A 2000-es évek egyik sikersztorija volt az Audi TT, amely számunkra Magyaroknak különösen kedves, hiszen minden egyes példánya itt készül Győrben. A modell 2. generációja 2006-ban jelent meg, napjainkban pedig már 3 milllió forint alatt a miénk lehet egy jó állapotú példány.
Az elvileg négy, a gyakorlatban azért sokkal inkább csak kétszemélyes autó technikai értelemben egy korabeli Audi A3-as, vagy 5-ös Golf közeli rokona. Többek között az új alapoknak is köszönhető, hogy tágasabb lett az autó, jelentősen javult a futóműve és új, korábban nem elérhető extrákat is lehetet kérni bele.
Az Audi elképzelése pedig bejött, a TT 2. generációja is nagy siker lett – ugyanakkor a sportos forma, a könnyű súly és a viszonylag nagy teljesítmény miatt ezek az autók egyáltalán nem vidéki orvos hétvégi, templomba járós autói, azaz nem árt résen lenni. Nincs is ebben semmi meglepő, a merev karosszéria, az alacsony építés és a versenyautós vezetési élmény azokat is sebességre csábítja, akik korábban visszafogottan autókáztak.
Élvezetes vezetni, ezt sokan ki is használják
Az élményhez hozzátesz a jó futómű is: már az alapverzió futóműve is sportos, az S-Line verzióké azonban tényleg igazán jó menetdinamikát tesz lehetővé. Aki a legjobbat akarja, a csúcsverziók adaptív futóművét imádni fogja: a változtatható karakterisztikájú futómű a mai napig rendkívüli stabilitást és kanyarsebességet tesz lehetővé.
Ráadásul aki akarta, akár kabrió kivitelben is hazavihette a típust: szerencsére ezekből is találni szép számmal és jó hír, hogy a tető sem problémás – persze azért ajánlott ellenőrizni a működését vásárlás előtt.
Alapvetően bírja a strapát, de azért nézd át alaposan!
Mivel sok sportos stílusú sofőr választotta annó a TT-ket, így könnyen elképzelhető, hogy számos hirdetett autót meg kell nézned, mire találsz egy olyat, amelyet megéri megvásárolni. Persze a kiszemelt példányt így is ajánlott szervizben átnézetni, így előkerülhetnek az esetleges rejtett hibák. Amennyiben a vizsgált autóhoz közel keresel szervizt, használd a GarVisort. Az ingyenes szervizkereső oldal segítségével gyorsan és kényelmesen megtalálhatod a legközelebbi autószervizt!
Ugyan a karosszéria rozsdavédelme megfelelő, azért ez nem azt jelenti, hogy immár ne lehetne belefutni rozsdába: mivel az első példányok immár 15 évesek, ezért nem árt alaposan ellenőrizni a járművet. Ajánlatos a padlólemezen, az ajtók alján, a csomagtartó éleinél is korrózió után nézelődni.
Strapabíró a beltér is, ugyanakkor zörgések, apróbb kopások már előfordulhatnak – nagyon azért nem érdemes ez alapján megítélni az autó valós futását, simán elbírja az autó, ha visszatekerik a kilométerórát. Mindenképp ellenőrizd az elektromos ablakok működését is.
Gond lehet a hangrendszerrel
Ha az autóban az opcionális BOSE hangrendszer van, azt is alaposan ki kell próbálni: gyakori, hogy meghibásodik a csomagtartóban lévő erősítő, ilyenkor kerregő, visító hangot hallhatunk a hangszórókból.
A hibát egyébként sok esetben nem is maga az erősítő okozza, hanem a csomagtartó beázása: a hátsó, a lökhárító alatt található szellőzőknél vagy egy kédergumi sérülésekor a leggyakrabban az akkumulátor vagy az erősítő köré folyik a víz. Ha tehát vízfoltot, vagy vízkőre utaló nyomot látsz a csomagtérben akkor valószínűleg ott már probléma van. Ugyanígy problémás a hátsó lámpák bekötése is: a csatlakozóban szétéghet a testpont kábele, ilyenkor általában egyáltalán nem, vagy nem megfelelően világít az adott lámpatest.
Lehet gond a benzinmotorokkal
Az elérhető TT-k többsége benzinmotoros: a gyár 1,8-as, kétliteres, 2,5 literes és 3.2-es benzinmotorral kínálta a modellt. Ezek közül a legtöbb problémát az EA888 motorcsaládhoz tartozó, 2008-2011 között árult TFSI motorok okozzák: ezeknél ugyanis gyakran jelentkezik extrém magas olajfogyasztás, ez akár az 1 litert is meghaladhatja 1000 kilométerenként. A felújítás igen drága, munkadíjjal együtt akár az 1 millió forintot is elérheti, ha már nagyon szétkopott a motor. Szintén probléma lehet a vezérműláncokkal is, akár már 100 ezer kilométer után esedékes lehet a vezérlés cseréje: ezt a leggyakrabban az induláskor tapasztalható csattogó hang jelzi.
