Egy jó logó célja, hogy segítségével az adott vállalkozás illetve az általa gyártott termék mindenki számára jól azonosítható legyen. Jól tudják ezt az autógyártók is, akik már az első modellek megjelenésekor is nagy figyelmet szenteltek a jól felismerhető emblémának. Ebben az írásban 5 autógyártót és logóik történetét mutatjuk be:
Peugeot
A francia márka logója már több mint másfél évszázada, 1847-ben született meg és Justin Blazer ékszerész rajzolta meg. Ekkoriban a Peugeot még pusztán szerszámokat, varrógépeket, konyhai eszközöket és kerékpárokat gyártott, szó sem volt autókról.
Az első járműre az 1890-es évekig kellett várni, ekkor döntött úgy a francia márka, hogy belevág az akkor nagy újdonságnak számító autóiparba. Az oroszlános logó pedig tökéletes volt erre a célra, hiszen a nagymacska vadsága és agresszivitása kiválóan szimbolizálja a márka fölényét a konkurenciára nézve.
A Peugeot-nak annyira bejött a jellegzetes és egyedi embléma, hogy mind a mai napig kitartanak mellette és csak apróbb csiszolásokat hajtanak rajta végre: jelenlegi formáját például 2010-ben nyerte el.
Mitsubishi
A Mitsubishi gyémánt logóját szinte mindenki ismeri – azt azonban már csak kevesen tudják, hogy mit szimbolizál. Az embléma a márka atyjához, Yataro Iwasaki-hoz köthető, aki amikor megalapította az eredetileg hajózási szállítással foglalkozó vállalatát, úgy döntött, hogy első munkaadójának, a Tosa klánnak a három tölgylevelet tartalmazó címerét és a családi, három darab, egymásra helyezett kínai sulyomlevelet szimbolizáló emblémáját egyesíti.
A “mitsu” japánul három, míg a “hishi” tükörfordításban ugyan vízigesztenyét jelent, ám a japánok hosszú időn keresztül ezt a kifejezést használták a gyémánt alak jelölésére, hiszen lerajzolva rendkívül hasonlít a gyémántra. Együtt tehát három gyémántnak fordítható a márka logója.
Érdekesség, hogy a japán nyelvtan szerint a “mitsu” és a “hishi” szavak egybeolvasása során a “hishi” első betűje “h”-ról “b”-re változik, tehát megkapjuk a Mitsubishi kifejezést.
Mazda
Idén ünnepli 100. születésnapját a Mazda: mint oly sok autógyártó, a japán vállalat sem gépjárművekkel kezdte – esetünkben konkrétan szerszámgépek alapozták meg a cég hírnevét. 1931-ben fordultak a járműgyártás felé, elsőként egy háromkerekű, leginkább egy motoros riskára hasonlító járgány hagyta el az üzemet.
Mivel a II. világháborúban, a Hiroshimát ért atomtámadás miatt a gyár teljesen megsemmisült, így az autógyártás egy ideig szünetelt: az üzem újjáépítése után teherautókkal léptek piacra, majd 1960-ban jelent meg az első személyautójuk, a Mazda R360 kupé. Ez még a vállalat korai, H és M betűt szimbolizáló logóját viselte. A H Hiroshima előtt állít emléket, míg az M természetesen a Mazdát jelöli. Érdekesség, hogy 1975-ig kizárólag ezt az emblémát használták, ezután került fel az autókra a mára klasszikussá vált Mazda felirat.
A következő nagy váltás 1992-ben történt, ekkor jelent meg a gyár szerint a napot és a fénykört ábrázoló lógójuk: ez a vállalat szerint a szívből jövő szenvedélyüket szimbolizálja. A manapság is használt Mazda logó 1998-ban jelent meg, a vállalat szerint a stilizált M betű a jövő felé mutató szárnyakat ábrázolja – akárhogy is legyen, az biztos, hogy egy jól felismerhető lógóról van szó.
Skoda
Szinte nincs olyan ember, aki ne ismerné a Skoda logóját: a sokak által csak szárnyas nyílként emlegetett emblémát 1923. decemberében védették le, azóta pedig minimális változtatásokkal találkozhatunk vele a cseh gépjárműveken. A legenda szerint a Skoda család indián szolgálója adta hozzá az ihletet, ám azt nem tudni, hogy pontosan ki rajzolta meg.
Egyesek úgy gondolják, hogy a logót átfogó gyűrű a Földet jelképezi, a szárnyak a műszaki fejlődésre utalnak, a nyíl a fejlett gyártást, míg a kis kör a precizitást testesíti meg – de ebben nincs általános egyetértés, valószínűleg csak az eredeti alkotók tudják az igazságot. Elsőnek 1993-ban esett át egy nagyobb változtatáson: mivel a Skoda Auto a Volkswagen csoport része lett, így a nehézipari üzletág tartotta meg az eredeti emblémát, az autógyártó pedig egy új, felfrissített emblémával jelentkezett.
A “szárnyas nyíl” innentől zöld lett, ennek oka pedig a Volkswagen csoportban keresendő, hiszen a konszern minden vállalatának van egy, jól felismerhető színvilága, a Skoda esetén ez a zöld lett. Nem véletlen, hogy a zöld szárnyas nyíl maradt a hangsúlyos akkor is, amikor 2011-ben bemutatkozott a minimális változtatásokkal jelenleg is használt, a 21. századi ízléshez igazított Skoda logó.
Alfa Romeo
Akármennyire is bonyolultnak tűnik, az Alfa Romeo logójának felépítése valójában igen egyszerű: az elsőként 1910-ben megjelent emblémát két részre oszthatjuk.
Bal oldalon a piros, fehér hátterű kereszt a gyár szülőhelyének, Milánónak a címerére utal, míg a jobb oldalon látható kígyóból előbukkanó ember az újjászületést szimbolizálja.
Érdekesség, hogy ez utóbbi a Milánót sokáig irányító Visconti-család címere is volt. Ha kíváncsi vagy, hogy miért is lett az Alfából Alfa Romeo, olvasd el korábbi cikkünket.