Az autóipar időről időre kitermel magából olyan érdekességeket, amelyek mellett nehéz elmenni szótlanul. Ebben az írásban 5 olyan meghökkentő autós innovációt mutatunk be, amelyek bár régiek, mostanáig megdöbbentik az embert:
Beépített WC
Nem mondhatnánk, hogy minden idők legszebb Rolls-Royce-aként vonul be a történelemkönyvekbe az 1954-es Rolls-Royce Vignale. A Vignale karosszériaépítő manufaktúra által, az 1954-es Silver Wraith alapjaira épített egyedi angol limuzin nemcsak érdekes külsejében, de egy nem mindennapi extrájával is eltér az átlagtól: a jobbhátsó ülés alatt ugyanis egy WC-t alakítottak ki, ahonnan a salakanyag azonnal az úttestre távozhatott.
Emellett a fontos extra mellett még olyan dolgok is helyet kaptak a Vignale Rolls-ban, mint a hátsó televízió vagy telefon. Aki attól tartott, hogy az autó egykori tulajdonosai közül valaki tényleg magasról tett a közlekedés többi résztvevőjére, annak azért van egy jó hírünk: nincs tudomás arról, hogy rendeltetésének megfelelően használták volna a hátsó toalettet, leginkább egyszerűen csak odatették az út közben elfogyasztani kívánt pezsgő palackját, hiszen ott nem volt szem előtt.
A karosszériához erősített állathordozó
Teljesen érthető, ha nem szeretnéd otthon hagyni kedvenced, amikor hosszabb útra indulsz. Azonban az 1930-as években kifejlesztett megoldásnál elképzelhető, hogy még az is jobb, ha inkább egy rokonra bízod, hogy minden nap látogassa meg az állatot.
Akkoriban ugyanis úgy gondolták, jó ötlet, ha a házi kedvenc nem az autóban, hanem egy, a jármű oldalához erősített tárolóban utazzon: így született meg a magyarul csak “Kutya Palotának” hívható szerkezet. A kisebb kutyák számára kellően tágas hordozóba a tervezők elhúzható függönyöket is beépítettek. Érdekesség, hogy a sofőrnek még csak ki sem kellett szállnia ahhoz, hogy kiengedje kedvencét, a rácsot egyszerűen, a vezetőülésből felhúzhatta.
Amikor jót akartak a lófejjel
Ahogyan most az elektromos autózás, úgy önmagában a belsőégésű motorral szerelt járművek megjelenése és elterjedése sem egyik napról a másikra történt. Kezdetben rengetegen idegenkedtek az új innovációtól, volt aki félt a “gépszörnyektől”, más pedig feleslegesnek tartotta.
Az átmeneti időszak további problémája az állatok viselkedése volt, a lovak ugyanis gyakran agresszívvé váltak a számukra ismeretlen járművektől. Ennek áthidalására egy michigani mérnök 1899-ben megalkotott egy olyan üzemanyag tankot, amely egy lófejre hasonlított.
Úgy gondolta, hogy ezzel barátságosabbá teszi az állatok és az emberek számára is az új gépjárműveket, így kevésbé fordulhat elő, hogy egy megrémült állat kárt okoz magában és hajtójában.
Plusz egy kerék a parkoláshoz
A parkolás, különösen a párhuzamos parkolás sok sofőr számára okozott már bosszús pillanatokat. Ennek köszönhető a tolatóradar és a tolatókamera elterjedése is, hiszen ezekkel az innovációkkal lényegesen könnyebb beállni egy szűk helyre. A párhuzamos parkolás kérdésköre ugyanakkor már régóta foglalkoztatta az autógyártókat, bőven azelőtt, hogy az előbb említett elektronikus segédek elterjedtek volna.
Már 1951-ben készült egy egy olyan prototípus, amely rendelkezett egy speciális, 5. kerékkel: ez parkoláskor leereszkedett, és a megfelelő irányba begurította a járművet. Sajnos az egészből nem lett semmi: hamar kiderült, hogy a rendszer lassú és körülményes, illetve a megbízhatóságával is akadtak gondok.
Beépített kávéfőző
Vannak olyanok, akik sehol sem tudják nélkülözni kedvenc élénkítőjüket – és ebbe az autó is beletartozik. Alapvetően számukra a megoldást egy megfelelő termosz jelenti, ám volt olyan vállalat, amely ennél tovább ment: autós kávéfőzőt kínált.
A fenti képen is látható megoldás 1959-ben született meg és a Hertella dobta piacra. A 6 vagy 12 voltos kivitelben is elérhető kávéfőzőt a Volkswagen Bogár műszerfalára kellett erősíteni majd ezután bármikor, akár egy lámpánál várakozva is használhatták az autóban ülők. A gyár szerint ideális volt kávé, tea de akár húsleves fogyasztásához is.