Így húzhat csőbe az autód!

Annak, hogy egy autó meghibásodik, sokféle oka lehet. Vannak olyan hibák, amelyek egyértelműek: ha elkopott a fék, nem megfelelő a fékhatás, ha pedig a lengéscsillapító adja fel, akkor elpattog a kerék. De mi a helyzet akkor, ha egy olyan alkatrész okoz problémát amire nem számítunk? 5 gumicsövet mutatunk be, amelyek – bár sok esetben hosszú évekig megbízhatóan teszik a dolgukat –, ha egyszer elhasználódnak, annak komoly meghibásodás lehet a vége.

Hirtelen elmegy az erő?

Turbócső: akinek turbós autója van, annak van ilyen az autójában. Ez az alkatrész a töltőlevegő-hűtő és a turbó között található és feladata, hogy a már lehűtött levegőt a turbóhoz szállítsa. Az  2.0 CDTi Insignia-tulajdonosok bizonyára ismerik is, hiszen a 2013-ig gyártott első generációs középkategóriás autók ismert hibája volt a turbócső kiszakadása.

turbocso.jpg

A gyatra anyaghasználat azt eredményezte, hogy a cső rövid időn belül (akár az autó 1-2 éves korában!) kiszakadt. Az eredmény: eltűnő motorerő, hibajelzés a műszerfalon és fütyülő hang a motortérből. Kiszakadásakor ugyanis elillan a turbónyomás, amitől egy turbós autó „csigalassúvá” válik.

2q01uer.jpg

Az ott bizony masszív olajfolyás

Természetesen nemcsak az Opel Insigniáknál, de minden turbós autónál előfordulhat ilyen meghibásodás. Ha meg akarod előzni, érdemes szemrevételezni a motortérben lévő csövet: ha már olajos vagy repedezett, jobb, ha kicserélteted, mint hogy megvárod, amíg kiszakad és tréleren kell eljuttatnod az autót a szerelőhöz.

Ezért tűnhet el a gáz a klímarendszerből

A klímarendszer több elemből épül fel: áll többek között kompresszorból, kondenzátorból, szárítószűrőből, párologtatóból, levegőbefúvóból, expanziós szelepből és persze csövekből. Az, hogy a rendszer meghibásodik, sokszor épp ez utóbbi, pontosabban utóbbiak egyikének meghibásodására vezethető vissza.

klimacso.jpg

A klímacső feladata a hűtőfolyadék szállítása. A leggyakrabban ennek az elhasználódása okozza a klímarendszer meghibásodását, hiszen ha a cső kilyukad (porózussá válik), a rendszerből elszökik a hűtőközeg, így a légkondicionáló működésképtelenné válik.

0527141434a.jpg

Közel a vég..

Mivel napjainkban egyre összetettebbek a gépkocsikba épített klímarendszerek, ráadásul minden korábbinál többet is használjuk őket, javasolt minden évben ellenőriztetni a klímarendszer csöveit. Ha egy cső elhasználódott, akkor minőségi cserealkatrésszel érdemes pótolni: olyannal, amely jól ellenáll a vegyi anyagoknak, egyúttal pedig precízen illeszkedik. Ezen nem érdemes spórolni, hiszen ha az olcsó klímacső elereszti a hűtőközeget, akkor a rendszert újra fel kell tölteni, ami biztosan többe kerül, mint egy rossz és egy jó minőségű cső közti árkülönbözet.

Megnőtt az üzemanyag-fogyasztás. Miért?

Gyakran a lambdaszondák egyikének elhasználódására tippelnek a szakemberek, ha egy autónak hirtelen megnő a fogyasztása. Pedig előfordulhat, hogy alkatrészek hibátlanul teszik a dolgukat, „pusztán” a kartergázcső tömődött el vagy lyukadt ki. A kartergáz nem más, mint a motor üzeme során, az égéstérből a dugattyúgyűrűk mellett a forgattyús térbe jutó gáz, amely olajgőz és levegő keverékéből áll.

image_zpsdw2lysp9.jpeg

Ha már kint van az olaj, az nem jó jel

Amennyiben a motortérben lévő kartergáz mennyisége megnő, a forgattyúsházban lévő nyomás jelentősen megemelkedik. Azért, hogy a gáz ne a szimeringeken keresztül távozzon, az autógyártók kartergázcsövet építenek a motortérbe, amely visszavezeti a „helyére”, az égéstérbe a gázt.

lg_d4d344b9-224e-4eea-8257-c72bb3ad07f3.jpg

Így néz ki beépítés előtt

Ez a cső leggyakrabban nem külső sérülés, hanem elhasználódás miatt megy tönkre. Mivel a kartergáz jelentős mennyiségű olajgőzt tartalmaz, a cső belsejében ez lerakódik, ettől pedig eldugul. Olyan is előfordulhat, hogy a cső kilyukad, vagy esetleg leszakad – ilyenkor az utastérben üzemanyagszagot érezhetünk, illetve a kicsapódó gáz folyadékká változik, vagyis olajfolt is megjelenhet az autó alatt.  Akárcsak a legtöbb cső, ez sem javítható – ha sérült, esetleg eldugult, cserélni kell.

