Honnan jön ez a hang? A leggyakoribb futóműhibák!

Különösen a téli időszakban szaporodik meg a futóműproblémákkal kapcsolatos esetek száma. Mindez nem meglepő: ilyenkor rengeteg kátyú keletkezik az úton, ráadásul a megváltozott látási viszonyok miatt gyakran csak későn válnak észlelhetővé a különféle apróbb akadályok. A futómű károsodása nem csak azért lehet különösen bosszantó, mert akár több napra is kieshet miatta a jármű, de azért is, mert gyakran igen alattomosan, észrevétlenül mennek tönkre a kapcsolódó alkatrészek – ehhez pedig könnyen hozzászokik az ember. Most megmutatjuk a leggyakoribb futóműhibákat.

DE ELŐBB KEZDJÜK AZ ELEJÉN: MI IS A FUTÓMŰ? 

A futómű maga egy rendkívül összetett, egymáshoz szorosan kapcsolódó alkatrészek összessége. Ez felelős azért, hogy az autó kerekei az úton maradjanak és minden helyzetben stabilan irányíthatók legyenek. Egy passzív biztonsági rendszerről van tehát szó, amelynek jó műszaki állapota elengedhetetlen a biztonságos utazáshoz. A futómű szerkezeti felépítését tekintve három kategóriából áll: a kerék és alkatrészeiből, a kerékfelfüggesztés elemeiből, illetve a rugózás részeiből. 

MILYEN TÜNETEI LEHETNEK A FUTÓMŰHIBÁNAK?

Mivel sokféle alkatrészből áll a futómű, ezért nem kell azon meglepődni, hogy az előforduló hibák száma is sokrétű lehet. Különösen azért is érdemes komolyan venni a futómű karbantartását, mert egy alkatrész meghibásodása további alkatrészek elhasználódásához, így pedig romló menetstabilitáshoz vezet. 

KOPOGÓ, ZÖRGŐ HANG, KÜLÖNÖSEN FEKVŐRENDŐRÖN TÖRTÉNŐ ÁTHAJTÁSKOR

A leggyakrabban az ilyen típusú hanghatások mögött egy lengőkar gömbfej vagy szilent állhat. A lengőkaroknak kiemelt szerep jut a futóműben, hiszen ezek határozzák meg annak geometriáját, azaz ha elhasználódnak, nemcsak a menetstabilitás romlik, de fennáll annak a veszélye is, hogy egyenletlenül kopnak a kerekek. 

PATTOGÓ, RECSEGŐ HANG A KORMÁNY TEKERÉSE SORÁN

Ez a jelenség a toronycsapágy meghibásodását jelzi: ezt az alkatrészt gyakorlatilag a lengéscsillapító tetején találjuk, elsődleges szerepe pedig a kormányzás segítése, illetve a rugózás során keletkező erők csillapítása. Abban az esetben, ha a kormány elfordításakor recsegő hangot hallunk, vagy a kormánykerék forgatása nehezebbé válik, szinte biztosan a toronycsapágy meghibásodása áll a jelenség hátterében.

BUGÓ HANG ÉRKEZIK A KEREKEK IRÁNYÁBÓL

Egy kicsi, de mégis rendkívül fontos alkatrész: ez a kerékcsapágy, amely a kerekek mozgását biztosítja. A kerékagy és a kerék közötti kapcsolatért felelős kerékcsapágy meghibásodását a leggyakrabban bugó hang jelzi – ez pedig először csak igen halk, alig észlelhető, később már erős, egyértelműen zavaró zajforrásként jellemezhető. Fontos, hogy a hang a sebesség növekedésével mindig egyre erősebbé válik: a hátterében a tömítés meghibásodása áll: ha víz, vagy más szennyeződés jut be a csapágy belsejébe, általában rövid idő után tönkremegy.

