7 érdekes tény az autózás világából

Köztünk, velünk járnak, sok esetben mégsem tudunk rólunk sokat: az autók több, mint egy évszázada életünk megkerülhetetlen részei, ez idő alatt pedig számtalan, izgalmas és meghökkentő tény született velük kapcsolatban.

Ha szeretnéd megtudni, hogy:

  • Melyik márka összes legyártott autójából fut a legtöbb
  • Mennyi alkatrészből áll egy átlagos autó
  • Mikor történt a világ első autóbalesete

akkor tarts velünk.

1. A kávéval hajtott autó

Sokunk számára nem indulhat máshogy a reggel, mint egy finom, forró kávéval. A serkentő ital a benne lévő koffeinnek köszönhetően segít az ébredésben és sok esetben a jó beszélgetések elengedhetetlen kelléke. Persze olyan is van, amikor máshogyan hasznosítják: egyes helyeken a kávébabokat illatosítóként, a kávé zaccot pedig házi krémként a narancsbőr eltávolítására is alkalmazzák. De persze mit ér a világ kutatószellem nélkül, ezért volt, aki tovább ment: ismerjétek meg az 1988-as Volkswagen Sirocco-t, vagyis a Car-puccino-t! Az egykoron hagyományos kupéként forgalomba került autót néhány évvel ezelőtt az angol BBC-n vetített tudományos műsor, a Bang Goes The Theory csapata alakította át, kávéüzeműre!

article-1255867-0894a2e1000005dc-140_634x357.jpg

A Car-puccino átalakítása olyan jól sikerült, hogy a gépjármű képes volt megtenni a Manchester  és London közötti 210 mérföldes, azaz 338 kilométeres távot, igaz ehhez 70 kilogrammnyi őrölt kávéra volt szüksége. Ha  kilónként 2000 forintos átlagárral számolunk, akkor kijön, hogy ez a kis túra 140 ezer forintjába került a készítőknek. Ráadásul nemcsak drága, de lassú is volt a túra, hiszen a készítőknek 30-45 mérföldenként meg kellett állniuk egy kis kávézásra, hiszen fel kellett tölteniük a csomagtérben lévő tartályt. 

article-1255867-0896f140000005dc-794_634x361.jpg

Nem meglepő, hogy ez a fajta megoldás nem aratott nagy sikert és ma is inkább az elektromos, semmint a kávés autókat tekintjük a benzines és dízel járművek utódjának 🙂

2.  A gyártó, aminek a legtöbb autója működik

Amikor szóba kerül, hogy milyen márkájú autóból van a legtöbb a világon, sokan a Toyota, Ford vagy épp Volkswagen típusaira gondolnak és nyugodtan mondhatjuk, igazuk van. De mi a helyzet akkor, ha úgy tesszük fel a kérdés: melyik márka összes legyártott autójából van még meg a legtöbb? Nos, itt már egészen más a helyzet!

2-4-700x467.jpg

A nyertes ez esetben egyáltalán nem egy “átlagos” tömeggyártó, hanem egy, a luxussal azonosított márka: a Rolls-Royce! A luxus-luxusa, a brit autógyártás királya ugyanis ebben is megszerezte a koronát, hiszen az összes legyártott autójuk 75%-a jelenleg is működik, azaz nem egy pajta mélyén sínylődik és nem is bontották el.

3. Ennyi alkatrészből áll egy átlagos autó

Kormány, motor, váltó – alighanem sokan így számolják az autókban lévő alkatrészeket, vagyis számításaik szerint legfeljebb néhány tucat, maximum pár száz elemből állhat egy-egy gépjármű. Mi sem állhatna távolabb ettől: egy átlagos, modern gépjármű nem kevesebb, mint 30 ezer különálló alkatrészből áll!

car-parts-at-silverlake-1200x599.jpg

Mindez nem véletlen, hiszen ha belegondolunk, csak ajtó több, mint 20 alkatrészt tartalmaz: a külső vázon kívül belső borítást, ablakemelő mechanikát, zárat, ablaküveget, kapcsolókat, gumi tömítéseket.. És ez pusztán egy ajtó! ezek után nem csoda, ha egy idősebb használt autón elromlik valami, több mint 30 ezer alkatrészből mindig elfáradhat ez-az.

