Korának egyik legnépszerűbb kisautója volt a Fiat Punto 2. generációja, amely rendkívül hosszú ideig, 12 éven át volt gyártásban, ennek köszönhetően elképesztő mennyiségben találunk elérhető példányokat a legnagyobb használtautós portálokon.
A legolcsóbb, már műszakis példányok 200 ezer körül indulnak, 300 ezerért pedig egy elfogadható alapmodell is elhozható – egy klímás, ABS-es példány 500 ezer körül vásárolható meg, a legfiatalabb darabok ára pedig az 1 milliót is elérheti.
Bal oldalt az 1999-2003 közötti verzió, jobbra pedig az utána árult, modellfrissített példány.
Figyelj a rozsdára!
Igaz, hogy a 2. generációs Punto rozsdavédelme jobb, mint elődjéé, de itt is vannak gyenge pontok. Ezek közé tartozik a küszöb is: ajánlott felemeltetni a kiszemelt járművet egy szakszervizben, hogy megbizonyosodj állapotáról. Maradjon idő a padlólemez és a futóműelemeinek vizsgálatára is.
Lehetnek azért meglepetések egy-egy idősebb példánynál. Kép forrása: Index fórum
Természetesen a küszöbökön túl a sárvédőket, ajtók, csomagtérajtó alját is érdemes átnézni. Annyira nem szabad azon meglepődni, ha sérülésmentes autót már nem találsz: karcok, húzódások a legtöbb 2-es Puntón megtalálhatók.
Tartós beltér, egy-két bosszantó aprósággal
Kopogós, kemény műanyagok borítják a Punto utasterét, de legalább ezek jól állják a megpróbáltatásokat. Ezért nem is érdemes pusztán a beltér alapján elhinni, hogy az autó keveset futott, vagy épp extrém megkímélt bácsiautó: úgy mennek el 2-300 ezer kilométert ezek a kocsik, hogy gyakran semmilyen nyom nem utal a magasabb futásteljesítményre. Menet közben persze kiderül, hogy egy 20 éves technikájú, olcsó kisautóról van szó: zörgések, nyikorgások a műszerfal elemei felől bőven érkezhetnek, ahogyan a kesztyűtartó fedelének váratlan kinyílása is gyakori.
Mielőtt beülünk az autóba, nézzük meg, hogy mindegyik ajtónál jól működik-e a kilincs: idővel szinte mindegyiknél elöregszik, elrozsdásodik a visszahúzást végző rugó, így a kilincs nyitott állásban maradhat. Lehet próbálkozni kenő spray-vel, de sok esetben csak a kilincs cseréje jelent végleges megoldást.
Ha már a beszállás előtt vagyunk, nézzük meg, hogyan áll a vezetőülés: sok autónál ugyanis előfordul, hogy eltörik az ülésállító mechanika, emiatt az ülés ferde és oldalt megmozdítva billeg. A beltér másik bosszantó pontja a napellenző: sok 2-es puntónál előfordul, hogy eltörik a napellenzőt a tetőkárpitnak feszítő rugó, emiatt az alkatrész nem marad a helyén, folyamatosan az arcunkba lóg. Sajnos a napellenző nem javítható, ha eltörik, újat kell vásárolni.
Fontos, hogy jó legyen a szervokormány
A 2-es Punto egyik ismert típushibája a szervokormány meghibásodása. Amikor ugyanis jó, akkor igazán kényelmesen irányíthatóvá teszi a kisautót, különösen ha bekapcsoljuk az extra rásegítést biztosító, 70 km/h-ig működő City módot. Ilyenkor szó szerint egy ujjal is tekerhető a kormány, annyira nagy a rásegítés.
Igaz, ez egy Panda, de a lényeg jól látható: City módban egyujjal tekerhető a kormány.
Sajnos előbb vagy utóbb szinte minden Puntót érint a szervokormány meghibásodása: általában a kezdődő hibát kétféle tünet jelzi. Az egyik, hogy az egyik irányba csökken a szervohatás mértéke a másik pedig, hogy teljesen megszűnik a rásegítés, ám a motor leállítása majd újraindítása után ismét működik a rendszer. A szervo meghibásodását a korai, csíklámpás Puntókban a szervomotort vezérlő relék beégése okozza – a gyár módosított a konstrukción, így a későbbi autóknál ezzel már nincs gond. A modellfrissített, „nagylámpás” Puntók esetén a szervó hibáját a kormányszög-jeladó elhasználódása okozza.
Kopogó hangok a futómű felől
Nem kell annyira meglepődni, ha egy-egy alkatrész elhasználódik a futóműben: mivel eredendően városi kisautóról van szó, így könnyen előfordulhatnak különféle, olcsón orvosolható meghibásodások. Ezek közé tartozik a szilentek elfáradása: ezek nem jelentenek nagy költséget, például egy minőségi, JP Group szilentblokk ára is alig 2 ezer forint körül alakul.
Legyen szó akár futóműről vagy elektronikai esetleg motorikus alkatrészről, a minőségi alkatrész végül mindig olcsóbb. A Bárdi Autó kínálatában a JP Group alkatrészeinek széles választéka érhető el.
Ez a filléres alkatrészár jól jelzi, hogy a típus olcsón fenntartható, de természetesen sok kicsi sokra megy, így érdemes alaposan fülelni az út során: gyakran van gond a kerékcsapágyakkal is, különösen a hátsó kerekek felől jöhet a kerékcsapágy hibára jellemző búgó hang.
