Az autóipar ikonjai

Ennek a cikknek az apropóját nem más, mint Dieter Zetsche a Daimler AG vezérigazgatója adta. Az elismert szakember a Detroiti Autószalonon tartott nyitóbeszédében ugyanis nemcsak a G-osztály új generációját méltatta, de többek között szót ejtett arról is, hogy szerinte melyek az autóipar nagy hatású járgányai. Az egyszerűen csak autóipari ikonokként meghatározott járművek között ő a Jeep CJ modernizált változatát, a Wranglert, a Ford Mustangot illetve a Porsche 911-et emelte ki. Na meg persze a saját kínálatukból sem felejtett el választani, a csillagos márka modelljei közül a Mercedes-Benz 300 SL-t jelölte meg.

Bár Zetsche választásaival mi is egyet értünk, úgy érezzük, hogy azért nem csak 4 igazán különleges ikont termelt ki magából az autóipar. Ebben a cikkben most „duplázunk” és megmutatjuk, hogy szerintünk melyik 8 autóból vált igazi ikon:

Land Rover Defender

Bár a G-osztálynak sincs oka a panaszra, azért lássuk be, a legtöbb ember számára az igazi terepjárót a Land Rover Defender típusa testesíti meg. Akár egy elhagyatott út, a dzsungel vagy épp a Szahara, a Land Rover ikonikus autója mindig, minden helyzettel megbirkózik.

land-rover-defender-front_0.jpg

Az autót 1983-tól 2016-ig gyártotta az angol márka, de az utód érkezésééig sem szakadnak el tőle, hiszen idén még piacra dobnak egy limitált, 150 darabos sorozatot belőle. A Defender 70th Edition különlegessége a 400 lóerős, 5 literes V8-as erőforrás, amivel nemcsak a föld, de a betonúton is tud meglepetést okozni a járgány.

Volkswagen Beetle

Bogár, Käfer, Bug, Fusca: akárhogy is becézik, a Volkswagen Type 1, vagyis közismert nevén a Beetle a világ egyik leg(el)ismertebb autója. Sikere praktikusságában, olcsó fenntarthatóságában és persze különleges formájában rejlett. A modellből szédületes, 21,5 milliónyi példány hagyta el a Volkswagen üzemeinek gyártósorait.

1966-vw-beetle-0.jpg

Az 1938-tól 2003-ig gyártott autót karrierje során 19 üzemben készítették, így a világ minden pontján találkozhatunk egy-egy Bogárral, függetlenül attól, hogy épp Magyarországon, Venezuelában vagy épp Indonéziában járunk. A nép autóját azóta sem engedte el a Volkswagen, 1998-ban a New Beetle, majd 2011-ben a Beetle vitte tovább a nevet.

Citroen DS

A zseniális André Lefebvre tervezőmérnök és az elképesztően tehetséges Flaminio Bertoni által megalkotott Citroen DS méltán az autóipar istennője és nemcsak a neve miatt (DS, vagyis déesse, tehát istennő). Az 1955-ben megjelent autó gyönyörű formaterve messze megelőzte korát, ráadásul a szép karosszéria innovatív technikai megoldásokat rejtett.

132380_source.jpg

Elöl-hátul hidropneumatikus futómű, a világon a sorozatgyártott autók közül elsőként első tárcsafékek, a kuplung nélküli, félautomata sebességváltó és az egyküllős kormánykerék egytől egyig kiemelték a DS-t a tömegből. Nem véletlen, hogy 1955. október 5-én, a debütálásakor egyetlen nap alatt 12 ezer megrendelés érkezett az autóra. A Citroen végül 20 évig, 1975-ig gyártotta a modellt, ez idő alatt 1,45 millió darab hagyta el a gyártósort. A franciák 2009-ben, a Citroen DS3-mal újra piacra dobott egy DS-t, mára pedig külön márkát is kapott a DS, jelenleg ezeket az autókat a DS Automobiles neve alatt vásárolhatjuk meg.

Ford GT40

Ha Enzo Ferrari nem adja nekem a Ferrarit, majd megcsinálom a sajátom –így gondolkodott Henry Ford II, aki azután, hogy nem tudták megvenni az olasz márkát, parancsba adta egy sportautó fejlesztését. A cél az volt, hogy a Ford győzzön a Le Mans-i 24 órás versenyen, ezért Henry Ford II nem spórolt a pénzzel, a GT40 kifejlesztésére rengeteget költöttek.

