Az autózás közel 130 éves történelme során számos olyan fejlesztés látott napvilágot, melyről elsőre azt gondoltuk, csak felesleges bonyolítás. Sokan talán a kettőstömegű lendkerékre is így gondolnak, pedig a valóság ennél azért árnyaltabb. Az évek óta szigorodó környezetvédelmi előírások miatt a gyártók kénytelenek egyre kisebb motorokat készíteni. Mindez persze nem járhat együtt a teljesítmény csökkenésével, sőt! A vevők egyre erősebb, dinamikusabb autókra vágynak, melyek persze minél kevesebbet fogyasszanak, legyenek csendesek stb. Ezek az (alapvetően jogos) elvárások azonban új problémákkal szembesítették a mérnököket. A kisköbcentis, most már szinte kivétel nélkül turbós motorok sokkal nyersebben járnak, nem is beszélve a háromhengeresekről.
A motor által keltett rezgések nem csak az autóban utazók komfortját rontják. Ezek a rezonanciák a hajtáslánc többi elemére (kuplung, váltó) is károsak, nem is beszélve a motortartó bakok élettartamáról. Több lehetőség is létezik az egyenetlen járás finomítására, az egyik pedig épp a kettőstömegű lendkerék. Miután a lendkerék pont a motor és az erőátvitel között foglal helyet, így azokat is védi a káros hatásoktól. De hogyan teszi ezt és miért hívják kettőstömegűnek? A hagyományos lendkerék igazából egyetlen „tömbbe” összeszerelt, precízen kiszámított átmérőjű és súlyú, kerek és tömör alkatrész. A kettőstömegű esetén a lendkerék maga két fő egységből áll, melyeket rugalmas kapcsolattal szerelnek össze.
Ez a rugalmas kapcsolat lehetővé teszi, hogy a lendkerék forgása közben a motortól érkező rezgések akár teljesen kisimuljanak. Ez nem csak alapjáratra vagy fordulaton való használatra értendő, de a terhelésváltáskor (pl. váltásnál vagy erős gázadásnál) fellépő erők is csillapítva jutnak tovább az erőátvitelhez és közvetve a karosszériára. Mint gyakorlatilag minden alkatrész, a kettőstömegű lendkerék sem örökéletű, azaz előbb-utóbb cserélni kell, főleg mert javítani nem is lehet. Általánosságban 200-250 ezer kilométerre tehető az élettartama, ám rajtunk is függ, hogy a tényleges csere hamarabb vagy akár később lesz esedékes.
Egy többségében autópályán, közel azonos fordulaton és sebességen használt autóban az átlagosnál tovább fog üzemelni (hasonlóan a kuplunghoz). Viszont a városban, dugókban araszoló, számtalan megállással és elindulással tarkított környezetben való használat sokkal komolyabb terhelést jelent. Sok múlik azonban a vezetési stíluson is, a hirtelen felengedett vagy hosszú ideig (gázadás mellett) csúsztatott kuplung biztosan nem tesz jót a lendkeréknek. Szintén káros hatással van a chiptuning, a gyakori vontatás, utánfutó használata, a tartósan alacsony fordulaton üzemelés. Sőt, a motor bizonyos alkatrészeinek nem megfelelő működése vagy állapota is rövidítheti az élettartamát. Gyenge önindító, elhasználódott, kopott porlasztócsúcs egyaránt problémát jelent, és a start-stop rendszer miatt leálló és újrainduló motor sem az ideális.
Nagyobb kockázati tényezőt jelentenek a dízelmotorok, melyek működési elvükből adódóan jóval nyersebb járásúak. A kettőstömegű lendkerék általában hanggal jelzi, ha gond van vele. Először a motor leállításakor hallunk csattogó, fémes hangot. Később ez már járó motornál is jelentkezik és egyre erősödő rázkódás, remegés társul mellé. Kétségtelen tény, hogy nem olcsó alkatrészről van szó, ám nem érdemes spórolni vagy halogatni a cseréjét. A hibás kettőstömegű lendkerék miatt a motor keltette rázkódások és rezonanciák számos további alkatrészre rónak túlzott terhelést. Ezáltal idő előtti cserére szorulhat például a motor- vagy váltótartó bak, de akár a korábban csendes beltéri elemek zörgése is állandósulhat.
A Bárdi Autó kínálatában polcról, azonnal elérhető LUK utángyártott kettőstömegű lendkerekek, illetve komplett készletek a gyári alkatrésszel megegyező minőséget nyújtanak. A lendkerék cseréjekor mindenképp ajánlott a teljes kuplungszerkezetet (kinyomócsapággyal együtt) is cseréltetni. Mivel bonyolult és hosszadalmas műveletről van szó, illetve speciális szerszámokat igényel, ezt bízzuk szakemberre. Ehhez a legjobb autószervizeket pár kattintással megtalálhatjuk a Garvisor.com közösségi szervizkereső és értékelő oldalon. Lehet tehát szeretni vagy épp utálni, de a kettőstömegű lendkerék ma már a mindennapjaink részévé vált, hasonlóan a turbófeltöltőkhöz. Ám egy kevés odafigyeléssel, megfelelő vezetési stílussal alapvetően tartós alkatrészről van szó. Ráadásul hasznosságát minden alkalommal élvezhetjük, mikor az autónkban ülve zavaró rezgések és rázkódások nélkül utazunk.