Hyundai IONIQ 5 teszt – A legvagányabb elektromos?

Igen komoly tervei vannak a Hyundainak; 2035-re például megszüntetnék a belsőégésű motorral szerelt autók forgalmazását Európában, 2045-re pedig már a szénsemlegességet is teljesítik. Nyilván ezek még messzi időpontok, de jól mutatja a gyártó elszántságát mostani tesztalanyunk, az IONIQ 5 is. Az IONIQ pedig innentől nem csak egy típus, hanem almárka is, hiszen 2022-ben érkezik a 6-os számú modell, ami egy limuzin lesz, majd 2024-ben a 7-es sorszámú SUV kerül piacra. Az első üdvöske pedig megmutatja, hogy tudnak gondolkodni Koreában, sőt, eljutottak oda, hogy a német autóiparra is óriási veszélyt jelentenek.

Az IONIQ 5 ugyanis megtestesít minden tudást, ami a vállalat rendelkezésére áll; teljesen új a padlólemez, az E-GMP platformot a testvérmárkával együtt használják (KIA EV6), és a jövőben nagy szerep hárulhat erre még a következő típusok bevezetésénél is. Bár mindig szubjektív dolog a külső, egyszerűen azt kell mondani, hogy különleges, merész, markáns vonalakkal rendelkezik az autó, aminek tervezésekor alighanem a dizájnerek szeme előtt lebegett a 70-es években ikonikussá váló Hyundai Pony, de akár a Vissza a jövőbe filmekben használt DeLorean DMC-12 is.

Ez pedig semmit nem von le a négykerekű szépségéből. Egyszerűen fantasztikusan néz ki az eleje, a pixelfényszóróknak is nevezett menetfény morcossá, egyedivé varázsolja, a képeken is látható, hogy mennyire jól mutat élőben. A méretei viszont érdekesek; a 4635 milliméteres hosszúság átlagossá, jól manőverezhetővé teszi, de van két adat, ami mellett még nem lehet elmenni. Az egyik a 3000 milliméteres tengelytáv. Őrület, hogy ezt így meg tudták oldani, ennek köszönhetően tudott nagyon tágas és otthonos lenni a beltér, elöl és hátul is fejedelmi a lábtér. A másik pedig az 1605 milliméteres magasság, ami már majdnem SUV kategória, a hepehupás útszakaszokat is jól mássza a kocsi, mégis csupán 0,28-os az alaktényező, ami kimondottan jónak számít.

Ehhez jótékonyan járulnak hozzá a különleges kialakítású, 19”-es keréktárcsák, plusz elöl van egy elektromosan nyitható és zárható zsalu is. Rendkívül praktikus és átgondolt dolog, hogy a motorháztető alatt egy tárolórekeszt is találunk, ami 27 vagy 54 literes, attól függően, hogy egy- vagy kétmotoros változatban vásároljuk meg az autót. Az IONIQ 5 oldala is egyedi: az autókon strégen keresztbe fut egy vágás, vagyis törésvonal, ami ha a fényben megcsillan, akkor mutatja meg igazán, mennyire fenevad lett ez a modell. A rejtett kilincsek is segítenek az áramvonalasságban, nyitásra ki is ugranak a helyükről egy kicsit, mondjuk még így sem mondhatók teljesen praktikusnak.

A formatervezők fantáziája hátul sem fogyott el, vonzó feneke van az autónak és a pixelszerű menetfény itt is adott, kicsit játékautós a hangulat, pont így az igazi. A kocsi tömege motortól és akkucsomagtól függően 1830 és 2100 kilogramm között alakul, de ami ennél jobb hír, hogy vontatni is tud, a gyengébb verzió 750, az erősebb pedig 1600 kilogrammot tud maga után húzni.

A csomagtartó is elegendő lesz a legtöbb helyzetben, 527 liter alapból és akár 1587 literre is növelhető a hátsó üléstámlák ledöntésével. Sőt, a második sor ülőlapja is mozgatható, ezzel teret nyerhetünk a hátul ülőknek vagy a csomagoknak. Az egyetlen, ami sajnos hiányzik, az az ablaktörlő. Ezt jobb lett volna elrejteni a felső spoiler alá, mert enélkül azért saras vagy havas időben nehézkessé válik majd a kilátás hátrafelé.

A beltér is izgalmas. Nem kérdés, hogy a két darab 12”-es kijelző lesz a legtöbbet használt elem. A kormány mögöttin is rengeteg információ megjelenik, kezdve a hatótávtól a megtett kilométeren keresztül egészen az aktív vezetést segítő asszisztens szolgáltatásokig. Maga a kormány jó fogású, kétágú, kicsit bumfordi, de vannak rajta gombok, amik segítenek a különböző funkciók elérésében. Érdekesség, hogy a kormánykerék jobb alja mögött van egy billenő, olyan, mint az indexkar, ennek a végét kell előre és hátra forgatni ahhoz, hogy megválasszuk a menetirányt, vagy parkoló helyzetbe rakjuk a kocsit. A kézifék megszokást igénylő helyre került, ezt a műszerfal bal oldalán találjuk.

A beltérre jellemző, hogy minőségi, jól átgondolt és kellemes az anyaghasználat (egyedül a kalaptartó zörgött), sőt, rengeteg az újrahasznosított anyag, amely egyre inkább bevált dolog az elektromos autóknál. A fedélzeti rendszer rengeteg menüpontot rejt: először az ember egy labirintusban fogja érezni magát, de szép lassan ki lehet tapasztalni mindent, hogy mi merre található. A szoftver gyors, az Apple CarPlay és az Android Auto vezetékes formában támogatott. A mérnökök két irányt követtek, vannak érintőgombok, például így lehet vezérelni a klímát. Nem vészes, de jobb lenne odanézés nélkül megoldani ezt, csak tapicskolással azért nehéz. Ellenben a legfőbb funkciókhoz azért még maradtak fizikai gombok is, így a navigációt, a multimédiát egy pillanat alatt aktiválhatjuk.

