Erre figyelj, ha Ford Focus 2-t vásárolsz

Ha ma valakinek azt mondjuk, Ford Focus, nagy esély van rá, hogy egyből a 2. generációra gondol. Mindez nem meglepő, a típus elképesztő népszerűségnek örvendett hazánkban, volt időszak, hogy az újautó-eladásokat is vezette. Ennek megfelelően szép számmal válogathatunk az elérhető használt példányok között, de azért nem árt résen lenni. Mostani írásunkban megmutatjuk, hogy mire kell figyelni, mik az autó típushibái és melyek azok a motorverziók, amelyek a legkisebb kockázatot jelentik.

A legfontosabb hibák érdekelnek? Akkor nézd meg a fenti videót! 

2004-2007-1_1200.jpg

Miért érdemes Focus 2-t választani?

A korabeli kategóriatársakhoz mérten tágas utastér, az egyszerű szerelhetőség és a széles alkatrészkínálat az, ami egyértelműen a Focus második generációjának legerősebb előnyei közé tartozik. De említhetjük még a kiváló vezethetőséget, a széles extralistát és a szerintünk jól sikerült, a mai napig fiatalos formát is.

focus.png

Hogyan álljunk neki a keresésnek?

Elsősorban az a legfontosabb, hogy eldöntsük, mit szeretnénk: van 3 és 5 ajtós, kombi, szedán és kabrió is, illetve egyterű is, hiszen a C-Max is ennek a típusnak az alapjára épül.  Ha már megvan, milyen kivitelt szeretnénk, jöhet a körülbelüli extralista összeállítása.

ford-focus_tdci_5door_european_version-2004-1280-03.jpg

Íme egy frissítés előtti, 2004-07 között gyártott példány

ford-focus_european_version-2008-1280-03.jpg

2008 után pedig így néztek ki a 2. generációs Focus-ok

Mivel a használt Focusokból elképesztően sok van, ezért nem kell olyan sokáig keresni, hogy ráakadjunk egy, az igényeinknek megfelelő darabra. Rendelhető volt szélvédőfűtés, kulcsnélküli indítás, navigáció, plüss- illetve bőrülés, bluetooth-os Sony fejegység, kétzónás digitklíma, napfénytető és még sok más. Árban körülbelül 700 ezer forinttól kezdődnek a legolcsóbb, fapados, korai példányok, egy 2008-as, már frissített modellért legkevesebb 1,2 milliót kérnek, míg egy jó állapotú, 2010 utáni darab 1,7-1,8 millió is lehet. Egy kupé-kabrió persze még ennél is többért cserélhet gazdát, nem kell meglepődni a 2,5 milliós áron sem.

ford-focus_coupe-cabriolet-2008-1280-03.jpg

Ha valaki épp kabriót akar, van

Azzal persze nem árt tisztában lenni, hogy a Ford hagyományosan erős a cégautó-piacon, ezért rengeteg hazai flottakezelő választott Focus 2-est. Ráadásul, mivel a típus külföldön is népszerű volt, így külföldről is óriási mennyiségben hozzák be a modellt, ezért mindenképpen azt javasoljuk, hogy vidd el egy átvizsgálásra a kiszemelt autót, hogy megbizonyosodj arról, nem-e egy visszatekert órás, három példányból összerakott, de legalább szépen lepolírozott romot akarnak rádsózni.

Milyen típushibákra kell felkészülni?

