Mindennapi kényelem: beszéljünk az automata váltókról!

Az elmúlt nagyjából egy évtizedben jelentősen megugrott az automata váltók népszerűsége. Sőt, sok olyan típus van, amelyeket már nem is kínálnak kézi váltóval a gyártók. Azonban idáig igen hosszú út vezetett, hiszen az automata váltó nem mai találmány. Majdnem az autómobillal egyidőben, 1904-ben mutatták be az első szerkezetet. Már a Ford T-modellhez is kérhető volt automata váltó, de ott még egy pedál működtette. Végül a mai automatákra hasonlító változatot Bíró László szabadalmaztatta. Ezt aztán az Opel és annak tulajdonosa, a General Motors vásárolta meg és 1934-ben megjelentek egy saját, félautomata hidraulikus váltóval. Innen még rengeteg fejlesztés és technikai újítás történt, mire eljutottunk a mai automata váltókig.

A ma kapható autókban négy különböző automata váltó fajtát használnak. Ezekből rögtön egy kicsit kakukktojás, ez pedig a robotizált automata váltó. Itt valójában egy normál kézi váltóról van szó, amelyet elektronikus vezérléssel működtetnek. Így a kuplung és a fokozatok kapcsolása önműködő, a sofőrnek semmi dolga sincs. Egy ilyen váltó kifejlesztése és gyártása jelentősen kisebb költséggel jár a többi automatához képest. Ám hátrányai is vannak, hiszen a váltási sebessége jóval lassabb, és közben érezhetően megszakad a nyomatékátvitel. Ráadásul itt ugyanúgy készülhetünk kuplungcserére, mint egy kézi váltónál.

Az igazi klasszikus a hagyományosnak vagy bolygóművesnek nevezett automata. Az évtizedek során rengeteg fejlődésen esett át, így ma már simán és gyorsan kapcsolnak. Ez számít a legmegbízhatóbbnak, ráadásul nagy teljesítményt és nyomatékot is át tud vinni. Emiatt nagy teljesítményű és sportautókban is sokszor alkalmazzák. Üzemanyag-hatékonyságban nagyon sokat javult, de így sem ez a legtakarékosabb szerkezet. Hátrányai közé tartozék még, hogy komplex és bonyolult szerkezetével a gyártása és a javítása sem olcsó.

Elsősorban Japánban és az ázsiai gyártók körében kedvelt a CVT, azaz fokozatmentes automata váltó. Speciális felépítése miatt valódi fokozatok nincsenek benne, a folyamatosan változó áttétel segítségével mozgatja az autót. Egyedi jellemzője, hogy gyorsítás közben legtöbbször egy fix fordulaton jár a motor. A fokozatok hiánya miatt az erőátvitel teljesen folyamatos, leginkább a villanyautókéhoz hasonlóan megszakítások nélküli. Cserében a sportos vezetési élmény teljesen hiányzik belőle, és nagyobb teljesítmény átvitelére sem alkalmas. Gyorsítás közben a folyamatosan magasabb fordulaton járó motor miatt a menetzaj is magasabb.

A legújabb, napjainkban egyre népszerűbb változat a duplakuplungos váltó. Ezt legtöbbször DSG vagy DCT néven jelölik a gyártók. Érdekes, hogy szerkezetileg alapvetően ez is hasonlít egy kézi váltóra. Ám ellentétben a sima robotizált automatával, itt a dupla kuplungrendszer miatt a működés eltér. Menet közben a rendszer mindig készenlétben tartja a következő fokozatot, váltásnál pedig a két kuplung együtt dolgozik. Amíg az egyik old, a másik összezár, ez rendkívül rövid idő alatt megy végbe. A fokozatok kapcsolása nagyon gyors és a nyomatékátvitel sem szakad meg. Ráadásul üzemanyag-hatékonyság szempontjából is az egyik legjobb és sportos vezetési élményt is tud nyújtani. Cserében itt is fel kell készülnünk a kuplung cseréjére, ami nagyobb kiadást jelent majd.

Az itt felsoroltak közül bármelyiket is választjuk, az közös bennük, hogy a váltóolajat, hivatalos nevén hajtóműolajat cseréltetni kell. A pontos csereperiódusról az esetek többségében az autónk kezelési kézikönyve ad tájékoztatást. Amennyiben a gyártó nem adott meg ilyen adatot, akkor se hanyagoljuk el ezt a műveletet. Általánosan 80-100 ezer kilométer megtétele után mindenképp cseréltessük le az olajat. A CVT és duplakuplungos váltóknál szinte mindig megadnak gyári csereperiódust, ez általában 60 ezer kilométer. A váltóolaj cseréjét és bármilyen karbantartást, javítást mindenképp egy erre felkészült szakműhelyben végeztessünk el. A számunkra legjobb szervizt gyorsan és egyszerűen megtalálhatjuk a Garvisor.com közösségi szervizkereső és értékelő oldal segítségével.

Nagyon fontos, hogy az automata váltók esetében az olajcserénél a váltóban található ATF szűrőt vagy szűrőket is kicseréltessük. Az ATF szűrő szerepe nagyon fontos, mert az olajban található szilárd részecskéket kiszűri. A szűrőnél elhelyezett mágnesnél vagy mágneseknél pedig a mágnesezhető fémes részecskék esnek csapdába. A hajtóműolaj kiválasztásánál feltétlenül vegyük figyelembe a gyártó által megkövetelt szabványokat és előírásokat. Ezek elmulasztásával a váltó károsodását kockáztatjuk, ami költséges javításban végződhet. A szűrő és az olaj esetében is minőségi, megbízható terméket válasszunk. A német febi ATF olajok és ATF szűrők széles választékát kínálja, melyek hosszútávon is garantálják az automata váltónk megfelelő működését. A febi ATF szűrők és ATF olajok azonnal, készletről megvásárolhatók a Bárdi Autó webáruházában és hazai kirendeltségein egyaránt.