1200px-gt40_at_goodwood.jpg

Az autót az angliai Bromley-ben, Eric Broadley és csapata készítette el. A GT40 1964. április elsején készült el,  de a munka itt még közel sem ért véget, a mérnököknek rengeteg feladata volt. Ez azonban kifizetődött, az amerikai vállalat ugyanis 1966-ban, 67-ben,68-ban é s69-ben is győzedelmeskedett a 24 órás versenyen. A GT40 tehát győztesként vonult vissza, nem véletlen, hogy az amerikai gyártó immár másodjára nyúl vissza a koncepcióhoz: a 2005-ben piacra dobott Ford GT tavaly utódot kapott. Nyugodtan mondhatjuk, hogy a jelenlegi modell pedig méltó örököse a GT40-nek!

Toyota Prius

Nem mondhatnánk, hogy egy Citroen DS vagy egy Ford GT40 után szemrevaló látvány egy Toyota Prius, azonban az autóiparra gyakorolt hatása elvitathatatlan. Bár szigorúan véve a Honda megelőzte az Insight-tal, végül mégis a Toyota tarolta le a világot a hibrid rendszerével. A japán vállalat által Hybrid Synergy Drive-nak nevezett rendszer ha nem is egycsapásra, de szépen lassan meghódította a világot.

first-generation-prius.jpg

Az 1. generáció 1997-ben jelent meg, de igazán csak a 2. generációs „klasszikus prius-os” külsejű kocsi lett sikeres, Cameron Diaztól kezdve Leonardo DiCaprióig számtalan sztár járt az autórajongók ellenségeként kikiáltott gépjárművel. Napjainkban a 4. generációnál járunk és nyugodtan mondhatjuk, hogy ez sikerült a legextrémebb külsejűre. Gyakorlatilag nincs semleges vélemény az autóról, vagy imádják, vagy elképesztően rondának tartják.

Fiat 500

Az autó, ami egyet jelent Olaszországgal: a Fiat 500-at mindenki ismeri és mindenki szereti. Az apróság 1957-es megjelenése után kis méretének és praktikusságának köszönhetően nemcsak Olaszország, de Európa számtalan országában is megjelent, így itthon is sokan találkozhattak vele.

fiat-500-1957-1280-04.jpg

A kisautóból a gyártás 1975-ös befejezéséig készült kétajtós félkabrió, háromajtós kombi és kisáruszállító kivitel is, illetve „mérges” Abarth variánsok is szelték a városok betonútjait. Bár már a legfiatalabb 500-as is elmúlt 40 éves, az 500-as név nem tűnt el: jelenleg is több Fiat modell viseli az ikonikus márkanevet, ez pedig még hosszú ideig így is marad.

Tesla Model S

Van, aki a jövőt látja benne, más szerint csak Elon Musk játékszere: a Tesla Model S alaposan megosztotta a közvéleményt. A cseppet sem olcsó limuzin ugyanakkor bebizonyította, hogy az elektromos autóknak nem kell feltétlenül csúnya, esetlen városi „játékautóknak” lenniük.

red_bay-1440.jpg

A 2012 óta forgalmazott autó többféle modellvariációban érhető el, jelenleg a csúcsot az elképesztően erős, összkerekes P100D jelenti, ez 2,5 másodperc alatt éri el a 100 km/h-t. Nem kis dolog egy olyan kocsitól, amiben akár 7 ember is ülhet! Persze ennek alaposan meg is kérik az árát, itthon egy új Teslához 30 millió alatt nem jutsz hozzá.

Mini

Szinte nincs olyan gyermek, aki ne ismerné a Minit. Az 1959-től gyártott kisautó legfényesebb időszaka a 60-as, 70-es évekre tehető, ebben az időszakban valóságos popkulturális ikon vált a járműből. Az autó tervezésekor a British Motor Corporation (BMC) akkori vezetőjének a célja az volt, hogy a kocsi egy 10x4x4 láb méretű dobozba elférjen, illetve kifejezetten olcsón készüljön el, a régi, már bevált motorok alkalmazásával.

mini.png

A jármű főkonstruktőre Sir Alec Issignosis volt, a csapat az ő iránymutatásainak megfelelően alkotta meg a 848 köbcentis, keresztmotoros kisautót. Mivel az autó kerekeit a karosszéria négy sarkáig tolták ki, így belül a méretéhez képest igen tágasnak bizonyult a Mini, ezért a fiatalokon át az idősekig rengeteg vásárolt hozott a brit gyártónak. Az autóból a hosszú, 41 éves gyártási periódus alatt 7 generáció készült, míg végül átadta a helyét utódjának, a már a BMW égisze alatt tervezett Mininek.

Természetesen az alábbi válogatás még csak egy kis szelete az autóipar ikonjainak, így hamarosan további gyűjteményre is számíthattok.

Esetleg másról olvasnál?

Régi-új autók: modellek, amik több évtizede készülnek

Honnan kapták az autómárkák a nevüket?

Kell-e hideg időben melegíteni az autót indulás előtt?