Ezek a futómű hibák okozzák a gumiabroncsok kopását!

Köztudott, hogy a gumiabroncsok is az autónk kopó alkatrészei közé tartoznak. Azonban az már nem mindegy, mennyi idő után jön el a csere ideje, ráadásul a túl korai kopást sok esetben a futómű problémája okozza. Bemutatjuk azokat a jellegzetes gumikopás fajtákat, melyek a futómű kisebb-nagyobb meghibásodására utalnak. A gumikopáson felül más problémákat is okozhat a futómű alkatrészeiben keletkező meghibásodás, ezekből is a legjellemzőbb a lengéscsillapítók és az ehhez köthető egyéb alkatrészek problémái. Ezekre is mutatunk példákat jelen cikkünkben.

Közép kopás

Ezt a mintázatot elsősorban a gumi túlfújása okozza. Fontos, hogy mindig pontosan állítsuk be az abroncsok nyomását! Általában egy normál és egy teljes terheléshez való értéket adnak meg a gyártók, utóbbit tényleg csak akkor alkalmazzuk, ha kifejezetten nagy terheléssel közlekedünk. Ugyanilyen kopást okozhat az is, ha a felnin az előírtnál szélesebb gumit használnak.

Váll kopás

Ennél a kopásnak a túlzottan alacsony guminyomás az elsődleges okozója. A gumi két szélén megjelenő extra kopás még abból is eredhet, hogy túlzottan keskeny abroncsokkal használjuk az autónkat.

Kerékdőlési kopás

A kerékdőlés határozza meg, hogy a gumi pontosan függőlegesen érintkezzen a futófelülettel. Ha túlzottan negatív a dőlés mértéke, akkor az abroncs belső, míg a túlságosan pozitív értékre állított dőlés a külső felületén okoz jelentős mértékű kopást. Egy gyenge, törött, illetve nem megfelelő rugó is ugyanilyen problémát okozhat.

Féknyomok/lapos kopás

A gumi útfelületen való csúszása esetén a mintázat egy helyen jelentősen megkopik. Ezt főleg az erőteljes fékezéskor blokkoló abroncs okozza (ABS nélküli autóknál), de a hibásan működő, beragadó fék is lehet a háttérben. Lapos kopást okozhat még az is, ha a gumi túl sokat áll olajban, üzemanyagban vagy egyéb vegyszerben, valamint, ha a belső rétegei elmozdultak.

Csipkézett kopás

Ha a futófelületen mélyedések vagy csipkéződés látható, az meglazult, kopott, esetleg elgörbült futómű alkatrészekre utal. Ugyancsak ilyen jelenséget okoz a kopott lengéscsillapítók, és a kerekek, féktárcsák kiegyensúlyozatlansága is.

Fűrészfogas kopás

Szintén hibásan beállított futóműre utal a fűrészfogas gumikopás. Ez esetben a kerekek összetartása, tehát az autó középvonalával való párhuzamossága a probléma forrása. Ha az összetartás túlzottan eltér a gyári értékektől, akkor fűrészfogakra emlékeztető kopási minta jelenik meg az abroncs futófelületén.

Nagy sebességű sorjázódás

Ezt a fajta kopási jelenséget elsősorban a túlzottan agresszív vezetési stílus okozza. Megoldást jelenthet egy nagyteljesítményű vagy megerősített, keményebb oldalfalú gumiabroncs használata is. Mindazonáltal érdemes ellenőrizni a keresztstabilizátor kapcsolódásait, illetve a rugókat.

Ütésekből vagy helytelen használatból eredő sérülések

A lengéscsillapítón keletkező horpadások, kisebb-nagyobb elgörbülések olyan erőhatásokra vezethetők vissza, amelyek a tervezési értékeken túlmutatnak. Ilyen bekövetkezhet terepen vagy más helyzetben is, például az autó egy nagy ugratást követően földet ér vagy nagyméretű kőnek, padkának ütközik nagy sebességgel. Jobb esetben ez a dugattyúrúd elhajlását okozza, rosszabb esetben a teljes lengéscsillapító meghajlik, eltörhetnek a felfüggesztési pontok, tehát súlyosan károsodhat a futómű.

Sérült szilentek

A lengéscsillapítók bekötési pontjainál megtalálható szilentek sérülései elsősorban túlterhelésre vezethetők vissza. Ilyenkor a gumielem szétreped, szétnyílik, akár ki is eshet a helyéről. Ilyen esetben azonnali cserére van szükség, mert a további használat akár a bekötési pont töréséhez vezethet, ami balesetveszélyes.

Légrugók sérülése

Elsősorban prémium autóknál találkozhatunk a légrugókkal, melyeknél a külső gumiborításon keletkező repedés okozhat bajt. Ilyenkor a rendszerből a levegő elszökik és üzemképtelenné válik a rugóegység és a teljes légrugó rendszer is.

Toronyszilent, toronycsapágy okozta meghibásodások

Bár önálló alkatrész, de a toronycsapágy és toronyszilent nagyon fontos szerepet töltenek be a lengéscsillapítók megfelelő működésében is. Meghibásodásukra utal az elnehezedő kormányzás (kétcsöves lengéscsillapítóknál a fenékszelep elmozdulása is okozhat ilyet), a kanyarodáskor hallható nyekergő, ropogó hang. Bizonyos esetekben a toronycsapágyak berohadása miatt a lengéscsillapítók átszakíthatják a felső bekötési pontot, jelentős kárt okozva ezzel.

Porvédők, ütközők miatti hibajelenségek

Az ütközők és porvédők ugyancsak jelentős szerepet töltenek be a lengéscsillapítóknál. Ez a két alkatrész akadályozza meg a víz, sár bejutását, valamint nagyobb berugózásnál csillapítják a felütközés okozta erőhatásokat. Ha sérül a porvédő, a szennyeződések hatására olajfolyás léphet fel. A sérült ütköző pedig nem lesz képes kellően tompítani a felütközés erejét, ezáltal jelentősen megnő a lengéscsillapító és a hozzá kapcsolódó alkatrészek terhelésének és sérülésének veszélye.

Ellenőriztesd autód futóművét évente legalább egyszer, hogy megelőzd a hibás vagy sérült alkatrészek okozta problémákat! A Monroe minőségi lengéscsillapítóinak és futómű alkatrészeinek teljes választéka elérhető a Bárdi Autó kínálatában!

Ezek is érdekelhetnek:

HONNAN JÖN EZ A HANG? A LEGGYAKORIBB FUTÓMŰHIBÁK!

6 MEGLEPŐ DOLOG, AMIBŐL TUDHATOD, HOGY ROSSZ A LENGÉSCSILLAPÍTÓD

ÍGY NÖVELD MEG A TURBÓD ÉLETTARTAMÁT!