Erre figyelj, ha vezérműszíj-csere előtt állsz!

A vezérléscsere az egyik legfontosabb karbantartási feladatok közé tartozik: ha elmarad, azzal autónk motorjának épségét kockáztatjuk. Korábban már szót ejtettünk arról, mi a vezérműszíj feladata és miért kell megadott időközönként kicserélni.

Egy szakszerű vezérléscsere ugyanakkor nem pusztán a szíj lecserélését jelenti: a további segédberendezésekből is újra van szükség.

Görgők /feszítők

A vezérműszíj feszességét és elvezetését az autógyártók görgők segítségével oldják meg. Az adott motor felépítésétől függően 1, de akár 6-8 darabot is találunk belőlük.  Cseréjük legalább annyira fontos, mint a szíjé: általánosan elmondható, hogy egy-egy görgő élettartamát a szíjéval azonos időre tervezik.

1_how_to_tell_if_a_timing_belt_tensioner_is_bad_image_of_a_timing_belt_and_tensioner.jpeg

Magyarul, ha ezt spórolásból kihagyjuk, azzal azt kockáztatjuk, hogy a túlhasznált görgő megragad: ilyenkor ha nem is azonnal, de rövidesen várható a szíj szakadása. A beállt görgő ugyanis nagymértékben koptatja a vezérműszíjat, a szíjszakadások többségéért is ez felel.

Vízpumpa

Sajnos gyakran tapasztaljuk, hogy egy vezérléscsere során kimarad az új vízpumpa beépítése: ugyan bizonyos típusoknál a vízpumpa hajtását nem a vezérmű-, hanem a hosszbordás szíj végzi, cseréje így is nagyon fontos! Akárcsak a görgőket, úgy a vízpumpát is a szíjéval azonos élettartamra tervezik. Mivel a vízpumpa forgását is csapágyak biztosítják, ezért a görgőkhöz hasonlóan itt is előfordulhat, hogy az alkatrész beáll, megragad.

funktion-und-aufgabe-einer-wasserpumpe-im-fahrzeug-825x510.jpg

Amíg azonban a görgők esetén az autó még ideig-óráig működőképes maradhat, ha a vízpumpa megáll, a szíj gyakorlatilag azonnal elszakad. Ha szerencsénk van és a vízpumpa hajtását a hosszbordás szíj végzi, úgy komoly motorkár nélkül is megúszhatjuk. Ha nincs, akkor jöhet egy drága motorfelújítás. Érdekesség, hogy a vízpumpa elhalálozását a szíjcsere csak fokozhatja: az új, feszesebb szíj néhány héten belül tönkre teheti a koros alkatrészt. De nem kell ahhoz feltétlenül teljesen megállnia egy vízpumpának, hogy gondot okozzon: ha elfárad a tömítése, rajta keresztül szivároghat a hűtőfolyadék.

Csavarok

Szerencsére a legtöbb vezérműszíj-készlet tartalmazza a szükséges csavarokat, azonban így is előfordulhat, hogy bizonyos csavar – például ez lehet egy, a már fentebb említett vízpumpáé- hiányzik a készletből: ilyenkor ajánlott a régi, elhasznált helyett újat vásárolni.

diag_3cgx.png

A szíjhajtás biztos működésében rengeteg csavar is részt vesz. Ellenőrizzük, hogy a vezérműszíj-készlet tartalmaz-e mindent, amit cserélni kell. 

Ha az ugyanis pont az elöregedett alkatrész hibája miatt mozdul el egy görgő vagy akár a vízpumpa, az azonnal súlyos motorkárt okozhat. A megfelelő gyári csavar egy egyszerű online alvázszám-alapú kereséssel kikereshető és megrendelhető – beszerezni tehát nem nagy dolog, de figyelni kell rá, hogy biztosan megvásároljuk.

