Amikor a ruha teszi az embert: a motoros öltözetről, érthetően

Mindenki számára nyilvánvaló, hogy a motorozáshoz szükség van megfelelő biztonsági ruházatra, és természetesen bukósisakra is. A különbség csupán annyi, hogy míg a sisak kötelező, addig a védőruha csak ajánlott. Ha nincs, nem fog érte megbüntetni a rendőr, de ettől még nem mehetünk el mellette szó nélkül, az életünk múlhat rajta.

Ha motorra ülünk, a megfelelő motoros ruha viselése több mint ajánlott. Hiszen míg autóban ülve véd minket a biztonsági öv, a légzsák, és úgy alapjában véve a kocsi karosszériája, addig a motoron, ha baj van, egyedül a ruha az, ami megvéd a sérülésektől, tompítja a becsapódás erejét, vagy megakadályozza, hogy az aszfalt lenyúzza a bőrünket. Ám a számunkra legjobb öltözék kiválasztása viszont már nem annyira egyszerű. Gondolhatjuk, akkor vagyunk a legnagyobb biztonságban, ha az összes létező felszerelést magunkra veszünk. De sajnos a sok ruha felvételével, a legjobb zárt sisak használatával a városi motorozás kissé nyűgössé válhat, pláne annak, aki csak néhány kilométert tesz meg a motorjával, például a munkahelyére.

Ám elég néhány métert mennünk ahhoz, hogy baj történjen, hogy elessünk vagy fellökjenek, tehát mindig be kellene öltözni és mindig a legbiztonságosabb, teljesen zárt sisakot kellene viselnünk. Ráadásul nyáron jelentősen megugrik a rövidgatya – gumipapucs – trikó szerelésben motorra pattanók száma. Ilyenkor hallhatók az olyan kifogások, hogy a motoros ruha kényelmetlen, nyáron meleg, hosszadalmas felvenni. Igen, lehet, hogy a motoros ruha kényelmetlen, de a kerekesszék méginkább. Szóval a megfelelő – jó védelmet biztosító és kényelmes – motoros ruházat elképesztően fontos, hiszen ez az utolsó védelmi vonal, ami köztünk és az aszfalt között van. Kérdezzetek meg bárkit, aki bukott már pólóban és rövidnadrágban, vagy egyszerűen csak hozzáért a csupasz lábszára a felforrósodott kipufogóhoz, hogy milyen érzés. Szóval inkább a ruha kopjon, mint a bőrünk.

motorcycle_nohelmet_pixabay.jpg

A baleseteknél általában a végtagok, a fej és a gerinc sérülnek. Ezért az alapfelszerelés a sisak, kabát, nadrág, csizma és kesztyű – mindez CE jelzéssel ellátott protektorokkal bélelve, melyek a legsérülékenyebb pontokon védik az emberi testet. Ne legyünk lusták, inkább töltsünk öt-tíz percet azzal, hogy rendesen beöltözünk, mint néhány hetet lábadozással, ágyhoz kötve.

Lássuk, milyen felszerelésre van szüksége egy motorosnak ahhoz, hogy biztonságosan útnak indulhasson:

  • bukósisak
  • kabát/dzseki
  • kesztyű
  • nadrág
  • csizma/cipő
  • protektorok

… és természetesen egy jó műszaki állapotú motor.

Bukósisak

A sisak kötelező, mindenképpen kell. Kiválasztásánál ne a minél menőbb festés legyen a fő szempont, hanem hogy megfelelően illeszkedjen a fejünkre, ne lötyögjön, de túl feszes se legyen. Számoljunk azzal, hogy az arcpárnák néhány használat után kicsit laposodni fognak. Egy jobb, drágább sisakban már olyan kényelmi funkciókat is megtalálhatunk, mint a beépített napszemüveg, állítható szellőzők, zajcsillapítás, telefonos headset…

apro30005250406_z.jpg

Használt sisakot soha, semmilyen esetben se vegyünk! Nem ismerjük az előéletét, milyen idős, sérült-e már? Hiszen egy nagyobb ütés, vagy a használati idő lejártával a sisak elveszíti az ütéselnyelő képességét. Szóval, ha fontos számunkra a fejünk védelme, mindenféleképpen új sisakot vásároljunk.

A teljesen zárt, fix állú sisak a legbiztonságosabb.  Ennek lehet jó alternatívája a felhajtható állú zárt sisak.

Vannak még a nyitott sisakok, ami azoknak lehet jó választás, akik kevesebbet mennek, esetleg csak városban, robogóval. De a nyitott sisak használata kizárólag arcplexivel, vagy szemüveggel kombinálva ajánlott.

gruppo-traffic-nero-opaco_2.jpgFigyeljünk a jelölésre: az „E” jelzésű sisakok mindegyike megfelel az EU-s szabványnak.

És ne feledjük, hogy a sisak csak felvéve, becsatolt állapotban védi a fejünket. Bár a könyökünkre húzva, vagy kalapként a fejünk tetejére biggyesztve (ugye, pizzafutárok?) roppant menőn néz ki.

