Sorozatunkat folytatva most egy igazi klasszikus mozifilm, a Szellemírtók autóját vesszük kicsit górcső alá. A Szellemírtók című filmet 1984-ben mutatták be a mozikban és nagy sikert aratott, máig népes rajongótábora van. A többek között Bill Murray és Dan Aykroyd főszereplésével készült műben mindenféle veszélyes szellemek ellen küzdenek. Az elsőre ijesztően hangzó történetet vígjátékszerű köntösbe csomagolták, így bőven eleget nevethetünk is a filmvásznon látottakon. Persze mi most nem elsősorban a sztorival, hanem az abban szereplő autóval foglalkozunk. Lássuk, milyen járművet használtak a szellemírtók!
Az Ecto-1 névre keresztelt különleges autó szerepére eredetileg egy 1975-ös évjáratú Cadillac-et szemeltek ki. Végül a forgatókönyvet átírták és a mozikban is látható filmen egy 1959-es Cadillac lett a Szellemírtók négykerekű társa. Na de nem is akármilyen Cadillac! Ez ugyanis egy Miller-Meteor néven futó speciális modell, amelyet nem a Cadillac gyártott. Mindössze 400 példányban készült, melyek közül kettőt használtak a forgatásokhoz, és ma már igazi kincsnek számít egy jó állapotú darab.
A Miller-Meteor egy egyedi karosszériákat gyártó cég volt. Eredetileg Meteor Motor Car Company néven üzemeltek az amerikai Piqua városában. 1954-ben a Wayne Works felvásárolta a céget, majd 1956-ban az A.J. Miller autóépítő cég is a tulajdonukba került. Ez utóbbi vállalat halottaskocsikra és mentőautókra specializálódott. A két céget végül egyesítették és létrehozták a Miller-Meteor részleget a Wayne vállalaton belül. Maga a Wayne Corporation számos átalakulás és tulajdonosi változások után 1995-ben szűnt meg végleg.
Az Ecto-1 is ilyen volt, hiszen a Cadillac maga nem készített kombi karosszériát azokban az években. Sőt, nem csak a kombi karosszéria, hanem a láthatóan alaposan megnyújtott tengelytáv is egyedi. Egyébként sem aprócska járműről van szó, hiszen 6,4 méter hosszú, 2,13 méter széles autóról beszélünk. Mindezt megkoronázza a kb. 3,5 tonnás(!) önsúly társul, na meg persze a gigantikus fecskefarkak a farrészen. Ezt a gigantikus testet nem könnyű mozgatni, de a 6,3 literes V8-as motor 320 lóereje azért elegendőnek bizonyult hozzá. Természetesen a filmben lévő változat a normál Miller-Meteor változatokhoz képes is módosított volt.
A filmbéli autó megjelenését Stephen Dane tervezte meg, aki a szellemírtók számos eszközét is megálmodta. Gyakorlatilag minden ikonikus kütyü és dekoráció neki köszönhető a filmben. Érdekes, hogy az Ecto-1-est sokszor a Batman filmek Batmobiljával emlegetik egy szinten. Ráadásul Dan Aykroyd eredeti elképzelése szerint egy teljesen fekete jármű lett volna, lila színű kiegészítőkkel és dekorációkkal. Ám a filmnek számos jelenete éjszaka, sötétben játszódik, ezért döntöttek végül a fehér-piros színvilág mellett.
Már említettük, hogy két példányt használtak a filmben, ebből az egyik csak akkor bukkan fel, amikor épp javítás vagy újjáépítés alatt volt. A teljesen felszerelt Ecto-1 a Szellemírtók 2. részében is felbukkan, illetve kissé leharcolt állapotban a 2021-es Afterlife alcímű filmben is. A forgatás során elhanyagolták az autó karbantartását, így az le is robbant. Mindezt a Brooklyn híd kellős közepén, ami komoly forgalmi dugót okozott, és vaskos büntetést kellett fizetni a stábnak. A film megjelenése után többen látták az autót a New York-i forgalomban az egyik főszereplővel a volánnál. Ez olyan döbbenetet keltett, hogy több baleset is okozott.
Sorozatunk hamarosan tovább folytatódik, melyben újabb érdekes autók részleteit és kulisszatitkait tárjuk fel. Tartsatok velünk a következő részben is!