Azt mindenki tudja, hogy fékbetétet vagy féktárcsát párban cserélünk. Azonban autók alkatrészei között bőven találunk olyat, amelyet szintén érdemes párban cserélni. Most ezek közül mutatunk meg nyolcat:
Lengéscsillapítók
Egyenletlen gumiabroncskopás, vagy hirtelen megállás után hosszan bólogató gépjármű: ha ezt tapasztaljuk, új lengéscsillapítóra van szükség.
Ezeket is érdemes párban cserélni: egyetlen darab lengéscsillapító cseréje esetén ugyanis az új alkatrész fokozott terhelésnek van kitéve, így rövidebb ideig működik megfelelően. Ráadásul az autó viselkedése is kiszámíthatatlanul megváltozhat. Ismerd meg azt a 6 jelet, amiből kiderül, ha rossz a lengéscsillapítód!
Spirálrugók
A rugók jó műszaki állapota elengedhetetlen a biztonságos közlekedéshez. Az alkatrész feladata az autó súlyának megtartása és a lengéscsillapító munkájának segítése.
Ha ezt látod, jöhet a kétoldali csere
Idővel azonban elhasználódik, megereszkedik, vagy akár el is törik. Ilyenkor autónk menettulajdonsága jelentősen romlik. Ahhoz, hogy autónk futóműve újra visszanyerje eredeti tulajdonságait, szükséges a rugók párban történő cseréje.
Gumiabroncsok
Elég egy szerencsétlen defekt, rossz futóműbeállítás miatt keletkező egyenletlen kopás, vagy épp szálszakadás, hogy új abroncsra legyen szükségünk. Ilyenkor a szakértők a tengelyenként történő páros cserét javasolják. Ennek oka, hogy rendellenes kopás, egyenesfutási problémák is jelentkezhetnek, ha eltérő mintázatú abroncsokat használunk.
Ha akár egy gumin is ilyet látsz, mihamarabb cseréld párban az abroncsokat
Természetesen nem arról van szó, hogy a két hetet használt gumi esetén is feltétlenül párban szükséges cserélni, de amennyiben már használt, már kopott gumik vannak az autón, csak párban, azonos típusra történő csere az ajánlott. Ha már kerékcsere: 5 dolog, aminek a cseréjét szerintünk otthon is megcsinálhatod.
Ajtóemelő teleszkópok
Ha a csomagtérajtó lassabban nyílik, tudhatjuk, hogy eljött a csere ideje. Akárcsak a lengéscsillapítókat, úgy az ajtóemelő teleszkópokat is úgy tervezték, hogy párban működjenek.
Ez pedig azt is jelenti, hogy amennyiben csak egyik alkatrészt cseréljük ki, úgy a tervezettnél nagyobb erőhatásoknak tesszük ki az új ajtóemelő teleszkópot, amely így gyorsabban elhasználódik. Érdemes tehát biztosra menni és párban cserélni: nem nagy meló és legalább tartós lesz a végeredmény.
Toronycsapágyak
Amennyiben gépjárművünk rendelkezik toronycsapággyal, úgy számíthatunk arra, hogy idővel ez is elöregszik. Az, hogy ez mikor történik meg, persze nagyban függ az adott típustól is, de egy dologban biztosak lehetünk: ha az egyik elkezd kopogni, a másiknak sincs sok hátra. A toronycsapágyat a MacPherson-felfüggesztésű autókban találjuk meg, „munkája” során tartja az autó tömegét, felveszi a MacPherson gólyaláb által közvetített erőket illetve lehetővé teszi a gólyaláb elfordulását is.
Ne várd meg, hogy így nézzen ki a toronycsapágy
Ha rossz, elállítódhat a futóműgeometria, szélsőséges esetben pedig mozgásképtelenné is válhat a gépjármű. Mivel a futómű szempontjából rendkívül fontos teherviselő elemről van szó, ezért nem érdemes kockáztatni, párban kell cserélni. Arról, hogy hogy ez egyes, futómű felől érkező hangok milyen hibákat jelezhetnek, itt olvashatsz.
Ablaktörlő lapátok
Mi sem kellemetlenebb annál, mint amikor esős időben nem látunk ki, mert az elöregedett ablaktörlő lapátok már nem tisztítják megfelelően a szélvédőt. Ilyenkor nem érdemes spórolni: ha csak egy oldalon rossz, számíthatunk rá, hogy hamarosan a másik oldalon is elhasználódik és csíkozni kezd vagy fátyolosan töröl majd.
Ráadásul az autó értékéhez képest elenyésző egy pár lapát ára, főleg, ha figyelembe vesszük, hogy mennyivel növeli az esős-havas időben történő közlekedés biztonságát. Célszerű ugyanakkor a minőségre törekedni: egy több szezonon át használható, minőségi lapát ára gyakran 1-2 ezer forinttal több, mint a legfeljebb néhány hétig jó, hangos, olcsó társáé. Arról nem is beszélve, hogyha a gumi lejön a lapátról, a fém merevítés könnyen végig karcolhatja a szélvédőt, a végeredmény pedig csak az üveg cseréjével tüntethető el.
Gyújtógyertyák
Legyen akár 30-60-90 vagy esetleg 120 ezer kilométeres élettartama, a gyújtógyertya idővel cserére szorul. Az, hogy ez mikor történik meg, elsősorban gyártófüggő, autód kézikönyvében olvashatsz arról, hogy mikor válik szükségessé a gyújtógyertyák cseréje. Mivel az alkatrész feladata a beszívott üzemanyag-levegő keverékének begyújtása, ezért ha egyáltalán nem, vagy hibásan működik, autónk különféle hibajelenségeket produkál.
Teljesen rossz gyújtógyertya esetén adott henger sem megy – ilyenkor a motor járása megváltozik, rángtat és felvillan a check engine lámpa is. Olyan is előfordulhat, hogy a koromlerakódás miatt nehézkessé válik a hidegindítás, de teljesítménycsökkenés is jelentkezhet. Ez ugyanakkor általában már a legvégső állapot, ha nem szeretnénk eljutni a gyújtógyertya meghibásodásáig, érdemes időben cserélni az összeset. Ismerd meg a motor működését korábbi írásunkból.
Izzók
Egyetlen tompított vagy távolsági izzó kiégésekor is érdemes két darabot vásárolni: az ugyanolyan típusú izzók élettartama ugyanis hasonló, így számítani lehet a másik izzó kiégésére is.
Emellett, gyakori, hogy két, külön vásárolt izzó gyakran más és más színű fényt, más fényerővel bocsájt ki, ez pedig zavaró lehet a vezető és a többi közlekedő számára. Az eltérő fényerő nemcsak a halogén, de a xenon égőknél is előfordul: ezeknek az izzóknak fényereje ugyanis idővel, a használattal arányosan csökken, kiégés előtt pedig rózsaszín fényt bocsájtanak ki. Ez azt eredményezi, hogy az újonnan beszerelt, egyedüliként vásárolt darab pedig magasabb fényerejű és más színhőmérsékletű lesz. Érdemes tehát biztosra menni és párban cserélni. Ráadásul most értékes ajándékot is kaphatsz, ha Osram izzót vásárolsz, az akciós időszakban. A főnyeremény egy két fő részére szóló utazás a BMW müncheni múzeumába, de naponta sorsolnak további értékes ajándékokat! Részletek elérhetők: a www.autolampa-jatek.hu oldalon.