Kabát/dzseki

A következő a zárt kabát. Erre a legmodernebb és praktikus dolog valamilyen lélegző műszaki textil kabát, amelyben protektorok vannak a könyök- és a hátrészen, illetve a vállnál. Ennek vannak zsebei is, amiket azonban nem célszerű kemény tárgyakkal teletömni, mert egy esés esetén képesek nagyon keményet ütni, vagy esetleg bordát törni.

apro3000461604_z.jpg

A kabát kiválasztásakor is az egyik legalapvetőbb szempont a megfelelő méret. A kicsit nagy kabát lehet, hogy kényelmes, de esés esetén ahelyett, hogy védenének, a protektorjai könnyen elmozdulnak, félrecsúsznak. Ám fontos megjegyezni, hogy egy kabátba szerelt gerinc- vagy könyökvédő soha nem annyira biztonságos, mint a testre rögzített, rugalmasan vagy fixen felszíjazott protektor.

apro3000470105_01.jpg

És ne feledjük, hogy a kabát csak becipzárazva hasznos. Ha lobog rajtunk, mint Batman köpenye, úgy viszonylag kevés védelmet tud nyújtani.

Kesztyű

A kezünk védelme alapvető fontosságú, okos ember nem indul el motorral kesztyű nélkül. A kéz az, amit eséskor reflexből azonnal leteszünk, ezzel tompítunk, és azonnal sérül. Talán viccesnek tűnik nyáron kesztyűben robogózni, de nem haszontalan.

cobra-blu-blue-a-pro-guanto-gloves-moto-motorcycle-sonic-moto_3.jpgÉrdemes a több helyen erősített, a tenyér részen párnás, kézfejen és az ujjakon műanyag, vagy kevlár protektorral erősített kesztyűt választani. Itt is fontos, hogy jó legyen a méret. A kicsi kesztyű kényelmetlen, a túl nagy viszont akadályozza a kezelőszervek használatát. Próbáljuk ki, mintha a kormányt fognánk, markoljunk rá egy korlátra, vagy a másik kezünk csuklójára, hogy mennyire érezzünk benne komfortosan magunkat.

Nadrág

Nagyjából ugyanazok a szempontok érvényesek, mint a kabát esetében. Mindenképp ellenőrizzük a térdnél található betéteket, mert nem biztos, hogy kellő védelmet nyújtanak egy felcsatolható térdvédőhöz képeset.

Természetesen az a legjobb, ha felhúzunk egy kellő védelmet nyújtó nadrágot, de ha csak városban motorozunk, vagy robogózunk, rövid távon, a nadrág könnyen áldozatul eshet lustaságunknak. Ráadásul a célunk elérésekor könnyebb egy kabátot szögre akasztani, mint nadrágot cserélni. Ilyenkor viszont erősen ajánlott egy farmerre (vagy alá) felcsatolható térdvédő.

Ráadásul, rövidnadrágban könnyen huzatot kaphatnak az izületek, így ha 50 évesen is szeretnénk még motorozni, akkor erősen javasolt a megfelelő nadrág használata.

Csizma vagy cipő

A megfelelő lábbeli használatát nagyon sokan hajlamosak félvállról venni, mondván, egy bakancs vagy sima cipő is megteszi. Pedig nem így van. A jó motoros lábbeli akkor is fontos, ha nem váltós és lábfékes a motorunk (robogónk), hiszen egy esetleges megcsúszásnál ösztönből lábbal korrigálunk. A lábfejünk és a bokánk pedig sok érzékeny, apró csontból áll, melyek védelemre szorulnak.

apro30001920443.jpg

A kemény, merev talpú magas szárú cipő a minimum, de ne szégyelljünk motoros csizmát venni még kisebb motorokra/robogókra sem. Lényeges, hogy a talp merev legyen, ennek komoly védelmi szerepe van, valamint az orr-résznek is erősítettnek kell lennie, még ha nem is vasalt betétes. Túlzásnak tűnhet, de gondoljunk arra, hogy a lábunk bukáskor általában valahogy bekerül a motor alá, nem mindegy, hogy mi és hogyan tartja, védi a lábunkat, amikor a motor azon csúszik.

És természetesen ott vannak még a ruházaton túl megvásárolható protektorok: gerinc- és vesevédő, a különféle aláöltözetek, maszkok, fejkendők, nyak- és arcvédő kendők, valamint az esőruha, melyek szintén roppant fontosak, de ezekkel majd egy későbbi cikkben foglalkozunk.

Ám a legfontosabb, hogy mindig körültekintően és az ésszel motorozzunk. Hiszen, aki okosan megy, az kisebbet és ritkábban esik, ez tény. Ja, hogy azt gondolod, hogy te úgysem fogsz soha, semmilyen körülmények között elesni?

yfr_editorial_use_pictures_15-11.jpeg