Haladjunk kintről befelé

Karosszéria rozsda, hámló fényezés

Sajnos általánosan elmondható, hogy a Focus 2-esek jobban rozsdásodnak a kortársaknál, így a korabeli Volkswagen Golfhoz és Opel Astrához képest mindenképpen nagyobb figyelmet kell szánni a karosszéria átvizsgálására. A sárvédő a kerékjárati íve, illetve a sárvédő és a küszöb találkozása különösen kritikus pont, de az ajtók alján illetve a csomagtérajtón is előfordulhat rozsda.

focusrozsda.png

Tipikus rozsdagóc a sárvédő íve

Mivel a padlólemezen és a futómű elemein is találkozhatunk korrózióval, ezért azt javasoljuk, hogy a vásárlás előtti átvizsgálás során emeljék fel az autót. Ugyan sok ilyen Focuson már fényezték a lökhárítót, de azért nem árt tisztában lenni azzal, hogy a gyári fényezés minősége bizony nem hibátlan. Kerüljük a gőzborotvával való erőteljes takarítást, ilyenkor ugyanis előfordul, hogy egyszerűen lehámlik a festék.

Beázás

A vásárlás előtt mindenképpen érdemes a csomagtérben beázás nyomai után keresgélni. Sok Focus-nál ugyanis előfordul, hogy a tetőléc alatti hegesztésnél keletkező repedéstől szivárog le a víz. Javítása nem drága, de ha régóta ázik az autó, előfordulhat, hogy a csomagtartó fenéklemezén megjelenik a rozsda.

Ha beszélsz angolul, érdemes megnézni ezt a videót, a feltöltő elmagyarázza hogyan orvosolható a beázás

Ugyanígy előfordulhat, hogy a hátsó ablakmosó csatlakozásánál szétjön a cső, emiatt a folyadék a tetőkárpitra folyik. Ha hátul színes foltot látunk, esélyes, hogy ez az oka. Ezért érdemes kipróbálni, hogy működik-e a hátsó ablakmosó.

Hátsó rendszámtábla világítás

Főleg a frissítés előtti autóknál hajlamos szétrohadni. Érdemes ránézni, mert ha nem jó, az autó nem megy át a műszakin.

Csomagtartérnyitó mikrokapcsoló

Akár a korábban már részletesen bemutatott H Astránál, itt is el tud kopni. Van, hogy maga a kapcsoló romlik el, de olyan is, hogy az ajtót nyitja, de a gumi átszakad. Ez utóbbival elsősorban a korai darabok érintettek, később strapabíróbb anyagot használtak, így az újaknál a gumi nem annyira hajlamos az átszakadásra.   De az is gyakori, hogy a csomagtartó átvezető kábel törik el, ilyenkor véletlenszerűen kinyitja a csomagtérajtót az autó vagy épp bezárva marad és csak belülről, bontással lehet kinyitni.

A kategóriatársaknál drágább futóműjavítás

Érdemes rossz úton is kipróbálni az autót – bár tartós a futómű, a hátsó többlengőkaros megoldás javítása drágább egy sima, csatolt lengőkarosnál, amely a konkurensekben is van.

maxresdefault_10_1.jpg

A futómű önmagában is figyelmet érdekel, fokozottan rozsdásodhatnak az alkatrészei. Érdemes megemlíteni, hogy a szilentek csak a lengőkarral együtt cserélhetők, vagyis az alkatrész és a munkadíj is magasabb lehet a vártnál.

Motorháztető alatt:

Gyújtáshibák

A benzinmotoros autóknál sokszor előfordul gyújtáshiba: érdemes meleg motornál is egy-két alkalommal leállítani és beindítani az autót. Ha ugyanis nehezen indul, esélyes, hogy gyújtógyertyát kell cserélni.

Ez már szélsőséges eset, de bizony látható, hogy milyen amikor rendesen beázik

A gyújtás alkatrészeinek, így a gyújtótrafóknak és gyújtókábeleknek idő előtti elhalálozását elsősorban az ablamkosó fúvókákról lefolyó víz okozozza. A folyadék ugyanis ráfolyik a gyújtás alkatrészeire, amiket sajnos a tervezők nem úgy alkottak meg, hogy sokáig elviseljék, ha nyakon öntik őket.

Szervóhiba

Ha nem jó, vagy túl hangos a szervó, fel kell készülni egy javításra. A leggyakrabban a szervoszivattyú hal meg, de előfordulhat, hogy a szervócsövek egyikénél kinyomja az olajat és az okoz problémákat. Ajánlott szivárgás után nézelődni.

