Legtöbben bele sem gondolunk, hogy az autónkba beülve és a kulcsot elfordítva milyen folyamatok játszódnak le. Általában csak 1-2 másodperc, hogy a motor beinduljon, de ehhez számos alkatrész tökéletes működése szükséges. Az egyik ilyen az izzítógyertya, amit véletlenül se keverjünk össze a gyújtógyertyával. Míg utóbbival csak benzin-, előbbivel csak dízelmotoros járművekben találkozunk. Ennek oka a kétféle üzemanyag eltérő tulajdonságai és ebből fakadóan a kétféle motor eltérő működési elve. Jelen cikkünkben nem bocsátkoznánk nagyon mély részletekbe, de egy fontos különbséget megemlítenénk. A benzin szikra hatására gyullad meg és ég el, míg a gázolaj esetében nagy nyomás hatására történik mindez.
![](https://cartarsblog.hu:443/wp-content/uploads/2024/01/glow-plug_02-1024x576.jpg)
Mindkét üzemanyagnál értelemszerűen levegőre van szükség a folyamathoz. A gázolajnál a beszívott levegő összesűrítve felmelegszik, ez teszi lehetővé a gázolaj begyulladását és a minél tökéletesebb égését. Igen ám, de nem mindegy, hogy a motor épp 28 fokos nyári vagy -10 fokos téli levegőt szív be. Márpedig utóbbi esetben a dugattyú általi sűrítés önmagában kevés lesz a megfelelő hőmérséklethez. Különösen fontos ez hidegindításkor, hiszen nem megfelelő égéssel csak nehezen vagy egyáltalán nem fog beindulni a motor. Ilyenkor lép színre az izzítógyertya, amely segít ezen a problémán.
![](https://cartarsblog.hu:443/wp-content/uploads/2024/01/glow-plug_07-1024x576.jpg)
Ahogy azt a neve is mutatja, ez nem szikrát állít elő, mint a gyújtógyertya, hanem izzik. Mégpedig nem is akármilyen módon, akár 800-900 fokos hőmérsékletet is elérhet. Az izzítógyertya beépítése hasonló a gyújtógyertyához, ezt is a hengerfejben foglal helyet, egy menetes nyílásban. A vége pedig az égéstérbe lóg be, ez az a rész, amely ténylegesen felizzik és ezáltal felforrósítja a beszívott levegőt. A külsőleg látszólag egyszerűnek kinéző izzítógyertya persze számos részből tevődik össze. A főbb részek a belsejében található szabályozó- és fűtőtekercsek, az ezeket és a külső ház közti réseket kitöltő magnéziumoxid por. Ne feledkezzünk meg a tetején található, cink bevonatú elektromos csatlakozóról sem.
![](https://cartarsblog.hu:443/wp-content/uploads/2024/01/glow-plug_03-1024x576.jpg)
A dízelmotor létezése óta eltelt évtizedek alatt persze sokat változott az izzítógyertya kialakítása, a felépítése azonban nem. A működése pedig igazán egyszerű, hiszen a gyújtás ráadásakor automatikusan bekapcsol. Ilyenkor a műszerfalon látható izzítás visszajelző mutatja a működést. Amikor ez kialszik, az izzítást szabályzó relé lekapcsol, mert a gyertya kellőképpen felmelegedett. Ekkor lehet indítani és ha minden más is rendben van, akkor könnyen és viszonylag halkan be is indul a dízelmotor. A modernebb, elektronikus vezérlésű autókban az izzítást a központi számítógép vezérli. Az elv igazából itt is ugyanaz, csak még több paraméter alapján tudja szabályozni az izzítás mértékét és idejét.
![](https://cartarsblog.hu:443/wp-content/uploads/2024/01/glow-plug_05-1024x575.jpg)
További különbség, hogy az újabb autókban az izzítás már nem csak indításkor, hanem akár menet közben is működhet. Mindez a minél gyorsabb bemelegedés és a simább, csendesebb járás érdekében. Erről a sofőr nem is értesül, hiszen csak zavaró lenne a folyamatosan világító vagy villogó visszajelző fény. Sőt, ezek pont egy esetleges meghibásodásra utalnak, ahogyan az is, ha hidegebb időben nagyon nehezen vagy sehogy se indul be a motor. Egy izzítógyertyának, illetve az izzító rendszernek számos meghibásodása lehet, aminek feltárása és javítása szakszervizt igénylő feladat. Hasonló a helyzet az izzítógyertyák cseréjénél, megfelelő szerszámok és képzettség nélkül a gyertya beletörhet a hengerfejbe, ami nagy baj.
![](https://cartarsblog.hu:443/wp-content/uploads/2024/01/glow-plug_01-1024x576.jpg)
Épp ezért ne kísérletezzünk házilag, bízzuk a cserét és a javítást is a megfelelő szakszervizre. Ilyet pedig könnyen kereshetünk és találhatunk a Garvisor.com közösségi szervizkereső és értékelő oldal segítségével. Az izzítógyertyák napjainkban már több feladatot is ellátnak, a legmodernebb egységekben például nyomásmérőt is találunk. Ez segíti a motorvezérlést, hogy minden pillanatban optimális mennyiségű levegő és üzemanyag jusson a motorba. Ezen felül a befecskendezések időzítését is könnyen módosíthatja, ha szükséges. Az izzítógyertyák széles választéka, köztük a 3 év gyártói garanciával rendelkező, kimagasló minőségű Würtemberg, illetve a legújabb generációs, OE gyári beszállítóként ismert Bosch termékek is azonnal, készletről elérhetők a Bárdi Autó webáruházában és hazai kirendeltségein.