Az autóipar fejlődésének köszönhetően mára kényelmesebb, csendesebb, biztonságosabb és jól felszerelt autók juttatnak el minket az úticélunkhoz. Az azonban kétségtelen tény, hogy számtalan olyan új szolgáltatás kerül évről évre a gépjárművekbe, amelyeket a felhasználók egyáltalán nem, vagy csak alig használnak. Megvenni viszont megveszik őket a kereskedő ajánlására vagy a prospektusok, reklámok hatására.
Ezért úgy gondoltam, érdemes egy cikket szentelni a témának és összeállítottam, hogy szerintem mit érdemes és mit nem megvenni a jövendőbeli új autódba:
Amikért megéri fizetni:
Légzsákok
Az egyre szigorodó Európai Uniós előírásoknak köszönhetően 2004 óta minden eladott új autót ABS-szel, 2014 óta pedig már ESP-vel is felszereltek a gyárban. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a biztonságon ne próbálnának meg spórolni a gyártók. Az hagyján, hogy bizonyos, „low budget” modellek eleve rosszabbul teljesítenek a törésteszten, de gyakran még a légzsákok is kimaradnak.
Ha valaki ma úgy dönt, beruház egy Fiat Punto-ra, az a 3,2 milliós árért cserébe kap TomTom térképes navigációt, Bluetooth-os telefonkihangosítót, tempomatot, elektromos első ablakot és két (!!!) azaz 2 darab légzsákot! Nehezen tudom felfogni, hogy miért pont a biztonságon kell spórolni, mert egy esetleges oldalütközésnél semmit sem ér a tempomat vagy a GPS…
Épp ezért, ha új kocsit vásárolsz (legyen akár vadonatúj, esetleg használt) az extralistán vagy a használt autós portál keresőjében feltétlenül pipáld be az adott típushoz elérhető légzsákokat. Sok autóban szerencsére már alap a 6 légzsák, de az opcionális térd-, illetve hátsó oldallégzsákért is megéri fizetni.
Fényszórók
A biztonságtechnikai fejlesztések nemcsak a légzsákok megszaporodását, de a fényszórók javulását is magukkal hozták. A hagyományos halogén lámpatesteknek leáldozóban van, mostanra a xenon, sőt sokkal inkább a LED és a lézer a menő. Ennek is köszönhető, hogy gyakorlatilag nincs olyan, magára valamit is adó gyártó, aki már a kiskategóriában sem kínál alternatívát a halogén lámpákra.
Épp ezért, ha van lehetőséged, törekedj az éjszaka jobb fényviszonyokat biztosító, modernebb lámpatestre. Új autóknál értelemszerűen ez megtörténik az extralistán való pipálással, használtnál viszont bizonyos modelleknél keresgélést igényel. De hidd el, megéri! Ha kíváncsi vagy, miért is érdemes egy komolyabb fényszóróra áldozni, ezt a cikket olvasd el.
Parkolási segédek
Az egyre zsúfoltabbá váló nagyvárosok korában ember legyen a talpán, aki hosszú időn keresztül sérülésmentesen tudja tartani az autóját. Ha már másra nem figyelhetünk oda, legalább a saját hibánktól megkíméljük magunkat, ha kerül az autóba valamilyen parkolási segéd. Az alapot egyértelműen a parkolóradarok jelentik, de manapság már kezd általánossá válni a tolatókamera, illetve az önparkoló rendszer is.
Ha önparkoló funkciót nem is, tolatókamerát már egy 5-6 éves VW Golfban is találsz, azaz szó sincs arról, hogy elképesztően drága extra lenne. Viszont aki parkolt már be az autójánál alig nagyobb helyre kamerával, az tudja, mennyit segít!
Okostelefonos csatlakoztatás
Szerintem kevés irritálóbb dolog van annál, mint amikor valaki kézben tartva telefonál, hiszen egy Bluetooth kihangosító már 10 ezer forintért megvásárolható, azaz nem mondhatja senki, hogy azért nem használ ilyet, mert nincs pénze rá.
A világ azonban egyre inkább oda halad, hogy még az ilyen lusta/nemtörődöm embereknek sem lehet ilyen kifogásuk, hiszen az új autókban gyakorlatilag már kivétel nélkül van telefonos csatlakoztatási lehetőség. Sőt, az elmúlt néhány évben gyártott használt autókból választva is nagy eséllyel találunk olyan járművet, ami kommunikál a telefonunkkal.
Ha azonban lehetőséged van rá, keress olyan autót, amelyikben nemcsak kihangosításra és zenelejátszásra alkalmas a fedélzeti rendszer, de a telefonon lévő tartalmakat is meg tudja jeleníteni. Ezt a legjobban az Android Auto és az Apple CarPlay nyújtja.
