Ne nyomd ész nélkül: beszéljünk a kuplungról!

Folytatódik általános alkatrészeket bemutató cikksorozatunk. Korábban már megismerhettétek az akkumulátort, a kettőstömegű lendkereket és a spirálrugót is. Ezúttal a kuplungot vagy hivatalosabb, szakmaibb nevén a tengelykapcsolót mutatjuk be kicsit közelebbről. A kuplung is tipikusan olyan része az autóknak, amelyet legtöbben csak használnak, ám kevésbé ismerik a működését, felépítését. Márpedig ennek a szerkezetnek igencsak fontos szerep jut a vezetés során, hiszen az elinduláshoz, a gyorsításhoz és a haladáshoz is nélkülözhetetlen. Mielőtt elmélyülünk a témában, fontos tisztázni, hogy habár vannak olyan automataváltó típusok, melyekben szintén található kuplung, ezekre itt most nem térnénk ki.

Egy autó haladásához a motor erejét, azaz forgatónyomatékát el kell juttatni a kerekekhez. Ezt a sebességváltó valósítja meg, amelyet viszont nem lehet közvetlenül a motorhoz kapcsolni. A két szerkezet közé ékelődik be a tengelykapcsoló. Ez biztosítja a nyomaték továbbítását, a váltásoknál és álló helyzetben a motor és a hajtás szétválasztását. A kuplung egészen egyszerű felépítésű alkatrész, ám komoly igénybevételnek van kitéve. Konkrét élettartama nem meghatározható, hiszen ez számos körülménytől függően változhat. Megfelelő vezetési stílussal és használattal akár 200 ezer kilométernél is többet használhatjuk, mielőtt a cseréjére lenne szükség.

No de hogyan is néz ki egy kuplung? Mindössze három fő részegységből áll, ezek a kuplungtárcsa, a kuplungtányér és a kinyomócsapágy. A tányért a motor lendkerekére rögzítik, így az mindig vele együtt, azonos fordulatszámon forog. Ezen belül található a kuplungtárcsa, amely a tányérba épített rugós mechanizmussal a lendkeréknek feszül. A tárcsához kapcsolódó tengelyhajtás továbbítja a motor erejét a sebességváltó felé. A rugós szerkezet azonban képes a tárcsát eltávolítani a lendkeréktől. Ezzel az erőátvitel megszakad, ilyenkor tudunk sebességet váltani, illetve álló helyzetben, sebességben várakozni az autóval.

A rugós mechanizmusnál jut szerephez a kinyomócsapágy. A nevéhez illően a kuplungpedál lenyomásakor közvetve ezt a csapágyat működtetjük. Régi autóknál még hagyományos bovden kötötte össze a pedált és a csapágyat. A modernebb autóknál már szinte kivétel nélkül hidraulikus rendszert találunk a kuplungnál. Itt hidraulikafolyadék és munkahenger(ek) segítségével történik a csapágy mozgatása. A tárcsán lévő speciális kopóréteg viseli a szét- és összekapcsoláskor létrejövő súrlódási erőket. Ez hasonlóan a fékbetétekhez, előbb-utóbb elkopik, és legtöbbször emiatt válik szükségessé a kuplung cseréje.

A kopás mértéke nagyban függ a vezetési stílustól és például attól is, hogy városban vagy azon kívül használjuk az autónkat. Autópályán a kuplungnak gyakorlatilag semmi dolga sincs, ilyenkor a kopás minimális. Városban a számtalan sebességváltás, elindulás és megállás erősen igénybe veszi a szerkezetet, a tárcsa ezáltal jóval gyorsabban kopik. Mindezt tovább fokozza, ha hegyvidéki, emelkedőkkel tarkított útszakaszokon járunk. A finomabb összekapcsolás érdekében a tárcsába egy rezgéselnyelő rugós szerkezet is be van építve. Ez kicsit hasonlít a kettőstömegű lendkerekek elvéhez, de annál egyszerűbb megoldás.

Vannak rossz szokások, amelyek jelentősen megrövidíthetik a kuplung élettartamát, így ezektől érdemes tartózkodnunk. Az egyik legtipikusabb, hogy piros lámpánál kinyomott kuplunggal, sebességben várakozunk. Ez a kinyomócsapágyra jelent extra terhelést, akárcsak az, ha a lábunkat a pedálon pihentetjük. Amikor nincs szükség a kuplungra, lépjünk le teljesen a pedálról, mert ez is idő előtti kuplungcseréhez vezet. Ugyancsak káros, ha emelkedőn csúsztatással fogjuk meg az autót a visszagurulás ellen. Ez a tárcsa kopását gyorsítja fel nagymértékben. A hosszas csúsztatástól induláskor és menet közben, váltásnál is tartózkodjunk, ha nem szeretnénk idő előtt szervizbe látogatni.

Bár a kuplung maga egész egyszerű alkatrésznek tűnhet, a cseréje szakértelmet és célszerszámokat igénylő munka. Emiatt ne is próbálkozzunk házilagos, otthoni szerelésével, inkább bízzuk ezt a feladatot szakszervizre. A számunkra is megfelelő műhely kiválasztásában segítségünkre lesz a Garvisor.com közösségi szervizkereső és értékelő oldal. Készüljünk fel arra is, hogy a kuplungcsere egy elég időigényes művelet. Megfelelő használattal jelentősen megnövelhetjük a kuplung élettartamát és kényelmesen, biztonságosan közlekedhetünk.

Természetesen ez az alkatrész sem örökéletű, így előbb-utóbb elkerülhetetlen a cseréje. Ilyenkor fontos, hogy olyan alkatrészt válasszunk, amely hosszútávon is megbízható és tartós működést garantál. A német Schaeffler csoport tagjaként a LUK világszerte ismert és elismert gyári beszállító. Kiváló minőségű kuplung szettjei és alkatrészei azonnal, raktárról megvásárolhatók a Bárdi Autó hazai kirendeltségein és webáruházában.

Reméljük, érdekes és hasznos információkat tudtunk megosztani veletek, sorozatunkat pedig hamarosan folytatjuk további alkatrészek bemutatásával.