Nem hibátlanok, de olcsóbban karbantarthatók a korai kétliteres motorok. Ugyan ezek is közvetlen befecskendezésesek, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy kevesebb probléma van velük. A korai 2.0 TFSI-knél leginkább a nagynyomású szivattyú szelepemelőjét érdemes cserélni: ha az alkatrész átszakad, az súlyos motorkárokhoz vezet. Megelőző jelleggel ezért már a vásárlás után új alkatrészt építenénk be! A korai daraboknál gond lehet még az elektronikusan vezérelt lefújószeleppel is, általában ennek hibájakor dadog, erőtlen az autó. Szintén meghibásodhat a PCV-szelep is: a forgattyúsház szellőztető rendszer hibájára általában az egyenletlen alapjárat utal.
Megbízhatóbb a TT RS-ben elérhető 2.5-ös TFSi, az öthengeres erőforrás már csak a hangja miatt is jó választás – hát még a teljesítménye okán. Ugyanakkor ez is közvetlen befecskendezéses, tehát a kokszosodás idővel itt is gond lehet. Lényeges, hogy ezekből sokat tuningolnak, igyekezz olyat nézni, ami egy minőségi tuning műhely munkája.
Nagyon szép hangú és jó karakterisztikájú a 2010-ig gyártott V6-os benzines: a 3.2-es motor nem annyira vad, mint a 2.5-ös TFSi, de aki hétvégi hobbiautóként használná a TT-jét és belefér, hogy bőven 10 liter felett fogyaszt a gép, elgondolkodhat ezen a motoron is. Itt is érdemes a láncra figyelni, illetve ez is közvetlen befecskendezéses, 200 ezer felett már ajánlott egy tisztítást végezni.
Dízelmotorral is vehetsz TT-t
Arra is van megoldás, ha egy stílusos, de hosszú utakra való autót keresnél a mindennapokban: ehhez az Audi a kétliteres dízelmotort ajánlotta. A gázolajos motor ugyanis megbízhatónak számít, még magas futás mellett sincs gond például a befecskendezőrendszerrel.
Külön odafigyelést igényel az összkerékhajtás
Lényeges, hogy az erősebb motorokhoz a gyár haldex-rendszerű összekerékhajtást is társított: ezeknél érdemes ellenőrizni, hogy megfelelően működik-e az összkerékhajtás. Sokat számít, hogy időben cserélik-e a haldex-kuplung olaját: szűrővel együtt 60 ezer kilométerenként ajánlott úgy kenőanyagot tölteni a rendszerbe.
Váltson simán az automataváltó
Érdemes még szót ejteni a váltókról is: 6 fokozatú kézi, 6 illetve 7 fokozatú duplakuplungos automatával lehetett választani a TT-t. Ezek közül a legkevesebb probléma nem meglepő módon a kéziváltókkal van, de azért azt így is tudni kell, hogy kettőstömegű lendkereket találunk a kéziváltós autókban is, így annak működését nem árt ellenőrizni. Az S-Tronic névre keresztelt duplakuplungos váltók közül a 6 fokozatú számít megbízhatóbbnak, de csak akkor marad hosszútávon is jó, ha 60 ezer kilométerenként elvégzik a váltóolaj-cserét. A 7 fokozatú váltó lényegesen kockázatosabb, 150 ezer kilométer felett már fokozottan előfordulhat a mechatronika meghibásodása.
Legyen szó akár benzines vagy dízelmotoros TT-ről, mindenképpen azt javasoljuk, hogy végeztess el rajta egy átfogó, vásárlás utáni karbantartást. Szükség esetén jöhet a vezérléscsere, a váltóolaj-csere és természetesen a motorolaj és a szűrők cseréje. Emellett, ha szükséges, a benzinmotoros TT-dben cserélj gyertyát is:ehhez mi a Bosch kiváló minőségű gyújtógyertyáit ajánljuk! A Bárdi Autó kínálatában megtalálod a TFSI-motorokhoz ideális kettős platina Bosch gyújtógyertyákat is – ez minden bizonnyal megegyezik a gyári alkatrész tulajdonságaival. Mindez többek között annak is köszönhető, hogy a Bosch a világ egyik legnagyobb autóipari beszállítója, így az Audi számára is szállít alkatrészeket, amelyek aztán bekerülnek az új autókba a gyártósoron.