Klímahiba

A mai napig a nepperszótárak egyik alapvető kelléke, hogy a klímát „csak fel kell tölteni”. Senki ne lepődjön meg, hogy ez nem így van, hiszen akkor feltöltötték volna. Különösen igaz ez a Focus 2-esekre, amelyeknél gyakran a klímacsövek elfáradása/sérülése miatt szökik ki a gáz a rendszerből.

15_f.jpg

Fojtószelep

Elkoszolódik, ilyenkor hidegindításnál lefullad az autó vagy  ugyan jár a motor, de egyenletlen az alapjárat.  A vétel után ajánlott takarítani. Idősebb autóknál előfordulhat, hogy a hagyományos takarítás már nem elegendő, olyankor cserélni kell az alkatrészt.

 Beltérben:

Vezetőoldali ajtó zárszerkezet

Ha a központi zár nem működik megfelelően (például nem lehet bezárni az ajtót, mert azt érzékeli, hogy nyitva van) nagy eséllyel a vezetőoldali zár cseréje oldja meg a problémát. Ugyanezt jelzi az is, ha a vezetőoldali ajtó nyitásakor nem kapcsolódik fel a világítás. A hibát a zárban lévő mikrokapcsoló meghibásodása okozza, de külön nem cserélhető.

Óracsoport hiba

Változatos hibákat produkál és elsősorban a frissítés előtti típusoknál jelentkezik. Előfordul, hogy a visszajelzők világítanak vagy épp az index nem működik, de olyan is, hogy a km/h mutató leesik nullába és akkor rángat az autó. De akár az is előfordulhat, hogy az immobiliser is megzavarodik, ilyenkor nem indul az gépjármű.

Kuplungpedál visszahúzó rugó

Eltörik a rugó, a pedál pedig benn marad a helyén. Lábbal vissza lehet húzni, de azért na, igencsak rémisztő.

Érdemes automata váltósat keresni?

Fontos tudni, hogy a Focus 2. generációjához 3 féle automata váltót kínált a gyár: hagyományos bolygóműveset, CVT-t és duplakuplungosat. Ezek közül csak az elsőt ajánljuk, ezt, a 4F27E kódnevű  váltót az 1,6 literes és 2 literes benzinmotoroknál találjuk meg. Itt az olajcsere-periódus betartására kell figyelni, ha nem ismerjük az autó előéletét és nem biztos, hogy 60 ezrenként kapott új kenőanyagot, inkább keressünk újabb kocsit, vagy tegyünk félre a váltófelújtásra.

transmission1.jpg

Ennél lényegesen több probléma van a CVT és duplakuplungos váltókkal, ezért ilyen váltóval szerelt autót csak akkor ajánlunk, ha egy: van félretett pénz az esetleges javításra, kettő: vásárlás előtt diagnosztikával ellenőrizték, hogy a váltó jelen állapotában hibátlan.

Melyik motort érdemes venni?

Akár a dízel vagy épp benzines fronton nézelődünk, egy biztos: van választási lehetőség: 1,4-es, 1.6-os, 1.8-as, 2.0-ás és 2.5-ös motorokból áll a kínálat.

A benzinesek között a legjobban az 1.6 100 lóerős ajánlható. Megbízható, jellemző típushibája csak a gyújtótrafó és a gyújtókábelek meghibásodása.  Az erősebb, változó szelepvezérléses 1.6-os is jó, ott a változó szelepvezérlés hibájára lehet számítani. Illetve azt is érdemes tudni, hogy az erősebb 1.6-osban 2 katalizátor (egy alkatrész, de drágább az ára) és 4 lambda szonda is van, a sima 100 lovasban csak ennek a fele.

