A Cartárs blogon már több alkalommal is foglalkoztunk autók formatervével: az emlékezetes darabok mellett a leginkább kifogásolhatókat is sorra vettük. Most nem egy teljes autó, hanem annak egyik, az irányításban fontos elemét, a váltókart vesszük górcső alá. Jöjjön 5 stílusos váltókar:
Spyker C8
Kétségtelenül lenyűgöző autó a Spyker C8: a holland autógyártó által 2000-ben piacra dobott, a szemkápráztató karosszériájú modellje igazi különlegesség, még a sportkocsik világában is. Az Audi 4.2-es, V8-as motorjával készülő, 400 lóerős, középmotoros járgány ugyanakkor igazán nem is teljesítményével vagy külső formatervével, hanem az elképesztően jó ízléssel megvalósított belső tere miatt adta el magát. Az 1920-as évek repülőgépei által inspirált utastérben műanyagot aligha találunk, ellenben rengeteg fém és bőr veszi körbe a bent lévőket. Azonban a pontot az i-re mégis az olyan részletek teszik fel, mint a szélmalomra hajazó kormány vagy épp a nyitott mechanikájú, fémből készült váltókar.
Cord 810
Egészen rövid ideig, alig több mint 1 évig volt piacon a Cord 810: a gyártási nehézségek és a bonyolult technikai megoldások miatt elfogyott a gyártó pénze, így a Cord, mint márka 1937-ben megszűnt létezni. Ettől függetlenül azért sikerült beírniuk magukat az autós történelemkönyvekbe: nem elég, hogy ez a típus volt az első, amerikai elsőkerék-hajtású automobil, de még speciális, Preselector névre keresztelt váltót is kapott.
A technika lényege az volt, hogy a korabeli autóktól eltérően nem kellett duplán kuplungolni egy-egy váltás előtt, a sofőr bekészíthette a következő fokozatot, majd a kuplung kinyomása után a hidraulikus rendszer azonnal át is váltott. Bár maga a váltó műszakilag nem volt problémamentes, kétségtelenül merőben egyedi megoldásról van szó.
Chevrolet Camaro 68′
A 60-as és 70-es évek amerikai izomautói önmagukban is megérnének egy külön cikket, mi most hosszas vacilálás után a 68-72 közötti Chevrolet-kben megtalálható fokozatválasztó kart válogattuk bele a listánkba. Az angolul csak „horseshoe”, azaz „patkónak” nevezett megoldás még több mint 5 évtized után is rendkívül jól néz ki. A képen egyébként egy 1968-as Camaroban látható.
Pagani Huayra
Mivel az előbb szóba került a Spyker, nem mehetünk el az autóipar másik különce, a Pagani mellett sem. A cég jelenleg is gyártásban lévő, Huayra típusa önmagában is megér egy misét (elég csak a szemkápráztató külsőre, vagy a 6 literes, V12-es AMG motorra gondolni),de ebben az írásban most sokkal inkább a látványos, mechanikai értelemben is kiemelkedő váltókarra fókuszálunk. A nem kevesebb, mint 67 alkatrészből áll és sokkal inkább afféle műalkotásként, mintsem valós, használati tárgyként tekinthetünk rá.
Volkswagen Golf GTI
Nem mondhatnánk, hogy a Volkswagen márka említésekor az izgalom jut az eszünkbe, de kétségtelen tény, hogy a német márkának azért vannak érdekes megoldásai. Ezek közé tartozik például a GTI Golfok manuális váltója is, pontosabban a váltógomb, amely egy golflabdát formáz. Ilyen a német humor: egy Golfban egy golflabda.