4. Nem kellett sokat várni a világ első autós balesetére

Aki dolgozik, az hibázik – tartja a mondás. Különösen igaz ez olyan különcök esetében, akik új találmányokkal kísérleteztek. Közéjük tartozott  a detroiti James William Lambert is, aki az egyhengeres motorral szerelt automobiljával közlekedett, amikor megtörtént a baj. Lambert barátjával, James Swovelanddel haladt, amikor autójával ráhajtott egy fa gyökerére, ami megdobta a járgányt, amitől az egy oszlopnak csapódott.

car-accident.jpg

Nagy bajuk szerencsére nem esett, igaz, az autó összetört. Nem úgy Lambert álmai, az úriember ugyanis továbbra is elkötelezett maradt az autóipar iránt, életében pedig több, mint 300 szabadalmat védetett le.

5. A világ leggyorsabb motorcseréje

Szerencsére csak ritkán van szükség motorcserére, ám amikor ez mégis bekövetkezik, a szerelők általában tetemes munkadíjat kérnek. Ez nem véletlen, hiszen egy autó motorjának kicserélése komoly feladat, az autógyártók ugyanis nem azzal a szemlélettel építik be az egységet, hogy azt majd ki fogják szedni.

Épp ezért emlékezetes annak az 5 brit tengerészgyalogosnak a rekordkísérlete, akik egy harmadik generációs Ford Escort motorját vették ki a helyről és rakták be az újat, alig 42 másodperc alatt! Persze a történetben van egy kis csalás, hiszen látszik, hogy az autót már előre felkészítették, de attól még igen látványos!

6. Egy itthoni luxuslakás ára egyetlen gyorshajtásért

Neked mennyit ér meg egy gyorshajtás? 30, 50, esetleg 100 ezer forintot? Annyit elárulhatunk, hogy ez a közelében sincs a világ eddigi legdrágább büntetésének, amelyet egy svéd milliárdos szedett össze. Az illető épp Svájcban autókázott, amikor úgy érezte, hogy ideje egy kicsit odalépni a Mercedes SLS-AMG típusú szupersportautójának. Nem meglepő, ez sikerült is, pechére azonban mindezt rögzítette néhány traffipax is. Ebből kitalálható, hogy nem csak egy pillanatnyi gázfröccsről volt szó, a sofőr konstans “tolta neki”.

2010-208152-mercedes-sls-amg-impounded-by-swiss-police-600-13-08-20101.jpg

Igaz, ha egy kicsit odafigyel, ennél lényegesen olcsóbban is megúszhatta volna, ugyanis több, régi traffipax alatt is áthaladt, amelyek legfeljebb 200 km/h-s gyorshajtást tudnak rögzíteni, ennél nagyobb értéket nem tárolnak. Nos, hősünk 300 km/h-val repesztett, ezt pedig onnan tudjuk, hogy az utolsó, modern kamera már lefotózta. Nem meglepő módon ezután a hatóság üldözőbe is vette, kicsivel később kapcsolta le, a vélhetően már lassabban guruló Mercedest. Az eredmény? A 37 éves sofőr a svájci törvények értelmében a jövedelme utáni büntetést kapott, azaz 1 millió dollárnyi svájci frankot gomboltak le róla. Ez 225 millió forint, ennyiért már igen jó penthouse lakásokat lehet venni.

7. Ennyi idő alatt születik meg egy autó

Azt gondolhatnánk, hogy a sorozatgyártás miatt egy autó legyártása maximum pár óra, de legfeljebb 6-7 óra alatt megvan. Bár a végső összeszerelési szakasz igen gyors és nem tart tovább 1-2 óránál, azért több időbe telik, míg a fém tekercsekből, műanyag elemekből megszületik az autó. Egy mai, átlagos gépjármű 20 óra alatt készül el, egyes típusok gyorsabban (már 15-17), mások pedig lassabban (23-25), de az átlag körülbelül ennyi.

maxresdefault_2_1.jpg

És vajon ebből a folyamatból mi tart a legtovább? A fényezés! Igen, ahhoz, hogy azok az “izgalmas” szürke, fekete és fehér autók, amiket nap mint nap látsz az utakon, ilyen szépen csillogjanak, akár 10 órát is eltöltenek a fényezőüzemben, míg végül tovább folytatják utukat a végső összeszerelés irányába. 

Esetleg másról olvasnál?

A leginnovatívabb francia autók

Olcsón fenntartható egyterűek 1 millió forintig

Nem mindenki autógyártással kezdte (1. rész)