Vasárnap iktatták be Franciaország új elnökét, Emmanuel Macron-t. Az alig 39 éves fiatalember Európa egyik fontos személyiségévé vált, ehhez pedig egy nem mindennapi autó is jár. Macron természetesen francia autót, név szerint egy DS 7 Crossback-et kapott, méghozzá úgy átalakítva, hogy menet közben állva üdvözölhesse belőle a tömeget. A különleges járgány adta az ihletet, hogy kicsit utánanézzek az elmúlt pár év legérdekesebb elnöki autóinak.
1. Cadillac One
Ugyan január 20-a óta Donald J. Trump az Egyesült Államok elnöke, az általa használt limuzin még mindig Barack Obama öröksége. Ez már nem marad így sokáig, hiszen hamarosan bemutatkozik az új Cadillac One, amelyet kifejezetten az új elnöknek készített a General Motors.
A The Beast-nek vagyis „A fenevadnak” keresztelt jármű legalább 6,8 tonnát nyom, a működését pedig egy 6,6 literes, több, mint 300 lóerős dízelmotor biztosítja. A speciális, kevlár-erősítésű gumiabroncsokkal szerelt autóban többek között újraélesztő gép, illetve az elnök vércsoportjának megfelelő vér is megtalálható. Bár erre aligha lesz szükség, hiszen a 20 centis vastag ablakok és a speciális, bombaálló karosszéria biztosítja a bent ülők védelmét. Nemcsak védekezni, támadni is tud a Fenevad, hiszen sörétes puska és RPG is van a fedélzetén.
2. Volkswagen Beetle
Uruguay előző elnöke, José Mujica Cordano híres visszafogott életstílusáról. Nem elég, hogy 2010-es megválasztása után nem költözött be az elnöki palotába, de még elnöki autót sem vásárolt. Helyette a 26 éves Volkswagen bogarával járt, amelyről valljuk be nem az elnöki pompa jut az eszünkbe. Az autó – és vele Cordano életstílusa- ugyanakkor rendkívül népszerűvé tette az elnököt, aki így a „nép gyermekeként” irányította az országot.
3. Bentley State Limusine
Nos, ugyanezt már nem lehet elmondani II. Erzsébet királynőról, aki fényűző pompában éli életét. Neki nem egy Volkswagen, hanem a konszern túlsó vége, egy Bentley jár, persze ebből sem az alapmodell. Olyannyira nem, hogy 2002-ben kifejezetten neki készült 2 darab, a Bentley házi karosszéria-építő cége, a Mulliner által gyártott State Limusine.
A különleges járművek orrában egy 6,75 literes, duplaturbós V8-as motor dolgozik, amely megfelelő erőt biztosít ahhoz, hogy a királynő mindenhova időben odaérjen. A 400 lóerős, 836 Nm-es nyomatékkal rendelkező erőforrás segítségével az autó akár 210 km/h-val is haladhat.
4. DS 7 Crossback
Az elnöki limuzin egy SUV? Bizony, a Citro.. párdon DS második alkalommal süti el ezt, hiszen a Hollande beiktatásakor látott DS 5 után idén egy DS 7 Crossback-kel parádézta végig útját Macron. Az egyedileg, vászontetőssé alakított járgány igazi kuriózum, hiszen hivatalosan csak jövőre kezdődik meg a modell forgalmazása. Így lehetséges, hogy Macron a világ első, forgalomba helyezett DS 7-esével jelent meg a nép előtt.
Nemcsak a vászontető, de a különleges, elnöki jelvények illetve zászlótartók is kiemelik a tömegből a járművet, akárcsak az Ink Blue színű fényezés és az Opera Inspiration nevű bőrbelső. Nagy kár, hogy sűrűn nem láthatjuk majd Macront ebben a kocsiban, hiszen az elnöki limuzin továbbra is Renault marad, ez pedig a Citroen gyári múzeumába kerül.
5. Renault 4
Nemcsak az Uruguay-i elnök, de a Római katolikus egyház első embere, Ferenc pápa is visszafogott autójáról ismert. Róma püspöke egy 1984-es Renault 4-et használ „céges autóként”. A Renault nagy sikerű modellje egy olasz pásztortól került hozzá, órájában jóval több, mint 200 ezer kilométerrel. Ennek ellenére Ferenc pápa nagyon megbecsüli a 29 éves járgányt és igen gyakran látható vele.