Nem csak a helykínálat királyi, hanem a tárolórekeszek száma is. Könnyedén el tudunk tenni különböző italosdobozokat, egyéb, mindennapos eszközöket akár a középkonzol alá, akár az ajtókba. Sok az USB csatlakozó is, amiből a hátul ülők is kapnak kettőt, hogy tölteni tudják a telefonokat. Az ülések kényelmesek, főleg magasabb felszereltségnél érezhető szinte fotelszerűnek, de az „olcsóbb” alternatívákban ülve sem fog megfájdulni a derekunk. Mondjuk egyhuzamban nem is lehet annyi kilométert menni, hogy ez megtörténjen.

A Hyundai IONIQ 5 ugyanis a WLTP szerint maximum 481 kilométer megtételére képes. Persze ezt sem tudja az összes kivitel, hiszen kétféle akkucsomaggal lehet megvásárolni; 58 kWh-s a kisebb, 72,6 kWh-s a nagyobb, előbbivel inkább szűk 400 kilométerre számíthat a vásárló. Nyilván egyik sem kevés, a tesztút tapasztalatai alapján városban simán hozhatók az adatok, alacsonyabb sebességnél az átlagfogyasztás nem nagyon megy 12-14 kWh fölé. A magasabb kialakítás ellenére az alaktényező alacsony, így országútra is bátran lehet merészkedni, autópályán viszont már 20+ kWh-ra nő az autó éhsége, tehát ha valaki tempósabban közlekedne, a nagyobb akkumulátoros verziót vásárolja meg inkább. A Hyundai még abban is választási lehetőséget nyújt, hogy hátsó- vagy összkerekes modellként is meg lehet rendelni az autót, ennek megfelelően változik a teljesítmény is.

A farmotoros kivitel 170 vagy 218 lóerős, függően attól, melyik akkucsomaggal kérjük. Ha már duplamotorosban gondolkodunk, akkor jelentősen emelkedik a teljesítmény, 235 vagy 306 lóerős lehet kedvencünk, de a legnagyobb különbség a nyomatékban fedezhető fel, 350 kontra 605 newtonméter. Nem semmi. Persze ezek száraz adatok, és azért az elektromos autónál fontos az is, hogy milyen gyorsan lehet tölteni. Nos, az IONIQ 5-öt villámsebesen etethetjük.

Egyfázisról 7,2 kW a maximum, háromfázisú AC töltés esetén pedig 11 kW, ami már elég ahhoz, hogy pár óra alatt teleszívja magát az autót energiával. Otthon azért szánjunk rá egy napot az etetésre. Az SK Innovation cellák nagy világújdonsága viszont DC töltés során érhető tetten, hiszen akár 800V is lehetséges, amire a Hyundai külön szabadalmat védetett le. Így 180-220 kW is elérhető, ami 5 perc alatt 100 kilométernyi hatótávot jelenthet, de a 10-80% is megvan mindössze 18 perc alatt. Jól hangzik, de azért érdemes számolni azzal, hogy az ilyen nagy teljesítményű töltőoszlopokból egyelőre kevés van, főleg Magyarországon, ám legalább biztos lehet a vásárló abban, hogy időtálló autót vásárol meg.

Még mielőtt elmondanánk az árat, két fontos információ; az egyik, hogy a Hyundai újdonsága akár kvázi külső akkumulátorként is használható, tehát üzemeltethető róla fűnyíró, valamilyen lámpa, vagy a lenti kávéfőző is. Logikus megoldás, ilyet már a Honda e-nél is láthattunk, mindenképpen praktikus. A másik a vezethetőség. Az alacsony súlypontnak, valamint az elöl MacPherson, hátul öt lengőkaros futóműnek köszönhetően kényelmes és némileg sportos is az autó. A nagy tengelytáv pedig a stabilitásban segít, tényleg ügyesen lehet gurulni a kocsival, ami bár nem arra való, hogy kitapossuk a lelkét, mégis igen komoly teljesítményre képes, főleg nyomaték terén.

A mosolyt talán az árazás fogja kiegyenesíteni az arcunkon, mert bár nem drágább a Hyundai IONIQ 5, mint a konkurensek, elég kevés magyar pénztárca engedheti meg majd magának. Már az alapváltozat is 15 millió forintba kerül (de itt még van 1,5 milliós állami támogatás, ha óriási szerencsével elérjük), ha viszont Comfort vagy Executive felszereltség felé sandítunk, máris 16-17 millióra ugrik a számla. Ugyanígy emelkedik a végösszeg, ha a nagyobb akkumulátorcsomagot, netán a duplamotoros kivitelt vinnénk haza, nagyjából 22 millió forintba fáj a legjobban felszerelt és legerősebb modell. A konkurensek között említhető a Ford Mustang Mach-E, a KIA EV6 vagy éppen a BMW iX3, egyik sem olcsóbb, viszont vannak kedvezőbb árú alternatívák akár házon belül is, amik bár nem ennyire futurisztikusak külsőleg és nem ennyire előremutatóak töltési technológia terén, mégis képesek nyújtani ezt a hatótávot. Nem könnyű az IONIQ 5 helyzete, az egyszer biztos.

Ezek is érdekelhetnek:

HYUNDAI BAYON 1.2 MPI TESZT – ÚJ MAGASLATOKRA KÉSZEN?

AZ ÉLET IGEN DRÁGA FORRÁSA: SKODA ENYAQ TESZT

HIDROGÉNHAJTÁS, AVAGY AZ ALTERNATÍV JÖVŐ