Hová lett a kiegyenlítő tartályból a víz?

Ahhoz, hogy a motor hűtése megfelelő legyen, elengedhetetlen a hűtőrendszer egyes elemeinek hibátlan működése: akár a ventilátor, a termosztát, a hűtő vagy a hűtőcsövek egyike hibásodik meg, a probléma elégtelen hűtéshez, ezáltal pedig a motor károsodásához vezethet.

teaser-kuehlerschlaeuche-en.jpg

Csak néhány a motortérben lévő vízcsövek közül

Gyakran előfordul, hogy egy pár ezer forintos vízcső meghibásodása több százezer forintos motorkárt okoz: az alkatrész elengedi a hűtőfolyadékot, a tulajdonos nem figyel, így menet közben a motor túlhevül és lehet új motort beépíteni.

bmw_x5_shows_hose_pinhole.jpg

Apró hiba, ami nagy gondot okozhat

Gyakran találkozunk azzal is, hogy valaki egyből megriad, hiszen a kiegyenlítőtartályból eltűnő hűtőfolyadékot hengerfej-problémának tulajdonítja, miközben például a kiegyenlítőtartály előtti vízcső apró lyukán keresztül szivárog a víz. Épp ezért érdemes minden ablakmosó-folyadék betöltésekor egy gyors pillantást vetni a látható helyen lévő vízcsövekre és azok csatlakozásaira: ha valahol folyadékkal vagy lecsapódással találkozunk, irány a szerviz, ki kell cserélni az alkatrészt.

Így jut könnyen kosz a motorba

Bizonyára senkit sem lep meg, hogy a motor nem barátja a szennyeződéseknek: akár porról, pollenről, koromról vagy épp homokról van szó, egyik sem olyan, amely jót tesz, ha bejut az erőforrásba.

1245923.jpg

Ennek kiszűrésére találták ki a légszűrőt, amely időben felfogja a káros részecskéket és csak a tiszta, portól mentes levegőt engedi tovább a motor felé. Ilyenkor az immár tiszta levegő a légtömegmérőn áthaladva folytatja útját a motor felé.

2013-07-14_13_11_55.jpg

Itt bizony bejut a poros levegő

Mindkét cső elhasználódása igen kellemetlen, de különösen az tűnhet fel a tulajdonosnak, ha a légtömegmérő utáni cső adja fel a harcot: ilyenkor fals levegőt szív, amitől erőtlenné válhat a motor. Akármelyik cső is reped meg vagy szakad el, gyorsan cserélni kell, hiszen csak így előzhető meg, hogy szennyeződés jusson a motorba.

Ha eljön a csere ideje

Akármilyen csőről is legyen szó a motortérben, az autó egészséges üzeméhez elengedhetetlen, hogy minőségi terméket használjunk. Ilyenkor tanácsos olyan terméket vásárolni, amely magas minőségű és legalább addig, vagy még hosszabb ideig bírja, mint az előző. Nem győzzük elégszer hangsúlyozni, hogy a fent említett alkatrészek mindegyikéből garanciával árult, ellenőrzött forrásból származó cseredarabot kell vásárolni.

Ilyenkor nyilván felmerül az emberben, hogy mégis milyet?  A választék óriási és sok esetben olyan márkanevekkel találkozhatunk a keresés során, ami elsőre nem hangzik ismerősnek, pedig nem ritkán több évtizede a piacon lévő cég termékéről van szó. Ilyen például a Vierol is, amelynek termékeit VAICO illetve VEMO márkanév alatt találjuk meg az ismert alkatrészkereskedőknél, így a Bárdi Autó kínálatában is. Az 1977-ben alapított Vierol kínálata igen széles, napjainkban 43 ezer cikkszámon gyárt alkatrészeket, amelyek között a számtalan csövet találunk, de vezérlés-készletek és EGR szelepek is elérhetők VAICO vagy VEMO márkanév alatt.