A leggyakoribb bukási okok a műszaki vizsgán

A kormány az idei évben két alkalommal is veszélyhelyzetet vezetett be: elsőként 2020. március 11. és július 3-a között, majd pedig november 4-étől. Ez az autósok számára azt jelenti, hogy azon gépjárművük, amelynek műszaki vizsgája a veszélyhelyzet alatt járt volna le, a veszélyhelyzet kihirdetésétől további 60 napig érvényes marad. Ráadásul ez a tavasszal lejárt autókra is igaz, nekik ugyanis eredetileg december 15-éig szólt a határidő, ezt hosszabbították most meg egészen a veszélyhelyzet megszűnését követő további 60 nappal.  

Ez azonban nem azt jelenti, hogy érdemes az utolsó pillanatig várni, hiszen január közepétől szinte biztosan megnövekszik majd a forgalom a vizsgaállomásokon. Ha te is a haladékot kapott autótulajdonosok közé tartozol, vagy egyszerűen csak mostanában jár le a műszakid, érdemes minél hamarabb időpontot foglalnod a hozzád legközelebbi vizsgaállomáson, hogy ne kelljen nélkülöznöd a gépjárműved a karácsonyi szezonban.

Így vizsgálják az autód

Egy műszaki vizsga során egy háromszintes értékelés alapján engedik át, vagy épp buktatják meg a gépjárművet. Feljegyeznek kis, komoly és veszélyes hibákat. Kis hibának számít például egy porvédő sérülése, vagy egy, a kilátást nem befolyásoló apróbb hiba a szélvédőn – ezekkel simán átmegy a gépjármű. Komoly hiba például, ha egy keréken rendellenes késés jelentkezik a fék működésében, vagy ha szennyezett a fékfolyadék. Ilyenkor hivatalosan a gépjármű nem felelt meg, ezért egy rövidített, 2 hónapos műszakit kap: ez azt jelenti, hogy ennyi idő után újra vissza kell vinni az autót és elvégezni a műszaki vizsgát. A harmadik kategóriát a veszélyes hibák jelentik, ilyen például, ha nem működik a fékrásegítés, hiányzik az alvázszám vagy törött a fényszóró.

A leggyakrabban ezekért jár bukás

Hazánkban ugyan nem készült hivatalos statisztika arról, hogy miért buktatnak a műszaki vizsgán, a német TÜV jelentésekből kiderül, hogy Európában milyen hibák miatt kell a leggyakrabban újravizsgáznia a gépjárműveknek. A német szabályozás ugyanakkor szigorúbb, mint a magyar, ezért most azokra koncentrálunk, amelyek itthon is gondot jelentenek.

Rozsda a karosszérián

A karosszéria ellenőrzése során a legtöbb esetben a korrózió jelent bukást, ha egy- vagy több panel már jelentősen elrozsdásodott, azokat nem engedik át. Itt most nem egy kis felületi pöttyre kell gondolni, azzal még átmegy a jármű, de ha hiányzik a fél sárvédő, vagy öklömnyi lyuk van a padlólemezen, küszöbön, az bukást jelent.

Lyukas kipufogó, füstölés

Korábban a környezetvédelmi vizsgálat egy külön procedúra volt és ehhez egy külön okmány, a zöldkártya tartozott. Ezeket már megszüntették, a vizsga része az is, hogy megmérik az autónk károsanyag kibocsátási értékeit. Ha ezek bármelyike túllépi a megengedett határértéket, különböző színű és szagú füstöt ereget, akkor ne is reménykedjünk a sikeres vizsgában. Ide tartozik az is, hogy a kipufogónak is hibátlannak kell lennie, lyukas, elrohadt, hiányos rendszerrel, kivágott részecskeszűrővel, katalizátorral egyenes az út a bukáshoz.

