Miért is kellene egy 5 éves autón bármit is ellenőrizni? Sokakban ez a kérdés merülhet fel elsőként a cikk címét olvasva. Ám a képlet nem ilyen egyszerű, noha 5 év egy jármű életében nem sok idő. Vannak olyan, látszólag apróságnak tűnő dolgok, amelyek az idő előrehaladtával könnyen nagyobb bosszúságot okozhatnak számunkra. Ezúttal nem az előírt karbantartások be nem tartására utalunk, hanem összegyűjtöttünk 3 olyan dolgot, amit még ilyen fiatal autónál is érdemes ellenőrizni.
1. Karosszéria- és üvegsérülések
A korrózió egy 5 éves autónál normál esetben nem merülhet fel, ettől függetlenül érdemes időnként átnézni vagy átnézetni a karosszériát. Aki városban használja az autót, előbb-utóbb számolhat vele, hogy sérülések keletkeznek rajta. Az apróbb karcokhoz, kisebb húzásnyomokhoz elegendő egy figyelmetlen manőver parkolás közben. Ha a műanyag elemet érinti a dolog, akkor csak a szemünket zavarja majd a látvány. Fém felület esetén azonban már más a helyzet. A nagyobb karcoknál megnyílhat az út a nedvesség, a só és egyéb káros hatások előtt, egészen a lemezig. Innentől csak idő kérdése, hogy felbukkanjon a felületi korrózió, ami aztán egyre költségesebb problémákkal járhat.
Kisebb karcoknál nincs nehéz dolgunk, ezek ugyanis könnyen javíthatók, hála a karceltávolító termékeknek. Amennyiben a karosszéria egy részén vagy akár egészén vannak karcolások, akkor jutnak szerephez a polírozó paszták, viaszok és folyadékok. Ilyen termékeket nagy választékban találunk a Bárdi Autó kínálatában is, mint amilyen a Turtle Wax fényezés-felújító pasztája. Ez a kisebb karcok és sérülések ellen is hatásos, de fontos, hogy a polírozást mindig megfelelő eszközzel vagy géppel végezzük. Ezen kívül mindig olvassuk el a használni kívánt termék leírását a megfelelő eredmény elérése végett.
Van azonban egy másik fontos felület az autónkon, ez pedig az üveg. Köztük is a szélvédő az, amelynek a legtöbb viszontagságot kell elviselnie. Minden autós egyik rémálma a kavicsfelverődés, amit szerencsés esetben egy kisebb-nagyobb koppanó hanggal megúszunk. A gond akkor kezdődik, ha a becsapódás nyomot hagy az üvegen. Az apró, mondhatni felszíni sérülés üvegjavítóval történő kezelésével jó eséllyel megelőzhetjük a repedés kialakulását, és ezzel a szélvédő cseréjét is.
2. Gumiabroncsok
Az 5 éves autók esetében, átlagos futásteljesítmény mellett, szinte biztosan azokat a gumiabroncsokat találjuk, amellyel a gyártósorról legördültek. Európában az új autók minden esetben nyári gumikat kapnak a gyárban, ezekkel egyáltalán nem ajánlott télen közlekedni. A gumiabroncsok esetén általános ajánlás, hogy 6-8 év után az adott szettet le kell cserélni! Sokan csak a futófelület kopását figyelik, de az abroncsok állapota még álló helyzetben is romlik. Az UV sugárzás, a hideg-meleg hőmérséklet, a csapadék és egyéb anyagok kölcsönhatásától a gumi idővel kikeményedik, kirepedezik.
Ez balesetveszélyt rejt magában, ugyanis jelentősen csökken a rugalmassága és a tapadása a gumiknak. Ha ezeket a jeleket tapasztaljuk az abroncsokon, akkor profilmélységtől és kortól függetlenül cseréltessük le újra. Ne kockáztassunk! A jó állapot minél további megőrzését elősegíthetjük a gumiápoló szerek használatával. Ezeket többféle formátumban megvásárolhatjuk, mint például a Bárdi Autónál kapható Motip gumiápolót, mely spray és hab változatban is elérhető. Bármelyiket is választjuk, a gumi oldalfalát kezelve védelmet biztosítanak a külső káros hatások ellen és lassítják az öregedést. Minden esetben fontos tanács, hogy a futófelületre ne használjuk őket.Oda semmilyen más anyagot se használjunk!
3. Féktárcsa és fékbetét
Valószínűleg mindenkinek elsőként a féktárcsa és a fékbetét jut eszébe, ha hirtelen meg kell nevezni egy kopóalkatrészt. Ez nem is baj, mert a megfelelően működő fék alapvető fontosságú a biztonságos közlekedéshez. Éppen ezért, ezen semmiképp ne spóroljunk, mert az súlyos, akár életveszélyes következményekkel járhat! Ráadásul már normál futásteljesítmény mellett is számolhatunk azzal, hogy a fékbetéteket vagy a féktárcsákat cserélni szükséges. Ez a nagyobbrészt városban használt autók esetében egyáltalán nem ritka jelenség.
Fontos tudnivaló, hogy a fékbetéteket önmagunkban is cseréltethetjük, ugyanakkor a féktárcsák cseréjekor új betétekre is szükség van, a régiek állapotától függetlenül. Ez az egyenletes és együttes bekoptatás miatt lényeges, ahogy az se jusson eszünkbe, hogy csak egyik oldalon cseréltetjük a tárcsát. A féloldalasan eltérő állapotú fék önmagában is balesetveszélyes, műszaki vizsgán pedig a fékpad mérései alapján meg is buktatják az autónkat. Előrelátó vezetési stílussal és a motorfék minél többszöri kihasználásával sokat növelhetünk a tárcsák és betétek élettartamán, akár városi, akár városon kívüli használatnál.
Számos gyártó kínálatából választhatunk, a kizárólag a Bárdi Autónál elérhető Würtemberg féktárcsák és fékbetétek kedvező áruk mellett kimagasló fékhatással is rendelkeznek. Prémium minőségük mellé 3 éves, kiterjesztett garanciát kapunk, ezzel ár-érték arányuk is kiemelkedően jó. Az autónkhoz való összes féktárcsa- és fékbetétkínálatot megtekinthetjük és akár azonnal megvásárolhatjuk a Bárdi Autó webshopjában vagy a hazai kirendeltségek bármelyikén.
Mint a cikkben felsorolt példák is mutatják, érdemes egy kis időt szánni egy csupán 5 éves autó ellenőrzésére is. Amennyiben használtautó vásárlás előtt állunk, feltétlen ajánlott egy teljes körű átvizsgálást végeztetni, diagnosztikai és műszeres ellenőrzéssel együtt. Mindezt egy jól felszerelt, modern szervizben gyorsan és precízen elvégzik számunkra. A megfelelő műhely kiválasztásában pedig nagy segítséget nyújt a Garvisor.com közösségi szervizkereső és értékelő oldal. Mindössze néhány kattintással válogathatunk a közelben lévő, megbízható szervizek között. Mindennapi használat közben se felejtsük el a rendszeres ellenőrzést! Az elsőre aprónak tűnő probléma később költséges javítással végződhet.