Legyen jó az ablaktörlő
Érdemes az ablaktörlő-mechanika működését is ellenőrizni: ennél ugyanis gyakran előfordul, hogy az elöregedő műanyag alkatrészek miatt egyszerűen szétesik, ezáltal az ablaktörlő használhatatlanná válik. Vannak különféle javítási módszerek, de a gyári ajánlás természetesen a mechanika teljes cseréje.
Nappal is nézd meg a lámpákat!
Gond lehet a hátsó lámpákkal is: sajnos sok 2-es Puntónál jelentkezik, hogy az elektromos csatlakozó oxidálódik, ennek az az eredménye, hogy világítás megzavarodik: gyakori, hogy fékezéskor a féklámpák mellett az irányjelzők is felvillannak, de az is megesik, hogy indexelés során a féklámpa villog.
Ez állhat az elektronikai zavarok hátterében
Sok esetben a rejtélyes meghibásodások hátterében a testpontok elkorrodálása áll: ebből összesen 7 darabot találunk az autóban. Ha ezekből akár egy esetén is előfordul, hogy az érintkezés rozsda vagy más ok miatt nem megfelelő, az elektronikai zavarhoz is vezethet – szenzorhibára utaló jelzések, össze-vissza jelző műszeregység stb.
A benzinmotoroknál is van mire figyelni
A Fiat által gyártott motorok jól illeszkednek a Punto városi karakteréhez: már az alap, 60 lóerős, 8 szelepes 1.2-es is megfelelően mozgatja a karosszériát, a 80 lóerős 16 szelepessel pedig a dinamikusabban közlekedők is elégedettek lesznek. Szintén megbízható az 1.4-es, a mai napig gyártásban lévő 95 lóerős 16 szelepes motor is. Fogyasztás városban 6,5-7 l, vegyes 6 l, országút akár 5 liter. Ezeknél a motoroknál gyújtótrafó meghibásodása tud problémát okozni, gyári előírás nincs a cserére, de ajánlott 50-60.000 km-enként.
Fontos azonban kiemelni, hogy egy hiba mindhárom motornál jelentkezhet: ez pedig nem más, mint a hengerfejtömítés átégése. Ilyenkor két dolog fordulhat elő: vagy a hűtővíz jut be a motorba, vagy, amennyiben az olajkör felé ég szét a tömítés, a motorolaj ég el. Ez utóbbi a súlyosabb, hiszen ez a kenés megszűnését eredményezi – épp ezért ajánlott a vásárlás után egyből, megelőző jelleggel cseréltetni a tömítést, amennyiben nem vagyunk biztosak abban, hogy a javítást a közelmúltban elvégezték.
Létezett 1.8-as is a Puntóból, de fontos tudni, hogy E10-es üzemanyagot nem lehet bele tankolni, kizárólag E5-öst fogad el. Ezzel kapcsolatban kiemelnénk, hogy 2000 októberéig minden, addig gyártott benzinmotor Euro 2-es szabványú, ezekbe is E5-öt kell tölteni. Az Euro 3-ra való átállás után már E10-es is bátran tankolható mindegyik Puntóba.
Óvakodjunk a lestrapált dízelektől
A dízelmotoros Puntók közül a legolcsóbb darabok a korai 1.9-es szívó és turbódízelek. Alapvetően mindkettő megbízható, ám a koruk miatt fokozott figyelmet érdemelnek.
Ugyan a gyengébbik, 60 lóerős adagolós dízel egyszerű felépítése miatt minimális odafigyeléssel a világból is kimenne, sok tulajdonos a legalapvetőbb karbantartási feladatokat sem végezte el, így érdemes nagy körültekintéssel átnézni a kiszemelt példányt. Ez még inkább igaz az erősebb, common-rail 1.9-es turbódízel-re is – ez utóbbi egyébként a gyártás kezdetétől egészen a 2005-ig, a Grande Punto megjelenéséig kapható volt, kezdetben 80, majd 86 végül pedig immár 1.9 Multijet néven 100 lóerővel.
Hazánkban azonban nem ezek, hanem a 69 lóerős 1.3-as Multijet terjedt igazán el: ennek elsősorban az újkori, kedvező ár és a rendkívül alacsony fogyasztás az oka. Ezeknél a láncos vezérlésű motoroknál a vezérműlánc okozhat problémát: ha az autó induláskor csörgő hangot ad, jöhet a vezérléscsere. A gyenge vezérlés egyik hátránya, hogy nem szereti, ha leejtőn vagy emelkedőn parkolva a kézifék behúzása helyett egyszerűen 1-esben vagy rükvercben hagyjuk a váltót. Tehát mindenképpen kézifékkel kell parkolni, ugyanis előfordulhat, hogy átugrik a vezérlés.
Ahhoz tehát, hogy biztosan egy jó állapotú, hosszú ideig használható 2-es Puntót találj, elengedhetetlen, hogy szervizben átvizsgálják a kiszemelt autót. Ha szeretnél biztosra menni és egy jó szakembert találni a közeledben, használd a GarVisor-t, az ingyenes közösségi autószervizkereső applikációt!
A cikk a Bárdi Autó támogatásával készült el.