Erre figyelj, ha második generációs Hyundai i30-ast (2012-2017) vásárolsz!

A Hyundai, mint autógyártó története egészen régre nyúlik vissza. Európában viszont a 2000-es évek elején kezdtek komolyabb offenzívába. Akkor még a SUV kifejezést se ismertük, ellenben a kompakt, alsó-középkategóriás autók tették ki az eladások jelentős részét. Nem véletlen, hogy a koreaiak is ebben a kategóriában indították útnak a Kia Ceedet és testvérmodelljét, a Hyundai i30-ast. Utóbbiból 2012-ben jelent meg a második generáció, erről a típusról szól jelen cikkünk. Az alábbi videóban egy 2013-as évjáratú, 1,4-es benzines, kézi váltós, keveset futott, szép példányt ismerhettek meg.

Az első generációnál nem sok figyelmet kapott a formaterv, ám másodjára látványosan átalakult az autó. Sok íves vonal, domborítások, az összhatás jóval modernebb lett és a mai napig sem tűnik öregnek az összkép. Itt már megjelent a hatszögletű hűtőmaszk, először csak keretként, a ráncfelvarrás után pedig tényleges rácsként is. Ez később a Hyundai egyik védjegyévé vált, a mai modelleken is ezt látjuk. Szép vonalúak a fényszórók és a hátsó lámpák, melyeket hosszan elnyújtott formájú búrák fedik. Jó pont, hogy a sima halogén lámpákhoz is kapunk statikus kanyarfényszórót, ez sötétebb helyen remek segítség. Az ajtókra is került egy él, amely végigfut az autó oldalán.

Forrás: Bárdi Autó

A legidősebb második generációs i30-asok éppen betöltik a tizedik évüket, így a korrózió veszélye igen csekély. Van néhány kényesebb pont, amit érdemes szemügyre venni. Ezek a csomagtérajtó alsó része és a motorháztető, utóbbinál a kavicsfelverődés lehet gond. A fényezés minősége kissé gyenge, könnyen találkozhatunk leváló lakkréteggel. Wax vagy más típusú fényezésvédő használatával megelőzhetjük ezt a problémát. Az autó részletes állapotáról ezúttal is egy megbízható szakműhely segítségével kaphatunk képet. Ebben segít a Garvisor.com közösségi szervizkereső és értékelő oldal, ahol csupán pár kattintás után láthatjuk a megfelelő szervizeket. Modern autóhoz illően a második generációs i30 biztonságosnak számít. Megjelenésekor ötcsillagos minősítéssel zárta a törésteszteket, alapfelszerelés a hat légzsák és az ESP is.

Forrás: Bárdi Autó

Elsőként ötajtós, majd kombi karosszériával került piacra, 2013-ban pedig megjelent a háromajtós változat is. Eltérő lökhárítója és ívesebb ablakvonala sportosabb összhatású az ötajtóshoz képest. Családoknak feltétlen ajánlott a kombi, amely alaphelyzetben is 528 literes, ledöntött ülésekkel 1642 literes csomagteret kínál. A 3 és az 5 ajtós esetében 378 liter jutott az ülések mögé, és minden esetben osztott hátsó támla segíti a bővítést. Ráadásul a kombinál a padló alatti rekeszekbe is pakolhatunk, elég nagy az ajtónyílás és alacsony a rakodóperem is. Az utastérben is akadnak tárolók, a középkonzol elején elfér a mobilunk, és még a könyöklő alatt is van rekesz.

Forrás: Bárdi Autó

Nem változott a tengelytáv az elődjéhez képest, ezzel együtt a helykínálat elég korrekt, elöl és hátul is jól el lehet férni. Maga a műszerfal még kicsit magán hordozza az ázsiai formavilágot. A kezelhetőség és az ergonómia azonban teljesen rendben van. Nincs hiány gombokból és kapcsolókból, ezek viszont könnyen és egyértelműen használhatók. Gyorsan belakható az i30-as, jó minőségűek a burkolatok, kárpitok, akárcsak az összeszerelés. A műanyag felületek kemények, de elég tartósak, az ezüst dekorbetétek oldják a szürkeséget.

Forrás: Bárdi Autó

A második generációs i30 felszereltsége elég sok tételt tartalmazhat, attól függően, hogy milyen kivitelt választunk. A saját kategóriájában akkoriban ritkaságnak számító kormányfűtéssel is találkozhatunk. Ezen felül bi-xenon fényszórók, teljes bőrkárpitozás, elektromos vezetőülés, panoráma üvegtető, kétzónás digitális klíma és sok más is került bele. Vezetés közben sem tartogat meglepetéseket az autó. Nincsenek kiugró gyengeségek vagy erősségek, minden természetesen és jól működik. A futómű, a kormány, a fék tisztességgel ellátják a feladatukat, otthonos és kellemes vezetni.

