Az autógyártó helyzete nem egyszerű: 5-6 évente új autót kell kiadniuk, különben elfordulnak tőlük a vásárlók. De minden autónak más és más a modellciklusa, azaz 2-3 év után már eljön az idő, hogy valami változtatás kell, különben a vásárlók a konkurencia szalonjait látogatják meg. Ilyenkor jön a modellfrissítés, amely során hol kisebb, hol pedig nagyobb mértékben változtatnak az autó fizimiskáján. Mostani összeállításunkban 10 olyan frissítést mutatunk be, amellyel szerintünk ártottak az alapformának és az autó inkább hátrányára, mintsem előnyére változott.
Suzuki SX4 S-cross
Nem mondjuk, hogy az eredeti SX4 S-Cross a világ legszebb autója, de az tény, hogy legalább harmonikus megjelenése volt, látszódott, hogy ugyanaz a tervezőcsapat készítette az elejét és a hátulját.
Egy kényszeredett frissítéssel sikerült ezt a harmóniát egycsapásra tönkretenni: nem is a nagyméretű, a prémium márkák óriási orrdíszére hasonlító hűtőrács, hanem inkább a két, amorf fényszóró az, amely teljesen hazavágja az összképet és egy furcsa, távol-keleties „bájt” kölcsönöz az autónak.
Saab 9-5 1. generáció
Mi van akkor, ha nincs pénz új modellre, de lépést kell tartani a konkurensekkel? Jönnek a kényszeredett frissítések. Ennek az egyik iskolapéldája az első generációs Saab 9-5 és annak 2005-ben megjelent frissítése. A Saab 9-5 eredetileg ugyanis 1997-ben került piacra, akkor amikor a BMW-nél az E39-es 5-ös, a Mercedesnél pedig a W210-es E-osztály állt a szalonokban. 2005-ben ehhez képest már mindkét német modell utódját vásárolhatták meg a vásárlók, így világos volt, hogy valamit tenni kell, hogy újra visszacsalogassák a szalonokba a potenciális vásárlókat.
A megoldás a króm lett, abból is jó sok: az autó úgy néz ki szemből, mintha hirtelen szemüveget kapott volna. Hátul azért jobb a helyzet, illetve a belső tér apróbb finomításai is jobbá tették a típust, de kétségtelen tény, hogy sokak szerint ez a frissítés inkább ártott, mint használt a 9-5-nek.
Fiat Multipla
A Fiat Multiplát a Pontiac Aztek mellett a világ legrondább autójaként szokás emlegetni. Akár egyetértünk ezzel, akár nem, egy biztos: az autó a maga módján rettentő karakteres, egyedi és az évek múltán is ugyanolyan feltűnő, mint amikor bemutatták.
Ehhez képest a modellfrissítéssel sikerült a lényeget eltűntetni a típusból: valljuk be őszintén, ki az, aki észrevesz az utcán egy frissített Multiplát? Egy igazi karakter szürke egérré vált….
Hyundai Coupe 1.generáció
1996 végén került piacra a Hyundai Coupe első generációja, amely a dél-koreai márka első igazán szerethető autója volt. Mi sem mutatja ezt jobban, mint az a tény, hogy ami még megmaradt, azokat bizony a mai napig nagy becsben tartják tulajdonosaik. A szerethetőségben nagy szerep jutott az autó külsejének is, amely ha nem is ért fel a korabeli, népszerű sportautókéhoz, azért igen fiatalos és harmonikus volt.
Ezt sikerült egy csapásra tönkretenni az 1999-es modellfrissítéssel, amikor a Coupe egy pókfejre hasonlító orr-részt kapott. Kicsit olyan érzésünk van, mintha valami nagyot akartak volna gurítani a dél-koreai vállalatnál, de nem tudták eldönteni, merre van az előre. A végeredményt látva bár ne nyúltak volna hozzá…
Citroen Xsara
Nem mással, mint Claudia Schifferrel reklámozta a Citroen a 90-es évek végén megjelent kompakt autóját, a Xsara-t. Ha annyira nem is volt dögös az autó, mint a 90-es évek szupermodellje, egy biztos: harmonikus formája a mai napig nem hat vészesen elavultnak.
A 2001-ben érkezett frissítés az akkor megjelent Citroen zászlóshajójának, a C5-nek, illetve az akkoriban megjelent egyterűnek, a Xsara Picasso-nak a mintájára újult meg, ez pedig nem tett túl jót a külsőnek. A frissített Xsara orra így inkább tűnik egy kötelezően letudott munkának, mintsem valaminek, aminél szempont volt a harmónia és az időtállóság.
