A legmegbízhatóbb középkategóriás jármű az elmúlt évtizedből? Sokan így vélekednek akkor, amikor a Toyota Avensis második, T25-ös kódjelű generációjáról beszélnek. 2003 és 2009 között gyártott modell a Toyota utolsó, igazán népszerű középkategóriás európai autója, utódja már nem tudta megismételni sikereit. Akárcsak újként, úgy használtan is igen kelendő a 2. generációs Avensis.
Mivel ezek az autók igen jól tartják magukat, így vásárlás előtt feltétlenül nézz utána a gépjármű előéletének. A beltér rendkívül tartós, simán elvisel több százezer kilométeres visszatekerést, így csak olyat válassz, aminek visszakövethető az előélete. Fontos tudni, hogy a Toyota rendkívül becsületesen több visszahívást is elrendelt a 2. generációs Avensis esetén, így volt, hogy helytelenül beszerelt légzsák, porózussá váló üzemanyag-vezeték vagy kormányösszekötő-tengely kopása miatt kellett szervizbe látogatnia a tulajdonosoknak. Voltak azonban olyan problémák, amelyeket csak akkor orvosoltak, ha azok jelentkeztek: ilyen volt a saját izzójától megsülő fényszóróbúra is, amelyet idővel javítottra cseréltek a márkaszervizek.
Ahogyan azonban egyetlen autó, úgy az Avensis sem hibátlan, lássuk, mik azok a leggyakoribb problémák, amelyek előjöhetnek
Ellenőrizd a váltót!
A próbaút során igyekezzünk minden lehetséges fokozatot kipróbálni a váltón, a 2. generációs Avensisek között ugyanis gyakran előforduló probléma, hogy a legmagasabb, 5. vagy 6. fokozatot idővel kidobja a váltó.
Ezt a szinkronkapcsoló elkopása okozza, amely emiatt gázadásra lecsúszik a hajtott fogaskerékről. Ilyenkor váltófelújításra van szükség, ez körülbelül 100-150 ezer forint körüli összeg.
Mi a helyzet a féltengellyel?
Sok esetben semmilyen előjele nincs, de mozgásképtelenné teheti az autót, így érdemes rákérdezni, cserélték-e. Lényegében arról van szó, hogy a féltengelyek végén lévő gumiharang alá befolyik a víz, és ettől a gumi alatt lévő fém átrohad. Ez a folyamat egészen addig tart, amíg teljesen „elfogy” a fém, a féltengely eltörik, így az autó önerőből nem megy sehová.
Hátsó lámpa párásodása
Kellemetlen, de legalább olcsón javítható a hátsó lámpa párásodása. Ez a szigetelés elöregedése miatt történik, egyszerűen ki kell cserélni a lámpát.
Rozsdás hátsó futómű
Ha már szót ejtettünk a féltengelytörésről, megemlítenénk az Avensis futóművének másik gyenge pontját: Ez a hátsó futómű lengőkarja. A gond pedig a hátsó lengőkar középső részének átrohadása. Vétel előtt ezért feltétlen ajánlott felemelni az autót, hogy megbizonyosodj arról, rendben vannak-e az ott lévő alkatrészek. Jó hír, hogy a karosszéria alapvetően nem rohadós, de azért a küszöbönél, sárvédőknél, illetve az ajtók-éleinél előfordulhat korrózió, vagyis nézd át azokat is alaposan!
Önindító meghibásodik
Érdekes, hogy a felhasználói visszajelzések alapján a kategóriatársaknál többször van gond az Avensisek önindítójával. Van, aki a gyári alkatrész felújításával próbálkozik, de mára léteznek kedvező árú utángyártott alternatívák, amelyek jobb döntést jelentenek.
Benzin-dízel: de vajon melyik jó?
Benzinesek:
Leginkább egy 2005 nyara után gyártott 1.6-os vagy 1.8-as VVTI motorosat tudnánk ajánlani. Különösen az 1.8-as érintett, 2005 nyaráig ugyanis magas olajfogyasztásról számolnak be a tulajdonosok, ez számos, a tervezéskor elkövetett konstrukciós hibának köszönhető. Ha mégis korábbi modellt néznél, érdemes belekalkulálni egy motorfelújítást, Ha ez elmarad, az olajfogyasztás folyamatosan növekszik, végül pedig nemcsak a motor, de például a katalizátor is tönkremehet.
