Fázni senki sem szeret, főleg nem télen, az autójában. Ahhoz, hogy a beszállás után röviddel már kellemes meleg árassza el az utasteret, egy összehangolt, jól működő rendszerre van szükség. Ironikus, de ahhoz, hogy jó legyen a fűtés, épp a hűtőrendszernek kell megfelelően üzemelnie: a motor hűtését ugyanis a legtöbb, ma forgalomban lévő típusnál hűtőfolyadék biztosítja, ha pedig ez túl hideg, a motor nem képes bemelegedni, tehát fűtés sem lesz.
A termosztát nem drága, de cseréje nem két perc: ha már alkatrészt vásárolsz, érdemes minőségit, például Mahle-t vásárolni
Ennek oka, hogy az utastér fűtése a legtöbb esetben (tehát egy átlagos, belsőégésű motorral szerelt jármű esetén) a motor veszteséghőjével történik, az pedig csak akkor lehet elengedő, ha elérte az üzemi hőmérsékletét. Az, hogy a hűtőfolyadék ne csak elérje, de ott is maradjon, egy alkatrész feladata. Ez nem más, mint a termosztát: a megfelelő hőmérséklet elérésekor nyit vagy zár, így biztosítva, hogy a hűtésrendszer kis vagy nagy körében keringjen a hűtőfolyadék.
A gyors bemelegedéshez a termosztát zárva marad, majd az üzemi hőfok elérésekor nyit – így megakadályozva a motor túlmelegedését, hiszen a kis körből a nagyba átfolyó folyadék a hűtőrendszeren áthaladva lehűl. Ezáltal biztosítani tudja az erőforrás optimális hőmérsékletét. az alábbi ábrán jól látható, hogyan is épül fel egy gépjármű hűtő- és fűtőrendszere:
Ha a termosztát elromlik, a leggyakrabban két dolog történhet: az egyik, hogy zárva marad és a felforrósodó hűtővíz miatt a motor rövid idő után túlmelegszik, a másik pedig, épp az ellenkezője: nyitva marad, ezáltal a hűtőfolyadék folyamatosan kering a teljes rendszerben, így hűtve a motort. Szerencsére ez utóbbi a gyakoribb, így legalább az autó használható marad. Persze az is megeshet, hogy a termosztátnál a termosztátház hibája miatt szép lassan elszivárog a hűtőfolyadék, ez szintén a motor túlmelegedését okozhatja. Télen ez olyan szempontból észrevehetőbb, hogy a nem megfelelő mennyiségű hűtőfolyadék esetén a fűtés sem lesz a helyzet magaslatán.
Az, hogy a termosztát nyitva van, a legegyszerűbben a műszerfali visszajelzőn vehető észre: ha a műszer sose éri el a megfelelő pozíciót, vagy eléri, de menet közben visszaesik, gyanakodhatunk, hogy gond van a termosztáttal. Visszajelzés lehet a fűtés hiánya is: amennyiben például városi, kis sebességű használat után folyamatos haladás mellett elmegy a fűtés, esélyes, hogy egyszerűen a folyamatosan nyitva lévő termosztát miatt hűl vissza a motor. Ez pedig a fogyasztás, illetve a károsanyag-kibocsátás megnövekedésével jár.
Ha már a hiányzó fűtésről van szó, nem mehetünk el szó nélkül a rendszer másik fontos eleme a fűtőradiátor mellett sem. A legtöbben ennek az alkatrésznek a létezéséről akkor szeretnek tudomást, amikor kilyukad és a beltéri szőnyegen megjelenik a hűtőfolyadék. De az is előfordulhat, hogy eltömődik, ilyenkor, bár nem ereszt, de mivel nem jut át rajta a hűtőfolyadék, ezért végső soron ugyanaz történik – hideg lesz az utastérben.
A termosztát és a fűtőradiátor mellett legalább ennyire fontos a hűtésrendszer csöveinek megfelelő állapota is: mivel többségében gumialkatrészekről van szó, ezek elöregedése és szivárgása sajnos elkerülhetetlen. Van, hogy ezek a csövek akár 15-20 évig is bírják, de nem egy esetben találkoztunk olyannal, hogy már pár éves korában is elreped egy vízcső – ha tehát fogy a kiegyenlítőtartályból a víz, érdemes ezeket is átvizsgálni, nem szabad megvárni, míg nagyobb baj történik!
Egy fontos zárógondolat a végére: a fent felsorolt alkatrészek, így a termosztát, a fűtőradiátor vagy épp a vízcsövek sem tartoznak a méregdrága alkatrészek körébe, sőt, ahhoz képest, amilyen fontosak az autó és a mi kényelmünk szempontjából, igen megfizethető az áruk. Ezért mindig célszerű új, garanciális alkatrészt vásárolni, hogy garantáltan tartós legyen a javítás!