Így csináld: a használtautó eladás és vásárlás lépései

Több felmérés szerint sem most éli virágkorát a használtautó piac. Ettől függetlenül a jelentősen megemelkedett újautó árak miatt sokunknak még mindig az 5-10 éves modellek képezik a potenciális vásárlási lehetőséget. Magyarországon ráadásul a forgalomban lévő autók átlagéletkora 13 évnél is magasabb. Sok különböző típussal foglalkoztunk már mi is. Cikkekben és videókban is bemutattuk, hogy ezeknél mikre kell leginkább figyelni, a jövőben pedig további hasonló tartalmakkal készülünk. Most pedig lássuk, mit kell tennünk, ha eladunk, vagy éppen vásárolunk egy használtautót.

Ha autót veszünk

Ha vásárolunk, akkor egészen addig, ameddig a nevünkre kerül, meglehetősen hosszadalmas és némileg körülményes folyamaton kell végigmenni. Lényegében már az sem egyszerű, hogy megbízható, valóban jó állapotú használt példányt fogjunk ki. Érdemes is elvinni az adott modellt egy erre szakosodott szervizbe, ilyet a Garvisor.com közösségi és ingyenes szervizkereső portálon is találunk. Egy alapos átnézés megéri az átlagosan 15-20 ezer forintos árat, mi is nyugodtabban szelhetjük utána a kilométereket.

Ha pedig sikerül megtalálni négykerekű társunkat, akkor már csak egy megfelelő formátumú adásvételi szerződés szükséges. Körültekintően járjunk el a különböző online található mintákkal, ha nem papír-írószer boltban vásárolunk ilyet. Ha eldöntöttük a vásárlást, akkor jöhet az adásvételi kitöltése az eladóval együtt. Fontos, hogy minden adat helyesen szerepeljen, valamint a tanúk is aláírásukkal igazolják a vásárlást. Ne felejtsük el átvenni a jármű törzskönyvét, valamint forgalmi engedélyét sem.

Ne feledjük a biztosítást!

Lehetőleg az elindulás előtt el kössük meg a kötelező gépjármű felelősségbiztosítást, hiszen az autó nevünkre írásakor is szükség lesz rá. Ha hazafelé történik valami baleset, akkor sincs probléma, még ha biztosítási díj kifizetése csak később is történik majd meg. A biztosítók plusz költséget is felszámolhatnak napidíj, vagy késedelmi díj címen, ha nem az adásvétel napján kötünk biztosítást. Érdemes körültekintően választani, hiszen nem mindig a legolcsóbb lehetőség számít a legjobbnak, ugyanis a drágább ajánlatok bővebb szolgáltatásokat is takarhatnak.

A következő lépés az eredetiségvizsgálat, ahol a megfelelő műhelyben az erre engedéllyel rendelkező személy megvizsgálja az autót. Leellenőrzi az alvázszámát, lefotózza az autót, esetenként rétegvastagságot mér, valamint összeveti az adatokat a rendszerben található információkkal. Ha mindent rendben talál, akkor pedig kibocsátja az igazoló dokumentumot, vagyis a hatósági bizonyítványt, amelyet mindenképpen vigyünk magunkkal a kormányablakba. Emellett legyenek nálunk a személyazonosságot igazoló dokumentumaink, valamint az autó törzskönyve, forgalmi engedélye, illetve a kötelező biztosítást igazoló lap is.

Irány a Kormányablak!

A kormányablakban történő ügyintézési nagyjából 15-30 perc alatt megvan, plusz a várakozási idő. Érdemes online, akár az ügyfélkapu segítségével a Központi Időpontfoglaló Alkalmazással befoglalni az időpontot. Sajnos elég jellemző, hogy legalább 10-20 nappal későbbre lesz csak szabad hely. Ezt a hivatalokban is tudják, így jó eséllyel nem dorgálnak majd minket meg amiatt, hogy kicsúsztunk a 15 napos határidőből. Persze ha lehetséges, igyekezzünk inkább betartani ezt.

Sajnos az átírás nem ingyenes, hiszen ki kell fizetni az új törzskönyvet és a forgalmi engedélyt. Ott van még továbbá a vagyonátruházási illeték, aminek mértéke a jármű teljesítményétől függ. A végösszeget érdemes a helyszínen bankkártyával kiegyenlíteni. Ha a készpénzt választjuk, akkor egy helyszínen kitöltött csekkel kell a legközelebbi postára elszaladnunk, majd utána újra visszatérni az ügyintézőhöz. Ha a kormányablakban sincs probléma, akkor már az új forgalmi engedély lesz a kezünkben. A törzskönyvet később kapjuk meg, ezt a saját lakcímünkre postázzák vagy akár a kormányablakba is bemehetünk átvenni.

Ha eladjuk az autót

Ennél jóval egyszerűbb a helyzet, ha mi vagyunk az eladók. Nem is csak egyszerűbb, kényelmesebb is. Az értékesítést követően ugyanis nincs szükség arra, hogy akár a lakásból is kitegyük a lábunkat, lényegében mindent elintézhetünk online. Jó lenne, ha ez egyszer a vásárlás esetén is így lenne, főleg a videochatek időszakában.

Vegyük azt, hogy eladtuk az autónkat, természetesen az adásvételi szerződést is kitöltöttük. A vevő is megtette ezt, aláírták a tanúk, és megvan a szükséges másolat erről. Ezt követően 8 napon belül be kell jelenteni a vásárlást. A leggyorsabb, ha a Webes ügysegéd weboldalra lépünk, majd legfelül az „Új kérelem, nyilatkozat benyújtása”, illetve a „Jármű” gombra nyomunk.

Az új oldalon pedig szintén felül a „Jármű tulajdonosváltás bejelentés” következik. Az új kérelem kitöltéséhez mindenképpen be kell jelentkeznünk az Ügyfélkapun, a telefonszámon/arcképen keresztül történő azonosítás, vagy az elektronikus személyigazolvány segítségével. A sziszifuszi percek következnek, az első lapon ugyanis ki kell tölteni az eladott jármű rendszámát, alvázszámát, valamint a tulajdonosváltás idejét. Szerencsére elrontani nem tudjuk, ha előbbi kettő nem egyezik vagy nem stimmel, a rendszer ezt jelezni fogja.

Ezután léphetünk is tovább, ahol a tulajdonosok adatait kell megadnunk, valamint az adásvételi szerződést kell feltöltenünk. Alul be kell pipálni, hogy az adatok megegyeznek a szerződésben írtakkal, majd rá kell nyomni a Tovább gombra az ellenőrzéshez. És lényegében ezzel meg is vagyunk.

Amennyiben valami hiba van, akkor a kérelmet elutasíthatják, így érdemes egy-két nappal később ellenőrizni, hogy elbírálták-e a nyilatkozatot. Amennyiben az állapot mellett az látjuk, hogy „lezárva”, akkor rendben vagyunk. A részletes leírás mellett pedig a „A kérelemnek megfelelően, a gépjármű tulajdonjogában történt változás nyilvántartásba lett véve” szöveget látjuk majd. Ezzel végeztünk, mindent megtettünk annak érdekében, hogy volt autónk eladását bejelentsük.