6. Jaguar XJ Sentinel
Erzsébet mellett Theresa May sem akármilyen járművel közlekedik a mindennapjai során, hiszen a brit miniszterelnök épségét egy speciálisan átalakított Jaguar XJ biztosítja. A Sentinel-nek, azaz Őrszemnek nevezett autó természetesen modern éjjellátó-berendezéssel, golyóálló karosszériával és defekttűrő abroncsokkal készült, így még vészhelyzetben is biztonságban szállítja utasait.
A körülbelül 300 ezer font értékű autó egy 5 literes V8-as száguld, amely 503 lóerős. Bár ez igen soknak tűnik, az akár TNT robbanószer kivédésére is alkalmas karosszéria miatt a jármű önsúlya igen nagy, ezért a 0-100-as gyorsulás még így is 9,4 másodpercig tart.
7. Toyota Century Royal
Idén februárig Toyota Japán kínálatának csúcsát a Toyota Century képviselte. Az egyébként igen magas színvonalú autó azonban túlságosan is „átlagos” egy császár számára. Japán császára ezért 2006-ban egy egyedi, minden luxust tartalmazó flottát rendelt a Toyotától, amelyet a vállalat természetesen teljesített is.
A magas ár miatt azonban 5 helyett csak 4 darab készült el. Az biztos, hogy Akihito császár nem siette el a váltást, hiszen a Toyoták a 40 éves Nissan Prince Royal limuzinokat váltották le. Az 5 literes, V12-es motorszolid 280 lóerővel rendelkezik, ami már épp elég arra, hogy viszonylagos dinamikával mozgassa a 3 tonnás monstrumot.
8. Citroen C6
Kevés franciább autó van az elmúlt évtizedekben a Citroen C6-osnál (talán csak a Renault Avantime-ot tudnám megemlíteni), így nem véletlen, hogy Franciaország elnökei közül ketten is használták a francia avantgarde márka zászlóshajóját.
Eredetileg még röviddel a premier után Jacques Chirac ült bele a C6-osba, majd később utódját, Nicolas Sharkozy-t is gyakran lehetet látni az autóban. A franciáknak sajnos nem hozott nagy sikert a modell, a Citroen a gyártás 8 éve alatt alig 23 ezer darabot értékesített a típusból, ami messze alulmaradt az elvárttól.
9. Hongqi L5
Bár Kínáról sokaknak csak az olcsó, eldobható dolgok jutnak az eszébe, az ország egyre több területen is igyekszik kiemelkedni a tömegből. Miért ne lennének kivételek a luxusautók? Mint reprezentációs eszközök, a Kínai Kommunista Párt felsővezetése már régóta saját fejlesztésű, kínai autókkal közlekedik, így az elnöki limuzin sem a Mercedes vagy az Audi, hanem a Hongqi mérnökeinek a munkáját dicséri.
Az L5 jelenleg a legdrágább kínai autó, jelenlegi ára meghaladja a 800 ezer dollárt, azaz a 222 millió forintot! Ezért sok fémet és luxust kap a vásárló, a 3,15 tonnás monstrum a valaha készült legluxusabb kínai járgány. Nem véletlen, hogy Xi Jinping, a Kommunista Párt főtitkára is ilyennel közlekedik.
10. Lancia Thesis
A Lancia visszatérését alapozta volna meg a Thesis, azonban az éppen bedőlni készülő Fiat-konszern (amit csak a General Motors mentett meg) miatt nem várt nehézségekkel szembesültek a fejlesztők. Információk szerint ez többek között azt okozta, hogy az eleve bonyolult technológia fejlesztését nem sikerült időben befejezni, így a pletykák szerint idő előtt dobták piacra 2002-ben a modellt.
A markáns, egyedi formájú Thesis így nem lett a megbízhatóság szobra, ami az eladásokon is nyomot hagyott, gyártása 7 éve alatt alig 16 ezer darab készült. Ettől eltekintve az olasz kormányzat azért vásárolt jónéhány példányt a járműből, sőt egy ideig az elnöki autó szerepét is egy Thesis töltötte be. A három példányban megvásárolt elnöki limuzinok páncélozott kiadásúak voltak és természetesen minden jóval felszerelték azokat. Mára azonban már ezek is kikoptak, 2 évvel ezelőtt túladtak rajtuk.