1_6_l_duratec-_upgraded_sigma_engine.jpg

Nem érdemes az 1.4-est választani, mivel alig fogyaszt kevesebbet, de jóval gyengébb. Ritkák az erősebb motorok, az 1.8 és 2 literes esetén a tulajdonosok egy része fokozott olajfogyasztásról számol be. Ezt a leragadó dugattyúgyűrű okozza, motorfelújítással javítható. Az 1.8-as és 2.0-ás motorok további problémája a szívósori örvénylapátok meghibásodása. Ha az autó alapjáraton hangosan kerepel, esélyes, hogy ez a gond.  Azzal sem árt tisztában lenni, hogy a kétliteres motorban van kettőstömegű lendkerék is, ennek az ára pedig kuplungszettel együtt munkadíjastul akár 300 ezer forint is lehet.

Mi a két 1,6 litereset ajánljuk, elsősorban a 100 lóerőset, de aki hajlandó áldozni (fenntartásban is) a magasabb teljesítményre, az bátran válassza a 116 lóerős, Ti-VCT-t.

Dízel

Akinek az olcsó fenntartás a legfontosabb, annak az ideális választást az 1,6 literes, 90 lóerős TDCi-k jelentik, ezekben – amennyiben újonnan, Magyarországon forgalomba helyezett autóról beszélünk-  Euro 4-es norma esetén nincs részecskeszűrő.

maxresdefault-2.jpg

A részecskeszűrő ugyanúgy hiányzik az 1.8-as TCDi-kből is. Amit még fontos tudni az 1.8-as dízelmotorról: mivel sokban már bőven aktuális a 200 ezer kilométernél előírt vezérléscsere, ezért tudni kell, hogy ilyenkor nemcsak a szíjat, de a nagynyomású szivattyút hajtó láncot is cserélni kell, ezért a vezérlécsere ára lényegesen magasabb mint a gyengébbik motoré. Vagy érdemes olyat választani, amiben már elvégezték ezt a feladatot.

Az erősebb, 110 lóerős 1.6 TDCi-ben már van részecskeszűrő, 2008-ig pedig 60 ezer kilométerenként dízel-részecskeszűrő adalékot is kell az autóba tölteni. Ráadásul 2008-ig a részecskeszűrő élettartama hivatalosan 120 ezer kilométer. Az Euro 5-ös normájú autóknál már 300 ezer kilométeres élettartamot ad meg a gyár.

Bevált és jó motor a kétliteres dízel, itt a szokásos dízeles dolgokra kell figyelni:  nagynyomású szivattyú, befecskendező szelep stb.

Mi vagy az alap, 90 lóerős, 1.6-ost, vagy a 136 lóerős kétlitereset választanánk.

Akkor most szabad Focus 2-t vásárolni?

Aki elolvassa az ebben a cikkben felsorolt hibákat, könnyen gondolhatja, hogy ezzel a típussal sok a baj. Pedig nem erről van szó: ebben az írásban a lehetséges, az átlagosnál gyakoribb meghibásodásokat gyűjtöttük össze. Ebből a modellből több millió darabot gyártott a Ford, Európában óriási mennyiségben futnak ilyen autók, így van miből meríteni.

ford-focus_3door_european_version-2004-1024-10.jpg

Egyáltalán nem biztos, hogy ezek csak töredéke is jelentkezik a kiszemelt autónál, hiszen vannak bőven olyan darabok, amik még 10 év felett is hibamentesen szolgálják tulajdonosaikat. Úgy gondoljuk, hogy ha felhívjuk a lehetséges hibákra a figyelmet, azzal megkönnyítjük a vásárlást, hiszen te is tudni fogod, hogy miket kell megnézni a próba során. Egyúttal pedig fontos, hogy tudd: nincs olyan használt autó, amivel nem kell foglalkozni, így jó, ha a vétel után tartalékolsz a lehetséges javításokra. Ha úgy vásárolsz, hogy tudod, mik jöhetnek elő, nem ér majd meglepetés. Alkatrészárakért keresd fel a Bárdi Autó webáruházát, ahol pillanatok alatt megnézheted, mit mennyiért szerezhetsz be újdonsült járművedhez!