Forrás: Bárdi Autó

Az i30-as motorháztetője alatt szívó és turbós benzinesek, illetve szintén turbós dízelek dolgoznak. Alapmotornak az 1,4 literes, szívó benzineset tekinthetjük, amely 100 lóerejével nem tépi fel az aszfaltot. Ugyanakkor elfogadható dinamikával, 1-2 személlyel még autópályán is eljárhatunk vele. Ez már egy teljesen más motorcsalád, mint az első generációban lévő, így az ottani típushibák is eltűntek. Az 1,6-os, 120 lovas változattal együtt egyszerű felépítésűek, de utóbbi jobban ajánlott rendszeres autópályás használathoz is. Létezik még egy GDI jelölésű 1,6-os benzines erőforrás is, ez viszont közvetlen befecskendezéses, eltérő konstrukció a másik kettőhöz képest.

Ahogy minden ilyen technológiájú motornál, úgy a GDI-nél sem ússzuk meg a szelepekre és a szívócsőben lerakódó kokszosodást. Ez városi használattal fokozottabban és hamarabb jelentkezik, de más probléma is jelentkezhet. A lerakódások bejuthatnak az égéstérbe, ami a hengerfal sérülését idézheti elő vagy a kipufogón tovább haladva a katalizátort is eltömíthetik. Alapáron minden motor hatfokozatú manuális váltót kap, itt magasabb futásteljesítménynél elkerülhetetlen a kuplung cseréje. A minőségi és hosszútávon is tartós megoldáshoz válasszuk a japán Aisin kuplung szettjét. Ezt kedvező ára mellett azonnal, készletről megvásárolhatjuk a Bárdi Autó webshopjában és kirendeltségein.

Mindegyik benzinmotor egyformán láncos vezérléssel és változó szelepvezérléssel rendelkezik. Ez önmagában nem gond, de erősen ajánlott a gyári 30 ezres olajcsere periódust elfelejteni. Helyette 10-15 ezer kilométerenként vagy évente cseréljük le a kenőanyagot, ezzel jelentősen csökkentve a későbbi gondokat. Használjunk minőségi és az előírt specifikációkat teljesítő motorolajat, a vezérműlánc ugyanis érzékeny erre. Az 1.6 GDI motor esetén előforduló hiba a vezérműtengely jeladónál megjelenő olajszivárgás. A jeladó cseréjével ez orvosolható, melyhez a kizárólag a Bárdi Autónál kapható Würtemberg holtpont jeladó ideális választás. A kiváló minőségű, megbízható működésű alkatrészt kiemelkedő, 3 év gyártói garanciával, azonnal, polcról vásárolhatjuk meg.

Forrás: Bárdi Autó

Dízelből a hengerűrtartalom a benzinesekével azonos, tehát 1,4 és 1,6 literes motorokról beszélhetünk. A kisebbik, 90 lóerős változat nem egy sportos erőforrás, de rendkívül alacsony fogyasztása mellett ezt elnézhetjük neki. A céges, flottás autók jelentős részében ilyen motort találunk, de a nagyobb, 110, 128 és (automata váltóval) 136 lóerővel készült 1,6-osból is bőven válogathatunk. Ezek már dinamikusabbak az 1,4-esnél és fogyasztásban szinte alig van különbség. Két tipikus hibaforrásra mindenképp figyeljünk oda a dízelek esetében.

Forrás: Bárdi Autó

Külön jó pont, hogy ezekben a dízelekben még nincs kettőstömegű lendkerék, de a részecskeszűrő okozhat kellemetlenségeket. A városi használatot viszonylag jól viseli, cserében elég sűrűn indul el a regenerálási folyamat. Ilyenkor ne állítsuk le az autót, megszakítva ezzel a folyamatot. Még hasznosabb, ha autópályán, magas fordulaton kicsit megfuttatjuk. Az 1,6-osoknál a felvillanó motorhiba-jelzőfény fő oka az üzemanyagszűrő. Akár 30-40 ezer km alatt is eltömődhet, emiatt érdemes rendszeresen cserélni. Keveset futott, még gyári fékekkel szerelt autóknál lehet gond, hogy fékezésnél rázkódik, szitál a kormány. Az ok a nem megfelelő minőségű, elvetemedő féktárcsa, a probléma csere után megszűnik.

Forrás: Bárdi Autó

A második generációs Hyundai i30 egy igazán kellemes autó. Nem nyújt semmi rendkívülit, viszont számottevő negatívumai sincsenek. A költséges és súlyosabb típushibák alapvetően elkerülik ezt a modellt. Kellemes, jól használható autó, amelyet annak idején 5 év teljeskörű garanciával árult a gyártó. Használtan a cikk írásakor egy ilyen i30-as megvételére legalább 2-2,5 millió forintot kell összekészíteni. Ennyiért leginkább dízelmotort és 200 ezer km vagy afeletti futásteljesítményt kapunk. 2,5 milliótól már egyre több benzines bukkan fel a kínálatban, a legfiatalabb, nagyon felszerelt, keveset futott példányok ára akár az 5 millió forintot is elérheti.