus motorterében. 105 és 125, illetve bizonyos piacokra 85 lóerős kivitelben készült. Egyszerű és alapvetően megbízható motor, az elsődleges hibaforrás épp a változó vezérlés. Ha azonban jó minőségű olajjal és megfelelő időközönként szervizeljük, az úgynevezett okoskerék élettartama is hosszabb lesz. Meghibásodása esetén az egyetlen megoldás a csere, ezzel érdemes számolni a jövőbeni költségek tekintetében. 160 ezer kilométerenként aktuális a szíjas vezérlés cseréje is, ezt vízpumpával együtt végezzük el. A gyújtógyertyákból 60 ezer kilométerenként szükséges újakat beépíteni. Ezen tényleg ne spóroljunk, mert a kettős katalizátor és a 4 lambdaszonda látja kárát, ami jóval többe fog kerülni. Az ST kivitelben lévő 2 literes motor a 250 lóerejével kiváló dinamikát biztosít. Ennél a turbó és annak szolenoid szelepe, valamint a szelepnyitást szabályzó rendszer igényel figyelmet. A legínyencebb természetesen az RS csúcsmodell, öthengeres, 2,3 literes turbóval. A 350 lóerő útra vitelében összkerékhajtás segíti és közben csodás hangok dolgozik. 268 km/h-s végsebességével és 4,7 másodperces 0-100 gyorsulásával kevés ellenfele van az utakon.

Forrás: Autoevolution (2022.01.13)

Aki inkább a gázolajat preferálja, az 1.6 és 2 literes Duratorq TDCi dízelekből válogathat, legalábbis a ráncfelvarrás előtti évjáratok esetén. A kisebb motor 95-105-115, a nagyobb 115-140-163 lóerős kivitelekben készült. Mindegyiknél találunk részecskeszűrőt és kettőstömegű lendkereket, a szűrő viszonylag jól bírja a mostohább, városi használatot is. Azért nem árt, ha néha autópályán kiégetjük, megelőzve az eltömődés okozta gondokat. Egyetlen turbós motornak sem használ, ha hidegen túlzottan meghajtjuk vagy komolyabb terhelésnél nem hagyjuk kicsit hűlni. Az ilyesfajta kínzást az 1.6-os dízel elvetemedő hengerfejjel „jutalmazza”. Az EGR szelep hibáját jelzi, ha erőtlenné válik a motor. Mindezeken túl elég strapabírók és megbízhatók az egyébként a PSA-val közösen fejlesztett dízelek. Az igazán spórolósak számára az Econetic változatot ajánljuk, ezekkel még akár 4 liter alatti érték is elérhető. Ráncfelvarrás után az Euro 6-ra váltás miatt egy 1.5 literes váltotta az 1.6-ost, 95-105-120 lóerős teljesítményekkel és Econetic opcióval. A 2 literest is átdolgozták, a normál változatokban 150, az ST kivitelnél 185 lóerőt teljesít.

Forrás: Carpixel (2022.01.13)

A választott motortól függően 5 vagy 6 fokozatú kézi váltót szereltek a Focus-okba, melyet 6 fokozatú automatával lehetett kiváltani. Ebből hagyományos és duplakuplungos is létezik, utóbbit Powershift névre keresztelték. Sajnos a hangzatos neve nem tükrözi a megbízhatóságát, tehát alaposan próbáljuk ki, ha ilyen mellett döntenénk. Fontos a 3 évenkénti váltóolaj csere, ha ezt betartották, mi is tegyünk így a megvásárlás után. Mechanikai oldalról tartósnak mondható a Focus, ideértve a futóművet és a féket is. Kategóriájában ritkaság, hogy hátul is igényes, többlengőkaros rendszert építettek be, ami kiváló vezetési élményt garantál. A rosszabb minőségű utakon hamarabb elhasználódnak a futómű alkatrészei, elsőként általában a stabilizátor vagy becenevén kutyacsont szorulhat cserére.

Forrás: Autoevolution (2022.01.13)

Ez esetben a Bárdi Autónál készletről, azonnal elérhető a JP Group stabilizátorja, amely 1 éves garanciával és kiváló ár-érték arányával jelent gyors megoldást ilyen esetben. Minden modellen elöl és hátul is tárcsafékeket találunk, melyek elég tartósnak mondhatók. A tárcsához képest hamarabb elkopik a fékbetét, márpedig a biztonságos megálláshoz erre is szükség van. Csak a Bárdi Autónál kaphatók a gyári előírások alapján készülő, prémium minőségű Würtemberg fékbetétek. Precízen illeszkednek a féknyeregben kialakított helyre és tartósságuk garancia a mindig tökéletes fékezésre. Nem csupán azonnal, polcról elérhető termékről van szó, hanem 3 év kiterjesztett garanciát is vállal rá kizárólagos forgalmazóként a Bárdi Autó.

Forrás: Autoevolution (2022.01.13)

Harmadik generációjával is megfontolandó választás a Ford Focus, amennyiben az alsó-középkategóriás, kompakt kategóriában keresünk használatautót. Jó motorkínálata, korrekt minősége, konkurenseihez képest elég jó megbízhatósága mellett alacsony fenntartási költségeket és élvezetes vezethetőséget kínál. Ötajtós karosszériával, szívóbenzinessel első autónak is remek választás, családok a praktikus és elég tágas kombival járnak a legjobban. A Ford Focus régóta nagyon kedvelt taxiként és cégautóként egyaránt, ez az árakat is befolyásolja. A cikk írásakor a 300 ezer kilométernél is többet futott, dízelmotoros példányok nagyjából 1,3 millió forintért kínálják magukat. A legfeljebb 100 ezer kilométert futott, Ecoboost benzines, ráncfelvarrott, magas felszereltségű kiviteleken akár 5,5 millió körüli árcímke szerepel. Az ST változatok 6 millió forinttól kezdődnek, a maréknyi RS típusokért legalább 11 milliót kell fizetnünk.