Kia XCeed 160 T-GDI (2023) teszt – Crossover újragondolva

Azt biztosan nem mondhatja senki, hogy a Kia flottája ne lenne elég ahhoz, hogy mindenki megtalálja a számára legmegfelelőbbet. Vannak kisebb típusok, kombik és crossoverek is, szóval hiába szorít ki manapság már szinte mindent az SUV mánia, a szalonba besétálva más modelleket is meg lehet csodálni. Mostani tesztalanyunk viszont a népszerűbbek közé tartozik, 2019-es bemutatása után sokan választották, lévén a dél-koreai márka igyekezett mindent kihozni a formából, hogy tekintetvonzó, ergonomikus, időtálló legyen.

Csak finomítottak a formán

Három év telt el, mire a gyártó úgy gondolta, ideje némi ráncfelvarrásnak. A facelift kivitel pedig új első és hátsó lámpákat, átdolgozott hűtőrácsot kapott, plusz technológiai szempontból is előrelépett. Lássuk tehát, hogy milyen a megújult XCeed, amit nekünk 1.6-os turbómotorral sikerült egy héten keresztül tesztelni.

4395 milliméteres hosszúságával az új XCeed tulajdonos teljes joggal gondolhatja, hogy bemerészkedhet a városba. Ez a méretosztály alkalmas is erre, a parkolás sem okozhat gondot, hiszen 10,6 méteres a fordulóköre. Jó hír, hogy a kisebb módosításokkal komolyabb lett az autó eleje. Igaz, nem is könnyű kiszúrni, hogy mikben különbözik az utakon futó eddigi társaitól. A legszembetűnőbb, hogy a ledes első fényszórók immár álló menetfényeket kaptak, ezek jobban passzolnak ide, mint a porschés elődei.

Még mindig kellemes látvány

A hűtőrács méhsejtszerű mintázatát fényes lakkal vonták be, ez kevésbé igéző. Ellenben a lökhárító fiatalosabb, sportosabb lett, ahogy a motorháztető hullámzása is inkább valami különleges erőt sejtet. Szépen nyúlnak hátrafelé a fényórók, innen indul az övvonal egészen a hátsó lámpákig. Nyilván a tesztmodell magasabb, Platinum felszereltségű volt, ezért a króm elemek és a dísztárcsák mindenképpen jót tesznek az összképnek.

Az áramvonalas forma mellé 2650 milliméteres tengelytáv jár, ez már sejteti, hogy táncparkettre ne számítsanak azért a hátul ülők. Igazából négyen kényelmesen el lehet férni és le lehet utazni a viszonylag közeli tengerpartokra is. És még egy kicsit visszatérve a külsőhöz; megosztó volt korábban az első kiadás hátsó lámpája, ezt is átdolgozták. Így már szebb, de átlagosabb lett, cserébe legalább a diffúszorszerű elem jól áll a kocsinak. Szerencsére van hátsó ablaktörlő, hiszen a koszos útról bizony felhordja ide a sarat a kocsi.

Modernebb, digitális beltér

426 literrel gazdálkodhatnak az autóban ülők, ha csomagszállításról van szó, az üléstámlákat ledöntve pedig 1378 literre bővíthető a terület. Ezek nem kiemelkedő értékek, de nem is rosszak. Természetesen vontatni is képes az XCeed, 600 kilogramm a maximális terhelhetőség fékezetlen, 1410 kilogramm pedig fékezett utánfutó esetén.

Ahol még mindenképpen látszik az előrelépés, az a beltér. Főleg technológiai szempontból mondható ez el, a 12,3”-es SuperVision műszeregység digitális kijelzője a legjobbak közé tartozik. Felszereltségtől függően pedig 8 vagy 10,25”-es képernyő jár középre. Utóbbin fut a gyors és könnyedén kiismerhető fedélzeti rendszer, ami csak vezetékesen támogatja az Apple Carplayt és az Android Autót. Cserében 4G-n keresztül szedi az információkat a különböző funkciókhoz.

Ergonómikus, jól felszerelt

Csak dicsérni lehet a gyártót, hogy a digitalizáció nem jelent náluk egyet a túlzottan sok érintőgombbal. A középponti kijelző alatt ugyan ilyeneket találunk, de megfelelő távolságban vannak egymástól. A klímavezérlő panel viszont már fizikai gombsorral kényeztet el, ahogy az ülés- vagy éppen kormányfűtés is így kapcsolható be.