A felújítás körülbelül 400 ezer forintos összeg, ezt érdemes lehet belekalkulálni, ha 2005 nyara előtti 1.6-os vagy 1.8-as Avensist nézel. Fontos tudni, hogy a korábban gyártott példányoknál autó 7 éves koráig ingyen blokkot cserélt a gyár, így ha ilyet nézünk, érdeklődjünk utána, hogy ez megtörtént-e. Az erősebb, kétliteres és 2,4 literes benzinmotorok közvetlen befecskendezésesek, jellemző rájuk a kokszosodás, illetve a korai, 2005 előtti autóknál fennáll a hengerfejesedés veszélye. Emellett kényesek az üzemanyagra is, tehát illendő legalább prémium 95-öst, de inkább 98-as oktánszámú benzint tankolni beléjük.
Dízelmotoros Avensisek:
Aki dízel Avensist szeretne az leginkább a kétliteresek közül válasszon. Érdemes arra készülni, hogy ezek a legtöbb, ilyen korú dízelautóhoz hasonlóan tartogathatnak meglepetéseket, akár a befecskendezőrendszer, a turbó, vagy épp a kettőstömegű lendkerék területén. Tehát ajánlott átvizsgáltatni a szakszervizben, hogy ne érjen meglepetés. Típushibaként előfordulhat még, hogy nem tölt a generátor. A hiba hátterében a leggyakrabban a generátor szabadonfutó meghibásodása áll. Figyelni kell az EGR szelepre is. Érdemes 1-2 évente takaríttatni, ha ez elmarad, annyira elkoszolódik, hogy már csak a csere segíthet.
Kerülni kell a 2.2-es dízelmotorokat, ezeknél ugyanis gyárilag rossz hengerfej-tömítést használtak, így sok autó hengerfejes lesz. Ráadásul a hiba egy javítás után is újra előjöhet, így nem érdemes kockáztatni. Fontos megemlíteni, hogy ez a gond egyaránt érinti az erősebb 2.2 D-CAT-et és a gyengébb, 2.2 D4-D motoros autókat is.
Megéri automatát vásárolni?
Természetesen az Avensis elérhető volt automata váltóval is, igaz kizárólag a benzinmotoros autóknál választhatta az újautó-vásárló ezt az opciót. Fontos tudni, hogy két típust épített be a gyár: a kisebbik, 1.8-as és 2.0-ás benzinesek 4 fokozatút, míg a 2.4-es benzines 5 fokozatút kapott.
A tapasztalatok alapján mindkét típus rendkívül megbízható, az olajcsere-periódus betartására kell figyelni, annak elhanyagolása az, ami igazán kinyírja ezeket a váltókat. Tehát a fenti kérdésre a válasz: igen, meg, ha ellenőrzött előéletű autót vásárolsz, amiben odafigyeltek a váltó olajcseréjére is.
Akkor most szabad Toyota Avensis T25-öt vásárolni?
Aki elolvassa az ebben a cikkben felsorolt hibákat, könnyen gondolhatja, hogy ezzel a típussal sok a baj. Pedig nem erről van szó: ebben az írásban a lehetséges, az átlagosnál gyakoribb meghibásodásokat gyűjtöttük össze. Ebből a modellből több millió darabot gyártott a Toyota így bőven lehet miből válogatni.
Egyáltalán nem biztos, hogy ezek csak töredéke is jelentkezik a kiszemelt autónál, hiszen vannak bőven olyan darabok, amik még 10 év felett is hibamentesen szolgálják tulajdonosaikat. Úgy gondoljuk, hogy ha felhívjuk a lehetséges hibákra a figyelmet, azzal megkönnyítjük a vásárlást, hiszen te is tudni fogod, hogy miket kell megnézni a próba során. Egyúttal pedig fontos, hogy tudd: nincs olyan használt autó, amivel nem kell foglalkozni, így jó, ha a vétel után tartalékolsz a lehetséges javításokra. Ha úgy vásárolsz, hogy tudod, mik jöhetnek elő, nem ér majd meglepetés. Alkatrészárakért keresd fel a Bárdi Autó webáruházát, ahol pillanatok alatt megnézheted, mit mennyiért szerezhetsz be újdonsült járművedhez!