DURVA, ROPOGÓ HANG A FEKVŐRENDŐRÖN, FÉLOLDALASAN ÁLL A JÁRMŰ

Általánosan elmondható, hogy a gépjárművek tekercsrugói igen nagy igénybevételre vannak tervezve, ezért elviekben nem szabadna előfordulni, hogy eltörnek. Az idő azonban nagy úr, ezért sajnos idősebb autóknál bizony gyakran találkozunk rugótöréssel. A meghibásodás történhet anyagfáradás miatt (főleg, ha korábban sokszor túlterhelték a gépjárművet), de akár egy kátyú, vagy valamilyen, a futómű számára óriási terhelést jelentő esemény hatására is. Előfordul, hogy maga a törés egyáltalán nem látványos, az autó látszólag rendben van: ha azonban fekvőrendőrön áthaladva durva, ropogó hangot hallunk, könnyendén fennállhat a rugótörés esélye. Abban az esetben persze, ha a jármű féloldalasan áll vagy terhelés nélkül is feltűnően „ül” az orra vagy a hátsó része, akkor biztosak lehetünk a rugótörésben. 

MENET KÖZBEN INSTABIL A JÁRMŰ, FÉKEZÉSKOR BÓLOGAT

Abban az esetben, ha hirtelen fékezés után hosszú ideig bólogat a jármű, egyértelműen a lengéscsillapító meghibásodásával állunk szemben. De akkor is gond lehet a lengéscsillapítóval, ha menet közben a jármű instabillá válik: mivel az alkatrész már nem csillapít megfelelően, a kerekek pattogni kezdenek. Azt pedig nem nehéz kitalálni, hogy a levegőben lévő abroncsot viszonylag nehéz irányítani – magyarul ez a hiba balesetveszélyes és ilyenkor párban, az adott tengelyen mindkét oldali lengéscsillapítót cserélni kell. 

Ugyanakkor nem pusztán a lengéscsillapító hibája miatt vállhat instabillá egy autó viselkedése: előfordulhat, hogy a stabilizátorrúd elfáradása miatt romlik a menetbiztonság. Ez az alkatrész köti össze a futómű két oldalát egymással, ezáltal irányváltások során a terhelés nemcsak az egyik oldalon éri a futóművet, hanem a két oldal között eloszlik. Ez növeli a stabilitást, tehát a jármű jobban irányíthatóvá válik. A leggyakrabban nem is maga a fém rúd megy tönkre, hanem a szilentjei használódnak el, miután ezek nem tartanak megfelelően, lógni kezdenek, ezáltal pedig kopogó hangot hallhatunk. 

MEGNŐ A KORMÁNY HOLTJÁTÉKA

Sokszor természetesnek vesszük, hogy a kormány megmozdítására a jármű azonnal reagál, pedig ez is a jól működő alkatrészeknek köszönhető, elsősorban a külső kormányösszekötő rúdnak. Ez az alkatrész egy gömbfej segítségével köti össze a futóművet a kormánymechanikával, illetve a belső kormányrúddal. Ha a gömbfej porvédő burkolata megsérül, víz vagy más szennyeződés juthat az alkatrészbe, ez pedig rövid idő alatt tönkreteheti.

A legjellemzőbb tünet a már említett holtjáték megnövekedése, illetve kopogó hang is megjelenik. Hasonló tünetet okoz az említett belső összekötő rúd vagy más néven axiális csukló meghibásodása is. Itt is a porvédő sérülése és az általa bejutó szennyeződés okozza a problémát, a belső részen lévő csukló elkopik és erőteljes kotyogó, kopogó hanggal jelzi a csere szükségességét. Fontos megjegyezni, hogy e két alkatrész cseréje után mindenképp szükséges ellenőrizni, illetve újra beállítani az első futóművet, különben rövid időn belül újra a szerelőnél vagy a gumisnál fogunk sorban állni javításra.

A futómű megfelelő állapota tehát kiemelten fontos. Ha valami elkopik, elhasználódik, minden esetben vásárolj minőségi, megbízható alkatrészt, amellyel megőrizheted autód műszaki színvonalát. A Bárdi Autó kínálatában megtalálható KYB (Kayaba) alkatrészek ezt nyújtják: a japán vállalat többek között lengéscsillapítók, rugók, toronycsapágyak gyártásával foglalkozik, napjainkban pedig Európa egyik vezető futóműalkatrész-gyártója.