Skoda Octavia 3. generáció
A Skoda sem előnyére módosított a 3. generációs Octavia orrszerkezetén. A korábbi, visszafogott formát egy, a W212-es E-osztályú Mercedesére hasonlító, megosztó első rész váltotta fel, amely nem áll annyira jól az autónak. Ez már csak azért is érdekes dolog, mert évek óta sok kritika illeti a Volkswagen-t, hogy a német autógyártó néha szándékosan „elcsúfíttatja” a nagy sikerű Skodákat, hogy azok ne veszélyeztessék a Volkswagenek sikerét.
Emlékezetes példa erre a 2. generációs Fabia, amely külsőleg messze elmaradt a 2009-ben megjelent Polótól, míg elődje sokak szemében lényegesen harmonikusabb formájú volt a kortárs Volkswagennél. Ugyan ez mit sem von le az Octavia kvalitásaiból, de az tény, hogy nem a legjobb modellfrissítések egyikeként vonul be a 3-as Octavia a történelemkönyvekbe.
Rover 75
Aki ismeri a Rover történetét, az tudja, hogy a 75 megszületése már önmagában sem volt egy sétagalopp. Épp ezért volt nagy szó, hogy az elkészült termék sokak szerint igencsak jól nézett ki: az angol tervezők sikeresen kombinálták a Rover évszázados történelmét a 21. század formai követelményeivel.
Ezt a harmóniát sikerült keresztülhúznia a 2004-ben érkezett frissítésnek, amellyel a csőd felé száguldó Rovernél fiatalosabbá, sportosabbá akarták tenni az eredetileg konzervatív, cseppet sem dinamikus alapformát. Mivel ez a frissítés pusztán csak néhány műanyag elem (lökhárítók, lámpák) megváltoztatásával járt, a végeredmény inkább tűnik egy befejezetlen kísérletezésnek, semmint egy alaposan átgondolt munkának.
Fiat Punto 2
Ha már szóba került a Multipla, nem mehetünk el szó nélkül a Fiat másik érthetetlen döntése mellett sem. Adott egy stílusos, közkedvelt kisautó, amihez formailag egyáltalán nem kell hozzányúlni. Erre mit tesznek? Ráaggatnak egy esetlen, vigyorgós arcot, amivel egycsapásra odalett a „csíklámpás” Punto sármja…
Még szerencse, hogy 2005-ben egy igazi, olaszos külsejű autóval váltották le a Punto 2-t, a Grande Punto külsejét ugyanis a mai napig nem érheti kritika.
Renault Clio 3
Mi történik akkor, ha van egy sikeres autó, de időközben megváltozik a márkaarculat? Hozzáigazítják. Pontosan ez történt a 3-as Clioval, amely még a Renault Megane 2. generációjának formanyelvével született, de modellciklusa alatt piacra került a francia kompakt következő, harmadik generációja is.
Mit volt mit tenni, leradírozták az autó orrán lévő műanyag elemeket, majd ráhúzták a Megane 3-ét. A végeredmény, nos, nem a francia gyártó formatervezésének a csúcsa. Az biztos, hogy a Renault tanult az esetből, a 4. generációs Clio modellfrissítése már lényegesen visszafogottabb volt, nem változtattak érdemben az alapformán.
Mercedes SL R230
A 2000-es évek egyik legharmonikusabb formatervű Mercedese az R230-as kódjelű SL-Mercedes. Legalábbis az eredeti, 2001-ben megjelent kivitelben.
A 2008-as frissítés ugyanis sokat rontott az autó formatervén, már ami az orr-részt illeti: a korábbi „pápaszemes” dizájnt egy, a kortárs CLS-re hasonlító formájú, agresszívabb orra cserélték, ez pedig kissé idegenül hat az egyébként igen harmonikus formaterven. Állítólag erre a frissítésre azért volt szükség, mert a tervezettnél később készült el az utód, így a régi modellt kellett aktualizálni.
Így a végére: fontos megemlíteni, hogy az alábbi lista pusztán az autók esztétikájára koncentrál és nem jelenti azt, hogy a felsorolt gépjárművek rosszak lennének. Természetesen az autó külseje egyéni ízlés dolga, így könnyen elképzelhető, hogy ami szerintünk nem szép, az másnak tetszik.