Aki használta már egyiket-másikat hosszabb időn keresztül, az tudja, hogy milyen jó, amikor azonnal ott van a névjegyzék, megjönnek az üzenetek, és az ember egy mozdulattal elérheti a kedvenc zenéit, illetve használhatja az aktuális forgalmi adatok alapján kalkuláló navigációt. Arról nem is beszélve, hogy mennyi pénzt lehet spórolni, hiszen nem kell beépített navigációra, háttértárra és drágább fejegységre áldozni.
Vezetési asszisztensek
Vannak, akik gyűlölik, mások viszont nem hajlandóak élni nélkülük: az biztos, hogy a különféle vezetéstámogató rendszerek alaposan megosztják a sofőröket. Mindez azért az autógyártóknak is köszönhető, hiszen bizonyos típusokban túlérzékeny vészfékező, illetve állandóan világító holttérfigyelő üzemel, ami alaposan elvette még a technológiára fogékonyak kedvét is. Erről egyébként jóbarátom is írt a blogra, hiszen neki nem éppen olyan pozitívak a tapasztalatai, mint nekem. Ha kíváncsi vagy, szerinte mik a legidegtépőbb kütyük az autóban, kattints ide.
A technológia fejlődésének köszönhetően azonban az utóbbi időkben már igen pontossá és biztonságossá váltak a különféle vezetési asszisztensek, így egy megfelelően beállított vészfékező asszisztens vagy egy holttér figyelő tényleg segíthet abban, hogy még a legdurvább közlekedési helyezeteket is épségben átvészeljük.
Részemről én a városi vészfékezőt, a holttérfigyelőt és persze az adaptív tempomatot ajánlom, ezekkel nemcsak városban, de autópályán is folyamatosan figyel az autó, hogy egy elbambulásnak ne legyen ütközés a vége.
Amiket inkább hagyj ki
Beépített navigáció
2017-ben szerintem igen szűk azon emberek csoportja, akiknek megéri gyári, beépített navigációért fizetni. Hacsak nem jársz gyakran külföldre és valamiért nincs megfelelő, kint is használható internet csomagod (bár ez az EU roaming eltörlésével már elég ritka), akkor nem érdemes megfontolni ezt az opciót.
Nem elég, hogy a gyári navigáció térképe hamar elavul, de még a jelenlegi típusok közül sincs sokban valós idejű, forgalmi adatokon alapuló dugófigyelő. Így könnyen előfordulhat, hogy egy 25 ezer forintos okostelefon gyorsabban célba juttat, mint az autóban lévő, félmilliós navi. Akkor meg minek érte fizetni?
Prémium Hi-Fi
Kicsit csalóka ez az opció, hiszen nem arról van szó, hogy egyáltalán ne vegyél prémium Hi-Fi rendszert a kocsiba, pusztán az a lényeg, hogy előtte hallgasd meg a hagyományos rendszert is. Sajnos gyakran előfordul, hogy néhány márkás logóban, egy basszusra tolt equalizerben és pár hangmódban ki is merül a prémium Hi-Fi. Ezek mind szép dolgok, csak szerintem fizetni nem érdemes értük!
Malomkerekek
Az egy dolog, hogy a katalógus fotóin jól mutat, de egy Hungária körút – Bécsi út szakasz után az ember kétszer is meggondolja, hogy érdemes volt-e nagyobb kereket vásárolni. Arról nem is beszélve, hogy a futómű sem köszöni meg, találkoztam én már 30-40 ezer kilométer után széthullott futóművű olasz paripával, amelyik nem díjazta a 18 colos kerekeket. Mondanom sem kell, hogy a tulajdonos ezután egy kicsit visszavett az esztétikából és a következő már 16-os szett volt.
Gyári riasztó
Tegye fel a kezét, aki odafigyelt egy, az utcán szirénázó autóra! Hát, szerintem nem vagytok sokan, mostanság ugyanis már inkább egy leengedve hagyott ablaknak, semmit rablónak tulajdonítjuk az ilyesfajta hanghatásokat.
Ezért véleményem szerint felesleges a gyári megoldásra áldozni, akkor már érdemes egy utólagos, a rablók által kevésbé ismert megoldásba fektetni. Ez már csak azért is okos döntés, mert így könnyen megtörténhet, hogy az autóra vadászó tolvaj inkább másik járgányt keres, amiben csak a számára már jól ismert és könnyen hatástalanítható riasztót találja.
Gyári kiegészítők
A gyártók előszeretettel keresnek szép összegeket a különféle, gyári kiegészítőkön. Legyen szó akár egy gumiszőnyegről vagy egy védőfóliáról, olyan összegeket kérnek el az ilyesfajta termékekért, amire kikerekedik az ember szeme.
Az egyik neves autógyártó például 25 ezer forintot kér el két első gumiszőnyegért úgy, hogy az más helyről, kiváló minőségben már 9 ezerért is beszerezhető (és ezért a pénzért teljes, négy részes szettet kapunk). Egy küszöbvédő fém betét pedig 40 ezer forintba kerül párban, ugyanez máshonnan 15 ezerért is elérhető.