Változó szelepvezérlés alkatrészei

Az elmúlt 5-10 évben  gyakorlatilag teljesen természetessé vált, hogy egy piacra kerülő autó rendelkezik változó szelepvezérléssel: ennek a feladata, hogy fordulatszám függvényében szabályozza a szelepek nyitását-zárását. Mivel magasabb fordulaton a motor több levegőt igényel, ezért a változó szelepvezérlés a motor fordulatszámának megfelelően változtatja a szelepnyitások szögét illetve mértékét. Ezáltal a motor optimális fordulatszáma lényegesen szélesebb, mint a hagyományos típusoknál.

4a_pulley.jpg

Jobbra egy hagyományos, balra pedig egy VVT bordáskerék – utóbbit a vezérléssel együtt ajánlott cserélni

Azokban az autókban, ahol a szelepvezérlés folyamatosan állítható, a leggyakrabban szolenoid szelepet, illetve “okoskerékként” emlegetett, vezérműtengely bordáskereket találunk – ezekből lehet egy-egy, de olyan autóknál ahol szívó-, illetve kipufogóoldalon is történik állítás, mindkettőből két darabot építenek be. Kevés szó esik azonban arról, hogy igen gyakran ezeket az alkatrészeket is egy vezérlés-ciklusra tervezik: magyarul, nem elég pusztán a szíjat és a megszokott alkatrészeket cserélni, ezekből is újat kell vásárolni. Áruk viszont igen borsos, így könnyen belefuthat abba az átlagos autóvásárló, hogy az egyszerű „szívóbenzines” autójánál 2-300 ezer forintra rúg a vezérlés cseréje: elég csak a korábban általunk már részletesen bemutatott Opel Astra H 1.6-os motorjára gondolni, de ilyen például a közkedvelt Ford Focus 2 116 lóerős erőforrása is.– a sor pedig bőven folytatható.

Hosszbordás szíj

Klímakompresszor, szervoszivattyú, nagy teljesítményű generátor – csak három, azok közül az alkatrészek közül, amelyek igénybe veszik a hosszbordás szíjat. Bizony, az elmúlt évtizedekben jelentősen megnőtt a segédberendezések száma autóinkban, ezek pedig fokozott terhelést jelentenek a szíjhajtásnak.

Épp ezért érdemes a vezérműszíj cseréjével egy időben a hosszbordás szíjat és annak szíjfeszítőjét is újra cserélni. Már csak azért is, mert ahogyan például a gumiabroncsok, úgy a szíjak is öregednek.  Ez azt jelenti, hogy egy 8-10 éves szíj már nem olyan rugalmas, mint újkorában, nem véletlen, hogy az autógyártók a kilométerfutás mellett évet is megadnak a szíj élettartamának. Ez egyaránt igaz a hosszbordás- és a vezérműszíjra is: többek között ezért is érdemes megbízható, forgalmas helyről vásárolni, hiszen nem mindegy, hogy a frissen vásárolt szíj 5 éve pihent egy raktárban vagy a közelmúltban gyártották le és adták el neked.

800x553_counterfeit_2019_mv-belt_group.jpg

Akárcsak a vezérműszíjból, úgy a hosszbordás szíjból is ajánlott minőségi, az autónkhoz illeszkedő szíjat vásárolni. A Gates kínálatában szinte minden autótípushoz elérhető a megfelelő termék. 

Ez különösen azoknál az autóknál jelent problémát, ahol nagyon hosszú a szíjak megadott élettartama: 7-10 éves csereperiódus esetén egyáltalán nem mindegy, hogy a túltárolt szíjjal már nem bírja ki a következő időszakot, vagy gond nélkül használhatjuk autónk. Apropó élettartam: ha már vásárolsz, figyelj arra, hogy a szíj csomagolása sértetlen legyen, ha ugyanis egy bepróbált darabot próbálnak meg eladni neked, fennáll a veszélye, hogy a szerelés során olajos kézzel fogták meg. Ez pedig károsítja a szíjat, később előfordulhat, hogy az olajos résznél szakad el.

Bár az elszakadó hosszbordás szíj messze nem csinál akkora kárt, mint a vezérműszíj szakadása, azért így is tud kellemetlenséget okozni: elég csak arra gondolni, ha az éjszaka közepén töltés nélkül kell messziről hazajutni.

 A cikk a Bárdi Autó támogatásával készült el.