USB-A csatlakozókat kapunk, ha azonban valaki nem kér a kábelekből, akkor a vezetékmentes töltés siethet a segítségére. Csak akkor buknak a mobilos programok ugyebár. Ergonómiai szempontból minden a helyén van, kitapogathatóak a gombok, kényelmesek az ülések. Esetleg a lakkozott elemekből lehetett volna kevesebbet rakni a beltérbe, mert bár elegánsak, nem feltétlenül bírják a port és a használatot.

Dinamikus turbós benzines

De beszéljünk inkább a motorokról. Pontosabban érdemes először tudni, hogy van turbós benzines és plug-in hibrid is a kínálatban. A belépőszintet a 120 T-GDI képviseli a maga egyliteres, háromhengeres erőforrásával. Szerencsére mi nem ezt kaptuk, hanem a 160 T-GDI-t, ami kicsit csalóka névvel hívja fel magára a figyelmet. A szám ugyanis nem a lökettérfogatra utal, mivel 1482 köbcentis, hanem a teljesítményre.

Ami bőven elegendő; 160 lóerő mellé 253 newtonméter jár. Dinamikus, szép járású motor, 9 másodperc alatt löki álló helyzetről százra az autót, a végsebessége pedig papíron 208 km/h. Már ha betartjuk ugye a sebességkorlátokat. A 6 fokozatú manuális váltó jó társ, persze van automata is a kínálatban. Ha valaki nem akar 700 ezer forintot kifizetni, akkor a hagyományos kéziváltóval is jól jár, remekül kapcsolható.

Ügyes futómű, jó vezethetőség

Vezetés közben a kormányzás nem nyúlós, egész jól reagál a mozdulatokra az autó. Persze nem sportkocsi, nem is ilyen szempontok szerint készült. Az elöl hűtött, hátul tömör fékek korrektül fognak, a pedál lenyomásával határozott a fékhatás, a végén sem fogunk bólogatni. A futómű szuper társa a sofőrnek, az első felfüggesztés MacPherson, a hátsó pedig multi-link. Átlagos útszakaszon tartja-tartja a crossovert, igyekszik csillapítani az úthibákat, ráadásul nagyobb kanyarokban sem dől be a kasztni. Bátran lehet tehát vinni a családot a téli síelésre.

Nem csak belül érezhető a technológiai fejlődés, hanem a vezetősegítő rendszereknél is. A teljesség igénye nélkül adott a keresztforgalom figyelés, a sávkövető illetve holttérfigyelő rendszer. Van továbbá vezetőéberség figyelő, navigációalapú adaptív tempomat, veszélyhelyzetre figyelmeztetés vagy vészfék asszisztens is.

Jó fogyasztás és korrekt árazás

Párszáz kilométeres próbautak alatt még csak haverkodik az ember a tesztautókkal, de teljesen nem lehet kiismerni. Éppen ezért a városban mért 8-9 literes fogyasztás biztosan lejjebb vihető, ám még így sem tragikus. Ha viszont valaki inkább alacsonyabb értékeket szeretne látni, akkor országúton az XCeed 5-6 liter között beéri száz kilométeren. Autópályán pedig a kettő között áll meg a műszer, a Budapest-Szeged utat például 6,7 literes átlaggal teljesítette.

Árazás tekintetében pedig a konkurensek alatt érhető el a Kia XCeed. A Silver felszereltségű 120 lóerős belépőmodell 8,9 milliótól indul, Gold esetén pedig 9,6 milliót kell átutalni az importőrnek. Jobb döntés viszont a 160 T-GDI, ami 9,4/10,1 milliót kóstál, a még erősebb 207 T-GDI pedig 11,8 millió forinttól indul.

Ne felejtsük el a plug-int, szemeket eltakarni, egy ilyen autóval hazagurulás előtt minimum 14 millióval leszünk szegényebbek. Persze sok mindennel fel lehet még dobni ezeket az árakat. 190 ezer forint a metálfény, 700 ezer az automata (160 T-GDI Goldtól), 300 ezer a panorámatető. Korrekt ajánlatokkal támad tehát továbbra is a Kia, aminél átlagosan drágábbak a vetélytársak. A 7 év vagy 150 000 kilométeres garancia pedig tovább bővíthető a márkára szavazók számát a jövőben.