Kopott, nem megfelelő abroncsok

Bukás jár akkor is, ha túlságosan kopott gumiabroncsok vannak az autón (a nyáriaknak legalább 1,6 míg a télieknek 4 mm-es futófelülettel kell rendelkezniük), illetve abban az esetben is, ha egy adott tengelyen két, eltérő méretű abroncs található. Egy komolyabb sérülés is bukást jelenhet: ha az egyik abroncs például szálszakadt, azonnal megbuktatják a járművet.

Szivárgás

Gond lehet a szivárgás is: ha nagy mértékű olaj- vagy folyadékszivárgás tapasztalható, az szintén bukást jelent. Ebbe a kategóriába tartozik az akkumulátor is: ha innen veszélyes anyagok távoznak, ne is reménykedjünk a sikerben. 

Sérült biztonsági berendezések

Ez valószínűleg csak keveseknek meglepő, de az is azonnali bukás, ha szakadt vagy el van vágva a biztonsági öv, illetve ha olyan autót próbálunk meg levizsgáztatni, amiben nem pótolták a kinyílt légzsákot. 

Sérült, nem világító lámpák vagy túlságosan sötétített ablakok

Sok autó a repedt, törött fényszórók vagy szélvédő miatt nem megy át, ám a nem bejegyzett, vagy túlságosan erős, az előírtnál nagyobb mértékű üvegsötétítés is gond lehet (az első oldalablak és a szélvédő semmiképp nem lehet sötétítve). Elvárás, hogy működjön az összes fényforrás, így nemcsak a fényszóróizzóknak és az irányjelzőknek, de a rendszámtábla világításnak is megfelelőnek kell lennie. Mellesleg a utólagos kínai ledsorok, színes helyzetjelzők, tuninglámpák és hasonlók rögtön bukást eredményeznek.

Elégtelen fékhatás

Azonnali bukás jár azért, ha a jármű egy tengelyén nem üzemel megfelelően a fék. Ebbe nemcsak a látható kopások, így a féktárcsa vagy a fékbetét hibája tartozik bele, de az is, ha fékezéskor az autó félrehúz vagy ha a fékvisszajelző lámpa felvillan. Ha a  fékpedál felpuhult és csak több nyomás után jelentkezik elégséges fékhatás, az is súlyos hiba és nem engedik át a kocsit. Fontos, hogy a kéziféknek is jónak kell lennie, ha nem rögzíti megfelelően a gépjárművet, haladéktalanul javítani kell.

Világító hibalámpák

Az csak természetes, hogy induláskor az autók felvillantják a különféle hibalámpákat – ám ezeknek a motor beindítása után el kell aludniuk. Ha járó motor mellett is világít a check engine vagy a légzsák visszajelző, akkor abban az esetben is újra kell vizsgáznia az autónak, ha csak egy egyszerű szenzorhibáról és nem komoly műszaki hibáról van szó.

Okmányok, azonosítók

A vizsga során kiemelt szerep jut az azonosítóknak, illetve okmányoknak is. Alap, hogy rendben legyenek a rendszámok: darabszámra és típusra, méretre is egyezniük kell az előírásokban, illetve adott esetben a forgalmiba szereplő kiegészítésekkel. Szükség van az olyan érvényes okmányra, mint a forgalmi engedély, amely igazolja, hogy a tied a gépjármű. Emellett ellenőrzik az alvázszámot is, azoknak is egyeznie kell, illetve fontos, hogy ne legyenek korrodáltak, hiányosak. Amennyiben az autó újkora óta magyarországi, úgy a motorszám olvashatósága is kulcskérdés: ha az nem látható jól, hiányos, vagy nem egyezik meg a forgalmi engedélyben bejegyzettel, bukást jelent. A külföldi autóknál sok esetben csak a motorkód van beírva, így ott kevésbé szigorúak a vizsgáztatók. 

Ahogyan tehát látható, a műszaki vizsga egy sokpontos ellenőrzés, amely során autód minden részét ellenőrzik. Ha nem vagy biztos abban, hogy gépjárműved megfelel az elvárásoknak, esetleg szeretnéd előzetesen átvizsgáltatni a kocsit, keress mihamarabb egy szervizt a közeledben a megújult GarVisoron, majd foglalj időpontot!